Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2009

«Ποιο το μέλλον των αποφοίτων;» - Προτάσεις των προέδρων των φοιτητών ΤΕΙ για αναβάθμιση και ανωτατοποίηση των Ιδρυμάτων


To ΤΕΙ Καλαμάτας πλέον «πνέει τα λοίσθια», τόσο από άποψη εισαγωγής φοιτητών και την προώθησή τους στην κοινωνία, όσο και από τους εν δυνάμει φοιτητές, που δεν γνωρίζουν το γνωσιακό αντικείμενο και τη δυνατότητα αποκατάστασής τους. Η «βάση του 10» έφερε μία μείωση των εισακτέων, που έμπαιναν με γραπτά κάτω από αυτήν, αλλά και η μη στήριξη του Ιδρύματος από τις προηγούμενες Διοικήσεις σε ό,τι αφορά στο να το κάνουν γνωστό, να το προβάλουν και να του προσδώσουν εκείνο το ενδιαφέρον, για να τραβήξει από μόνο του τους εισακτέους. Με τη μη ενεργή συμμετοχή των Τμημάτων σε ημερίδες, εκδηλώσεις, συνέδρια, ενημερωτικό υλικό σε Σχολεία κι επαναπαυόμενοι στα παλιά δεδομένα φθάσαμε σήμερα ως εδώ.........

Προσπάθειες πλέον γίνονται - με τα νέα Τμήματα και τις μετονομασίες - για να έρθει ένας μεγάλος αριθμός σπουδαστών, που θα ωφελήσει το ίδιο το Ίδρυμα, αλλά και θα αναζωογονήσει την οικονομία της πόλης. Κανείς δεν είχε μεριμνήσει τόσα χρόνια για την αναπτυξιακή πορεία της πόλης και αρκούνταν όλοι στο εισόδημα, που έφερναν οι φοιτητές και όλη η οικονομία περιστρεφόταν γύρω από αυτούς. Όμως, στο αδιέξοδο, που δημιουργείται, υπήρξε μία προσπάθεια για απεμπλοκή και δεν είναι άλλη από τα αποτελέσματα της συνόδου των προέδρων των ΤΕΙ της χώρας.


Θεματολογία του τριημέρου

Το τριήμερο 11 με 13 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η δεύτερη σύνοδος των προέδρων ΤΕΙ της χώρας σε συνεδριακό χώρο στην Πάτρα. Τα θέματα που έπεσαν στο τραπέζι πολλά και φλέγοντα, όπως: Τα πάγια αιτήματα που διεκδικούν. Η διαδικασία μετεξέλιξης των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια. Προτάσεις για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και θεμάτων, καθώς και ειδικευμένα εσωτερικά τους ζητήματα.

Ο πρόεδρος του ΤΕΙ Καλαμάτας, κ. Ανδρέας Κανάκης, τοποθετήθηκε επί των τεθέντων ζητημάτων και ιδιαίτερη μνεία έκανε στην πρόταση του αντιπροέδρου του ΤΕΙ Πειραιά, κ. Αντώνη Αντωνίου. Η πρόταση αυτή αναφερόταν στον τρόπο εισαγωγής των αποφοίτων της Δευτεροβάθμιας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τη μετάβασή τους στην αγορά εργασίας. Μία πρόταση που τελικά υιοθετήθηκε ως βάση διαλόγου και με την επισύναψη των βελτιώσεων θα κατατεθεί στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία ως άποψη των προέδρων των ΤΕΙ της χώρας.



Προσχέδιο πρότασης

Το προσχέδιο της πρότασης του κ. Αντωνίου έχει ως ακολούθως: «Υπάρχει ανάγκη μίας ρεαλιστικής πρότασης, που θα απαντά στις ανάγκες της κοινωνίας της οικονομίας και θα τοποθετεί την Ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση στον Ευρωπαϊκό και στον παγκόσμιο χάρτη». Επίσης, ο αντιπρόεδρος προτάσσει σαν πρώτο βήμα τις απαντήσεις στα μέχρι σήμερα αναπάντητα ερωτήματα, που έχουν δημιουργηθεί, όπως: Ποιο είναι σήμερα το επαγγελματικό μέλλον των αποφοίτων; Τα έτη σπουδών για τον πρώτο τίτλο σπουδών; Το νόημα του διαχωρισμού σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια; Ποια θέση έχει η Ελληνική Εκπαίδευση στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι; Θέτει ακόμα το ζήτημα της λειτουργικής ύπαρξης της δημιουργίας νέων Τμημάτων και βάζει ως προϋπόθεση τον ανασχεδιασμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Τέλος, ως βασικό ζητούμενο θέτει την ισορροπία της Ελληνικής Εκπαίδευσης ανάμεσα στο ουμανιστικό και στο μοντέλο μαζικής Ανώτατης Εκπαίδευσης ως ανάγκη, ώστε να απαντά το Ελληνικό Πανεπιστήμιο στις ανάγκες της κοινωνίας, της οικονομίας και της αγοράς.

