Δευτέρα 18 Απριλίου 2011

Ανακύκλωση πλαστικών. Για εκβιασμό αγροτών από επιχειρηματίες κάνει λόγο ο Αγροτικός Σύλλογος Φιλιατρών


Στην κατάσταση που επικρατεί στο θέμα της ανακύκλωσης των πλαστικών από τα χωράφια, αναφέρεται με ανακοίνωσή του ο Αγροτικός Σύλλογος Φιλιατρών, την οποία έχει γνωστοποιήσει και στο Δήμο της περιοχής.

Συγκεκριμένα, αναφέρει:..........................

«Τώρα που η οικολογία, η προστασία του περιβάλλοντος και, κατά συνέπεια, η δημόσια υγεία ταυτίστηκαν με το επιχειρείν, εμφανίστηκαν ουκ ολίγοι νεοφώτιστοι οικολόγοι - επιχειρηματίες. Μήπως αυτές είναι οι αρετές της πράσινης ανάπτυξης;
Οι παραπάνω, ταυτιζόμενοι απόλυτα με το κέρδος, δε διστάζουν να εκβιάζουν τον αγροτικό πληθυσμό, που τους παραδίνει την πρώτη ύλη σε πλαστικά δωρεάν, χωρίς τιμολόγιο, και να ζητούν πανωπροίκια, δηλαδή χρήματα από κάθε αγρότη.
Επειδή δεν κατοικούμε στη χώρα των Λωτοφάγων, με συνέπεια να έχουμε μνήμη, αναφέρουμε την αφετηρία της συγκεκριμένης αυθάδικης απαίτησης, η οποία προέρχεται από την περσινή χρηματοδότησή του από τα ταμεία των χρεωμένων πρώην Δήμων (Φιλιατρών, Γαργαλιάνων, Κυπαρισσίας, Αυλώνας και ΕΑΣ Μεσσηνίας), δηλαδή τις τσέπες των Τριφύλιων πολιτών.
Εμείς, ο Αγροτικός Σύλλογος Φιλιατρών, που είμαστε και ο μόνος αγροτικός φορέας που ασχολήθηκε σοβαρά με το σημαντικό αυτό θέμα, αντιδράσαμε με την περσινή χρηματοδότηση του επιχειρηματία, ζητήσαμε από τους πρώην δημάρχους και τον κ. Ριζά, πρόεδρο της Αναπτυξιακής Α.Ε., να αναλάβει την ανακύκλωση δημόσιος φορέας, επειδή και τεχνογνωσία υπάρχει και τεχνολογία, μόνο που ίσως να υπάρχουν διαφορετικά συμφέροντα.
Το ερώτημά μας, φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Σήμερα, εκβιαστικά υπάρχει το εξής πρόβλημα: Απαίτηση χρηματοδότησης από τους αγρότες, επειδή ο Δήμος δεν μπορεί να το κάνει.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι αγρότες παραδίνουν δωρεάν πρώτη ύλη. Ας μην ξεχνάμε ότι οι τιμές του πετρελαίου είναι στα ύψη, με συνέπεια κέρδη από τη διαχείριση των πλαστικών.
Αρνούμαστε να μπούμε σε αυτή τη λογική και σκεφτόμαστε μήπως και διοργανώσουμε μια γιορτή που θα αφορά στο κάψιμο του πλαστικού. Ίσως έτσι δημιουργήσουμε ένα πολιτιστικό γεγονός που θα έχει σχέση με την επιστροφή στις ρίζες (σε επίπεδο παραγωγής) και ταυτόχρονα μια τουριστική ατραξιόν για τις βολεμένες συνειδήσεις».

tharrosnews.gr




Διαβάστε Περισσότερα...

Σύμφωνα με τη Στατιστική Αρχή: Στο 10,3% η "επίσημη" ανεργία στην Πελοπόννησο


Η ανεργία αρχίζει να δείχνει τα... δόντια της και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, από 9% που ήταν το 2010 «σκαρφάλωσε» τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2011 στο 10,3%, κι όπως φανερώνουν όλα τα στοιχεία, ο… ανήφορος θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες, με καταστρεπτικά αποτελέσματα για χιλιάδες οικογένειες της περιοχής μας.
Μάλιστα, αν στο παραπάνω ποσοστό συμπεριληφθούν οι....................