Επίσης, καταθέτει πρόταση - συμφωνία για την επίλυση όσων έχουν αναφερθεί έως τώρα. Βάζει ως στόχο την τετραετή φοίτηση για τον πρώτο τίτλο σπουδών, ώστε να εξασφαλίζει στον απόφοιτο έναν επαγγελματικό βίο με ποιότητα στις σπουδές. Αναιρεί τον διαχωρισμό ΤΕΙ - Πανεπιστήμιο. Τέλος, αναφέρεται και στη θέση της Ανώτατης Ελληνικής Εκπαίδευσης στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο χάρτη.



Προϋποθέσεις και δυνατότητες

Οι προϋποθέσεις που θέτει είναι: Η αυτοτέλεια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων. Τα ΙΕΚ να μετεξελιχθούν σε Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΠΙΕΚ). Οι απόφοιτοι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να εγγράφονται όπου θέλουν, για να σπουδάσουν. Σε κάθε Περιφέρεια, που λειτουργούν ΑΕΙ, οι απόφοιτοι της ίδιας Περιφέρειας να γράφονται σε όποιο Τμήμα θέλουν, για να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Στο τέλος του δεύτερου έτους όλοι οι φοιτητές να διαγωνίζονται στα ίδια θέματα για την απόκτηση του πρώτου πτυχίου. Αν επιτύχει κάποιος / κάποια, θα μπορεί να σπουδάσει σε όποιο άλλο Ίδρυμα θέλει, εφόσον πληροί τους όρους υποδοχής του Ιδρύματος αυτού. Αν κάποιος / κάποια αποτύχει, θα μπορεί είτε να ξαναδώσει, είτε να πάει σε ένα ΠΙΕΚ και να φοιτήσει μόνο τον δεύτερο χρόνο. Αν τώρα κάποιος / κάποια έχει τελειώσει το ΠΙΕΚ, θα μπορεί να εγγραφεί στο Γενικό Πανεπιστήμιο και να παρακολουθήσει μόνο τον δεύτερο χρόνο και στο τέλος να δώσει εξετάσεις για να πάρει το πτυχίο του / της.



Πλεονεκτήματα της πρότασης των προέδρων

Τα πλεονεκτήματα της πρότασης είναι τα ακόλουθα: Κάθε Ανώτατο Ίδρυμα αποτελεί για την Περιφέρειά του όχι μόνο Κέντρο Εκπαίδευσης, αλλά και Κέντρο Πολιτιστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης, πράγμα που σημαίνει ότι, ο σχεδιασμός ανάπτυξης του Ιδρύματος θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τις ανάγκες της Περιφέρειάς του, αλλά και ο στρατηγικός σχεδιασμός ανάπτυξης της Περιφέρειας να περιέχει τα Ανώτατα Ιδρύματά της. Γίνεται ορθολογικότερη αξιοποίηση των πόρων (ανθρώπινων και μη). Ο περιορισμός του φοιτητικού πληθυσμού δεν οδηγεί στην εγκατάλειψη και καταστροφή υπαρχόντων υποδομών. Δεν υποχρεώνονται οι φοιτητές, στην πλειονότητα τους, να μετακομίζουν σε άλλη πόλη, τουλάχιστον για τις προπτυχιακές τους σπουδές, πράγμα που περιορίζει σημαντικά τα έξοδα μίας οικογένειας. Αναβαθμίζεται και συναρθρώνεται η επαγγελματική κατάρτιση με την κατάργηση των ΙΕΚ και τη δημιουργία των ΠΙΕΚ. Εξασφαλίζεται ένα επίπεδο βασικών πανεπιστημιακών σπουδών κοινό για όλα τα Ιδρύματα. Δίνεται η δυνατότητα στους φοιτητές μετά το δεύτερο έτος των σπουδών τους να διαλέξουν τον επιστημονικό κλάδο που τους ενδιαφέρει. Τα Ανώτατα Ιδρύματα έχουν την υπευθυνότητα της εκπαίδευσης και της επιλογής των φοιτητών των Τμημάτων τους. Το επαγγελματικό δίπλωμα, μετά τις σπουδές στο ΠΙΕΚ, είναι δίπλωμα που χορηγείται από το Ανώτατο Ίδρυμα και όταν ο κάτοχός του θελήσει να συνεχίσει σπουδές για την απόκτηση του πρώτου ακαδημαϊκού τίτλου σπουδών, το Ανώτατο Ίδρυμα εύκολα μπορεί να αξιολογήσει το δίπλωμα, μιας και το ίδιο το έχει χορηγήσει. Δεν δημιουργούνται στεγανά. Υπάρχουν πάντα και για όλους οι ευκαιρίες.


Εφημερίδα ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