εργαζόμενοι που δουλεύουν με ελαστικές σχέσεις εργασίας, που παρουσιάζουν σημαντική αύξηση, αλλά και με συμβάσεις μερικής απασχόλησης, τότε το πραγματικό ποσοστό είναι ακόμα μεγαλύτερο από το «επίσημο» 10,3%.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στο χώρο εργασίας είναι ένα ακόμα στοιχείο. Το 2006 το μετρούμενο ποσοστό ανεργίας ανερχόταν στο 8,4%, για να φτάσει μέσα σε πέντε χρόνια σε 10,3%, ήτοι σημείωσε μια αύξηση του 23% περίπου! Διαχρονικά, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, το ποσοστό ανεργίας στην Περιφέρεια Πελοποννήσου ήταν: 8,4% το 2006, 6,6% το 2007, 8% το 2008, 9,5% το 2009, 9% το 2010 και 10,3% τους πρώτους μήνες του 2011.
Αποτέλεσμα των παραπάνω, όπως και στην υπόλοιπη χώρα φυσικά, είναι η ανεργία να αναδεικνύεται πλέον ως το σημαντικότερο πρόβλημα για την περιοχή.
Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα», «το ένα ρεκόρ μετά το άλλο σπάει η ανεργία στη χώρα μας, αφού ξεπέρασαν τις 750.000 οι άνεργοι τον πρώτο μήνα του έτους, ενώ στους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας πάνω από ένας στους τρεις δε βρίσκει δουλειά.
Η ανεργία μαστίζει τους νέους καθώς στις ηλικίες 15-24 ετών το ποσοστό ανεργίας ανήλθε τον Ιανουάριο φέτος σε 37% (από 30,4% τον Ιανουάριο 2010). Σύμφωνα με την έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον περασμένο Ιανουάριο η ανεργία σκαρφάλωσε στο επίπεδο - ρεκόρ 15,1%. Σε σχέση με πριν από έναν χρόνο, οι αριθμοί απεικονίζουν σαφώς τη δραματική επιδείνωση της αγοράς εργασίας.
Οι μεταβολές από τον Ιανουάριο του 2010 είναι οι εξής: Οι άνεργοι αυξήθηκαν κατά 33,4%, στους 756.795 από 567.132. Οι απασχολούμενοι μειώθηκαν κατά 4%, στους 4.267.584 από 4.445.743. Οι οικονομικά ανενεργοί αυξήθηκαν κατά 0,6%, στους 4.302.315 από 4.276.258.
Σε επίπεδο Περιφερειών, τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας καταγράφονται σε ?υτική Μακεδονία (22,7%), Νότιο Αιγαίο (20,2%) και Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (19,3%). Αντίθετα, μικρότερο πρόβλημα εμφανίζουν το Βόρειο Αιγαίο (7,1%), η Πελοπόννησος (10,3%) και η ?υτική Ελλάδα (11,7%).
Η ανδρική ανεργία παραμένει πολύ χαμηλότερη της γυναικείας, στο 12,4% έναντι του 18,8%. Οι πρωτοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας αντιμετωπίζουν εντονότερα το φάσμα της ανεργίας, όπως δείχνει το 37% για τις ηλικίες 15-24 ετών. Πολύ μεγαλύτερο από το μέσο όρο είναι το πρόβλημα και για τις ηλικίες 25-34 ετών, όπου η ανεργία φτάνει το 21,13%.
Σύμφωνα με την εκτίμηση του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ η ανεργία θα φτάσει 20%-22% το 2012 με 1,2 εκατομμύριο ανέργους. Ο επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας ΓΣΕΕ/ Α?Ε?Υ Σάββας Ρομπόλης εκτιμά πως η επίσημη ανεργία έφτασε το 2010 στο 15%, ποσοστό που μεταφράζεται σε 730.000 ανέργους, ενώ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί το 2012 στο 20%- 22% ξεπερνώντας έτσι τους 1.200.000 ανέργους.
Τα νούμερα μοιάζουν λιγότερο τρομακτικά, καθώς σε αυτά τα ποσοστά δεν περιλαμβάνονται οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, που παρουσιάζουν τεράστια αύξηση».

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης - tharrosnews.gr



Διαβάστε Περισσότερα...

Πελοπόννησος. "Ρεκορντγούμαν" στα "κόκκινα" δάνεια


Η Περιφέρεια Πελοποννήσου μαζί με τη Θράκη και τη Θεσσαλία είναι οι τρεις πρώτες Περιφέρειες της χώρας που εμφανίζουν τις υψηλότερες καθυστερήσεις στην αποπληρωμή καταναλωτικών δανείων.
Λιγότερο άσχημη, αλλά εξίσου ανησυχητική είναι η κατάσταση με το χρόνο αποπληρωμής των στεγαστικών δανείων, καθώς κι εδώ η Περιφέρειά μας είναι μέσα στην πρώτη πεντάδα.

Η κατακόρυφη αύξηση των μη............................

εξυπηρετούμενων δανείων, ειδικά στον τομέα της καταναλωτικής πίστης, αντανακλά τη διαρκώς εντεινόμενη δυσκολία των νοικοκυριών να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Ωστόσο, το υψηλό επίπεδο καθυστερήσεων στην καταναλωτική πίστη αντανακλά και την επιπόλαιη πιστοδοτική συμπεριφορά των τραπεζών, οι οποίες στις ημέρες της ευφορίας μοίραζαν καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, χωρίς ουσιαστικά να εφαρμόζουν κριτήρια πιστοδοτήσεων.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή», αναφορικά με την πιστωτική συμπεριφορά των επιμέρους γεωγραφικών διαμερισμάτων στη στεγαστική πίστη, προκύπτει το παράδοξο ορισμένες πλούσιες γεωγραφικές περιοχές -βάσει του κατά κεφαλήν Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος- να εμφανίζουν τα υψηλότερα ποσοστά καθυστερήσεων, ξεπερνώντας πολύ τις καθυστερήσεις των θεωρούμενων φτωχών Περιφερειών.
Οι παράδοξες αυτές αποκλίσεις μπορούν να αποδοθούν είτε σε αστοχίες των συστημάτων διαχείρισης κινδύνων των τραπεζών, είτε στο ότι οι πιο πλούσιες περιοχές υπερτίμησαν τις οικονομικές τους δυνατότητες και διαμόρφωσαν επίπεδο ζωής που δεν μπορούσαν να υποστηρίξουν, είτε στο ότι οι παραπάνω περιοχές εμφανίζουν μεγαλύτερο ποσοστό παραβατικότητας και μερίδα πολιτών, εκμεταλλευόμενη τις νομοθετικές παρεμβάσεις των τελευταίων ετών, θεωρεί την κρίση ευκαιρία για να αποφύγει την αποπληρωμή των υποχρεώσεών της στις τράπεζες.

tharrosnews.gr



Διαβάστε Περισσότερα...

Ενημέρωση από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελο Βενιζέλο στο Βουλευτή Οδυσσέα Βουδούρη για το ΚΕΔΒ


Σε κατ' ιδίαν συνομιλία τους, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ευάγγελος Βενιζέλος, δήλωσε στο βουλευτή Μεσσηνίας Οδυσσέα Βουδούρη, ότι δεν έχει ληφθεί απόφαση σχετικά με το Κέντρο Διαβιβάσεων της Καλαμάτας. Σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο, η λειτουργία του Κέντρου Διαβιβάσεων είναι ένα θέμα, που θα ρυθμιστεί σε εθνικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τις γενικότερες ανάγκες και την αξιοποίηση των πόρων.
Ο κ. Βουδούρης τόνισε..........................

κατηγορηματικά την πάγια θέση του για τη διατήρηση του Κέντρου Εκπαίδευσης Διαβιβάσεων στην Καλαμάτα, τόσο για την κάλυψη των αμυντικών αναγκών, όσο και για την ζωή της πόλης και ευρύτερα της Μεσσηνίας. Επίσης, αναφέρθηκε στη μη ύπαρξη άλλου ανάλογου κέντρου στην Ελλάδα.
Για την επίτευξη αυτού του στόχου απαιτείται η συνεργασία και η υποστήριξη όλων των εκπροσώπων του Νομού.




Διαβάστε Περισσότερα...

Η κάθαρση των ημερών...


Οταν πλησίαζε το Πάσχα, θυμάμαι πάντα τα σπίτια στα χωριά να βρίσκονται σε έναν ευχάριστο αναβρασμό... Οι νοικοκυρές ξεκινούσαν με την καθαριότητα του σπιτιού, με τις πολύωρες ετοιμασίες για τις γεύσεις που από καιρό περιμέναμε. Οι αυλές έπαιρναν και πάλι ένα λαμπερό λευκό χρώμα, τα παρτέρια γέμιζαν χρώμα και ευωδιές το σπίτι... Περιμένοντας τη..........................

Μεγάλη Εβδομάδα, το Θείο Δράμα. Παρακολουθώντας το από τις ψαλμωδίες του ιερέα, μα και από τις επικές σειρές της τηλεόρασης. Είχαν κι αυτές τους συμβολισμούς τους. Μια χαρά μας φαίνονταν τότε, με τα εντυπωσιακά εφέ και τους ερωτεύσιμους ηθοποιούς στο ρόλο του Χριστού. Οταν τις βλέπαμε παρέα με τον παππού και τη γιαγιά να μισοκοιμούνται στην καρέκλα.

Πέρναγε αργά, μα τόσο γλυκά η Μεγάλη Εβδομάδα... Με παρασπονδίες στη νηστεία και ψευτοκαβγάδες. Με ψώνια και δώρα για όλους. Με κουβέντες πολύωρες για το νόημα της ζωής και τη Σταύρωση του Θεανθρώπου. Για τη θυσία Του για τους αμαρτωλούς.

Δεν ξέρω πώς πέρναγαν τις γιορτές εκείνοι που έμεναν στις πόλεις. Στο χωριό όμως, εκείνοι που μπορούσαν, έδιναν παραπάνω χαρτζιλίκι στους εργάτες τους. Φίλευαν τους "ξένους" που είχαν αρχίσει να κατοικούν δίπλα τους, με αυγά, τσουρέκια και λάδι. Για το "συχώριο". Και όταν η οικογένεια μαζευόταν για το τραπέζι της Ανάστασης, δίπλα κάθονταν εκείνοι που ενδεχομένως να μην είχαν οικογένεια ή που η οικογένειά τους να βρισκόταν μακριά.

Και όλα έμοιαζαν αλλιώς. Γιατί μπορεί ο Σοφοκλής να περιέγραψε αλλιώς την "κάθαρση", όμως οι άνθρωποι του χωριού, οι οικογένειες, έτσι μας τη δίδαξαν, χωρίς να την περιγράψουν καν με λόγια. Παρά μόνο με ουσία. Ετσι όπως - ούτως ή άλλως - ήξεραν μόνο να ζουν...

eleftheriaonline.gr - Γράφει η Γιούλα Σαρδέλη, Σάββατο 16 Απριλίου


Διαβάστε Περισσότερα...

«Ανάπτυξη της Πελοποννήσου - Επίσκεψη του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού στην Περιφέρεια Πελοποννήσου»


Για την τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου θα μιλήσει σήμερα στις 18:00 στην Τρίπολη ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος.

Ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού......................

θα συμμετάσχει στην ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου με θέμα «Ανάπτυξη της Πελοποννήσου - Επίσκεψη του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού στην Περιφέρεια Πελοποννήσου», στο Πνευματικό Κέντρο Τρίπολης, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος». Εισηγητής θα είναι ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης.


Διαβάστε Περισσότερα...

7η Τακτική Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας


Αύριο Μεγάλη Τρίτη συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο Τριφυλίας, στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τριφυλίας , οδός Δημαρχείου 2 - Κυπαρισσία και ώρα 15.00, για συνεδρίαση και λήψη αποφάσεων, για τα πιο κάτω θέματα:.......................

1. Επί του πρωτοκόλλου προσωρινής παραλαβής και εκκαθάρισης εργολαβίας της
Επιτροπής του άρθρου 73 του Ν. 3669/2008 του έργου «Κατασκευή δεξαμενής
ύδατος στο Δ.Δ. Κοπανακίου και επί της σχετικής ένστασης του εργολάβου.
2. Πρόσληψη διμηνιτών εποχικού χαρακτήρος.
3. Προγραμματισμός πρόσληψης προσωπικού 2011
4. Ενημέρωση επί των νομοθετικών εξελίξεων που αφορούν τις ζώνες υψηλής
Παραγωγικότητας.
5. Διαφημιστική προβολή Δήμου Τριφυλίας.
6. Γνωμοδότηση επί της αριθ. 1/2011 απόφασης Διοικητικού Συμβουλίου της
ΔΗ.Κ.Ε.Π.Π.Α.Κ. που αφορά τη σύνταξη προϋπολογισμού έτους 2011
7. Έγκριση όρων Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Γενικού Νοσοκομείου
Κυπαρισσίας και του Δήμου Τριφυλίας.
8. Ορισμός μέλους και αναπληρωτή του για την Επιτροπή Καταλληλότητας χώρου
ανέγερσης Γυμνασίου – Λυκείου Γαργαλιάνων.
9. Έγκριση της αριθ. 15/2011 απόφασης της Επιτροπής ποιότητας ζωής με θέμα


- Αίτηση προς Τεχνική Υπηρεσία Δήμου Καλαμάτας για μεταφορά της Δ/νσης του
έργου «Κατασκευή σταθμού συγκέντρωσης ζώων (Ζωαγορά Κοπανακίου) στην
Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Τριφυλίας.
10. Απόδοση Λογ/σμού Ράμμου Αναστασίου υπαλλήλου Δήμου Τριφυλίας για το
εκδοθέν ένταλμα προπληρωμής για τις ανάγκες του Προγράμματος Γαλάζια
Σημαία.
11. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής Ειδικού Νηπιαγωγείου
και Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Φιλιατρών έτους 2010
12. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής ΕΕΕΕΚ Φιλατρών
έτους 2010
13. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής 3ου 1/θέσιου Νηπιαγωγείου
Φιλιατρών έτους 2010
14. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής 3ου 6/θέσιου Δημοτικού
Σχολείου Φιλιατρών έτους 2010
15. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής 2ου 6/θέσιου Δημοτικού
Σχολείου Φιλιατρών έτους 2010
16. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής 1ου 6/θέσιου Δημοτικού
Σχολείου Φιλιατρών έτους 2010
17. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής 1ου 1/θέσιου Νηπιαγωγείου
Φιλιατρών έτους 2010
18. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής 2ου Δημοτικού Σχολείου
Κυπαρισσίας έτους 2010
19. Γνωμοδότηση επί του Απολογισμού Σχολικής Επιτροπής Δημοτικού Σχολείου Καλού
Νερού έτους 2010




Διαβάστε Περισσότερα...

Πρώτη συνάντηση για την Αγροτική Πολιτική στην Πελοπόννησο


Την Πέμπτη 14 Απριλίου 2011 πραγματοποιήθηκε στην έδρα της Περιφέρειας Πελοποννήσου η πρώτη συνάντηση για την Αγροτική Πολιτική στην Πελοπόννησο, με τίτλο «Καλάθι Προϊόντων». Συμμετείχε........................

κοινή ομάδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και της Περιφέρειας Πελοποννήσου, με συμμετοχή του γενικού γραμματέα του Υπουργείου κ. Γεωργίου Κανελλόπουλου, του Περιφερειάρχη κ. Πέτρου Τατούλη, της Θεματικής Αντιπεριφερειάρχη κας Κωνσταντίνας Νικολάκου καθώς και παραγωγικών φορέων της Περιφέρειας.
Βασικός άξονας της πολιτικής αυτής είναι ο επαναπροσδιορισμός της από κεντρικό – κυβερνητικό επίπεδο σε περιφερειακό, καθώς και η αντιστοίχηση των πολιτικών με συγκεκριμένα προϊόντα και με τους παραγωγών αυτών. Το Υπουργείο θα διατηρήσει έναν επιτελικό ρόλο, ενώ η Περιφέρεια θα αναλάβει τον αποφασιστικό ρόλο.

Ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου στην εισήγησή του πρότεινε τη σύσταση πέντε (5) υποομάδων εργασίας, οι οποίες θα αναλάβουν να ετοιμάσουν τις εισηγήσεις τους μέχρι το τέλος Ιουλίου, και μετά από επεξεργασία ενός μηνός, θα τις υποβάλλουν στον αρμόδιο Υπουργό και στο γραφείο του Περιφερειάρχη. Το Σεπτέμβριο του ιδίου έτους, και μετά από επεξεργασία, οι εισηγήσεις θα οριστικοποιηθούν στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου.

Η πρώτη ομάδα εργασίας θα έχει ως αντικείμενο τον ορισμό των προϊόντων της Περιφέρειας για υποστήριξή τους από προγράμματα του ΥΠ.Α.Α.Τ. και την κατάταξή τους στις κατηγορίες για εξαγωγή, για διατροφική επάρκεια της Περιφέρειας και για τα παραδοσιακά – ποιοτικά προϊόντα. Η δεύτερη ομάδα θα αναλάβει το ζήτημα των αρδευτικών νερών και των έργων υποδομής, η τρίτη την οργάνωση υπηρεσιών υποστήριξης του αγρότη, η τέταρτη την αξιοποίηση της κτιριακής υποδομής του Υπουργείου στην Περιφέρεια και την κατάρτιση Πολιτικής της γης και, τέλος, η πέμπτη την οργάνωση της κτηνοτροφίας.

Ο κ. Κανελλόπουλος πρότεινε επίσης δύο βασικές δράσεις για την προβολή των προϊόντων σε επίπεδο Περιφέρειας, τη σύσταση δομής πιστοποίησης και ποιότητας των προϊόντων και τη δημιουργία αγροτοδιατροφικής σύμπραξης για οργανωμένη προβολή και διάθεση των προϊόντων σε τοπικές, εθνικές και διεθνείς αγορές.

Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου τόνισε ότι η γεωργία, μαζί με τον τουρισμό, αποτελούν βασικές συνιστώσες ανάπτυξης, και ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες της οικονομικής κρίσης, και εντόπισε ως βάση ανάπτυξης της γεωργίας το αγροτοτροφικό μοντέλο. Επεσήμανε επίσης, ότι το Υπουργείο, στην πρωτοβουλία του αυτή, θα απολαμβάνει τη στήριξη της Περιφέρειας. Ο κ. Τατούλης πρότεινε το «Καλάθι Προϊόντων» να αποτελέσει ένα σύνολο πολιτικών δράσεων, να δώσει έμφαση στην καινοτομία και σαφή οικονομική κατεύθυνση, και να παραχωρήσει χώρο στην ανάπτυξη της ιδιωτικής αγροτικής οικονομίας.

Οι αναγκαιότητες σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου εστιάζονται στην ενίσχυση της ποιότητας του παραγόμενου προϊόντος, στη μεταποίηση και στην ικανότητα ανεύρεσης αγορών. Ως ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο στην προσπάθεια προώθησης των Πελοποννησιακών προϊόντων πρόταξε ο κ. Τατούλης την πιστοποίηση ποιότητας τους με Πελοποννησιακά πρότυπα και την καθιέρωση ενός brand name «Peloponnisos».

Η Αντιπεριφερειάρχης κα Νικολάκου επισήμανε ότι η τοπική οικονομία αποτελεί το βασικό εργαλείο για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης και πως η Περιφέρεια Πελοποννήσου σε απόλυτη συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά και με όλες τις παραγωγικές δυνάμεις, θα προχωρήσει στοχευμένα και με χρονοδιάγραμμα στον καθορισμό των αγροτικών προϊόντων προς υποστήριξη. Τα μέλη της επιτροπής ανέπτυξαν γόνιμο διάλογο με τα στελέχη του Υπουργείου και της Περιφέρειας.

Στο τέλος της σύσκεψης καθορίστηκε η στελέχωση των μελών των επιτροπών και αποφασίστηκε η συνεδρίασή τους σε εβδομαδιαία βάση.



Διαβάστε Περισσότερα...

Εἰσαγωγικὰ στὴν Μεγάλη Ἑβδομάδα


Περάσαμε πιὰ τὸ πέλαγος τῆς νηστείας τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Καὶ τώρα στεκόμαστε μπροστὰ στὴ θύρα τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος, ὁποῦ ὀνομάζεται Μεγάλη ὄχι γιατί εἶναι μεγαλύτερη, ἢ ἔχει περισσότερες μέρες, ἀλλὰ «ἐπειδὴ μεγάλα ἡμῖν γέγονεν ἐν αὐτῇ παρὰ τοῦ Δεσπότου κατορθώματα. Καὶ γὰρ ἐν αὐτῇ τῇ ἑβδομάδι τῇ Μεγάλῃ, ὅπως............................

λέγει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, ἡ χρονία τοῦ διαβόλου κατελύθη τυραννίς· ὁ θάνατος ἐσβέσθη· ὁ ἰσχυρὸς ἐδέθη· τὰ σκεύη αὐτοῦ διηρπάγη· ἁμαρτία ἀνηρέθη· ἡ κατάρα κατελύθη· ὁ Παράδεισος ἀνεώχθη· ὁ Οὐρανὸς βάσιμος γέγονεν· ἄνθρωποι ἀγγέλοις ἀνεμίγησαν· τὸ μεσότοιχον τοῦ φραγμοῦ ἤρθη· τὸ θριγγίον περιηρέθη· ὁ τῆς εἰρήνης Θεὸς εἰρηνοποίησε τὰ ἄνω καὶ τὰ ἐπὶ τῆς γῆς· διὰ τοῦτο Μεγάλη καλεῖται Ἑβδομάς».

Ὄντως φοβερὰ αὐτῆς τῆς ἑβδομάδος τὰ Μυστήρια! Ὅλη ἡ ποίηση τοῦ Χριστιανισμοῦ καὶ ὅλη ἡ δόξα τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀπὸ αὐτὴ τὴν ἑβδομάδα πηγάζουν. Ἀπ᾿ τὸν καιρὸ πού, μαθητούδια ἀκόμη, παίρναμε ἀπ᾿ τὸ ζεστὸ χέρι τῆς μάνας μας τὴ σύνοψη καὶ τὸ κερί, ποὺ καθὼς ἦταν ἁγνὸ μοσκοβολοῦσε σὰν λιβάνι ὅταν ἔκαιγε, καὶ πηγαίναμε στὶς ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου, ἢ στὶς Μεγάλες Ὧρες τῶν Παθῶν, τῆς Μεγ. Πέμπτης καὶ τῆς Μεγ. Παρασκευῆς, ὅπου κλαίγαμε ἀπὸ καρδιᾶς μπρὸς στὸν Ἐσταυρωμένο, καθὼς ἀποθέταμε μὲ τρέμοντα δάχτυλα τὰ παρθενικὰ ἀγριολούλουδα, ποὺ μὲ μίαν ὁλόζεστη λαχτάρα τρέχαμε νὰ μάσουμε στοὺς κήπους καὶ στὰ χωράφια· ἀπ᾿ τὰ μικρά μας ἐκεῖνα χρόνια, ποὺ προσμέναμε νά ῾ρθει ἡ ἑβδομάδα τῶν Παθῶν, γιὰ νὰ δεχτοῦμε ὕστερα καὶ τὴν Ἀνάσταση, μέχρι τὰ γηρατειά μας τὰ βαθιά, αὐτὴ ἡ Ἑβδομάδα εἶναι ποὺ μᾶς κρατάει συντροφιὰ μὲ τὸν πόνο της, μὲ τὰ δάκρυά της, μὲ τὴ λύπη της, ἀλλὰ καὶ μὲ τὴ χαρὰ καὶ τὴν εὐφροσύνη τῆς Ἀναστάσεως, ποὺ ἀκολουθεῖ.

Κι αὐτὴ εἶναι ἡ μεγαλύτερη φιλοσοφία τῆς ζωῆς, ποὺ ἡ ἁγία Ἐκκλησία μας τὴν δίνει μὲ τὸν πιὸ ὡραῖο, ἁπλὸ καὶ κατανυκτικὸ τρόπο στὴ Μεγάλη Ἑβδομάδα. Καὶ εἶναι ἀλήθεια, ὅτι αὐτὴ ἡ φιλοσοφία, ποὺ δὲν εἶναι ἄλλη ἀπὸ τὴν ὑψηλὴ θεολογία τοῦ Σταυροῦ, δὲν θὰ μπορέσει ποτὲ κανεὶς νὰ τὴν ἀφομοιώσει καὶ νὰ τὴν κατανοήσει ἔξω ἀπὸ τὸν ἐκκλησιαστικὸ περίβολο, ἔξω ἀπὸ τὴ λειτουργικὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας.

Ἔξω ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία, ὁ Σταυρὸς ἢ ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα γίνεται λογοτεχνία, γίνεται θέατρο ἢ κινηματογράφος, γίνεται στοχαστικὴ διάλεξη ἢ δημοσιογραφικὸ ἄρθρο, γίνεται εὐκαιρία γιὰ νὰ δοκιμάσει κανεὶς τὶς ἱκανότητές του μ᾿ ἕναν τρόπο – ὁποιοδήποτε – ἐπάνω σ᾿ ἕνα σοβαρὸ θέμα. Καὶ μόνο μέσα ἀπὸ τὶς ἱερὲς Ἀκολουθίες καὶ τὴ λειτουργικὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας μας, μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος νὰ φτάσει στὴν κορφὴ τῆς πνευματικῆς φιλοσοφίας καὶ στὴ δόξα τῆς Ἀναστάσεως, ἀνεβαίνοντας τὸν ἀνηφορικὸ δρόμο τοῦ Γολγοθᾶ καὶ περνώντας πνευματικὰ μέσα ἀπὸ τὴν ἀγωνία τῆς Σταυρώσεως.

Ὁ ὀρθόδοξος χριστιανός, ὅλη τὴν Ἑβδομάδα ἔχει ἕνα μεγάλο δρόμο νὰ ὁδοιπορήσει. Μεγάλο, ὄχι μὲ τὶς ἐξωτερικές, ἀλλὰ μὲ τὶς ἐσωτερικὲς διαστάσεις. Ἕνα δρόμο, ποὺ περπάτησε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Ναί, κι ἂς μὴ φανεῖ σὲ κανέναν αὐτὸ τὸ πράγμα παράδοξο. Ἂν δὲν «συμπορευθῶμεν αὐτῷ καὶ συσταυρωθῶμεν», δὲν θὰ μπορέσουμε οὔτε τὴ Μεγαλοβδομάδα νὰ νιώσουμε, οὔτε καὶ στὴν Ἀνάσταση νὰ φτάσουμε μαζί του. Σ᾿ αὐτὸ τὸ δρόμο, ποὺ βρίσκεται πάντα κάτω ἀπ᾿ τὴ σκιὰ τοῦ Σταυροῦ, καὶ ἀντικρύζει στὸ βάθος τὸ φωτεινὸ λόφο τῆς Ἀναστάσεως, οἱ ἅγιοι Πατέρες ἔβαλαν μερικὰ σημάδια σὰν ὁρόσημα, ποὺ μᾶς βοηθοῦν κι αὐτὰ μ᾿ ἕναν εἰδικὸ τὸ καθένα τρόπο, γιὰ νὰ πετύχουμε τὸ σκοπό μας.

Τὴ Μεγάλη Δευτέρα, μετὰ τὸ Κοντάκιο καὶ τὸν Οἶκο τῆς ἡμέρας, θ᾿ ἀκούσουμε μαζὶ μὲ τὸ σύντομο συναξάρι, αὐτὸ τὸ ὑπόμνημα: «τῇ Ἁγίᾳ καὶ Μεγάλῃ Δευτέρᾳ, μνείαν ποιούμεθα τοῦ μακαρίου Ἰωσὴφ τοῦ παγκάλου καὶ τῆς ὑπὸ τοῦ Κυρίου καταρασθείσης συκῆς». Δοξάζεται καὶ τιμᾶται ὁ πάγκαλος Ἰωσήφ, γιατί «τῆς Αἰγυπτίας τότε ταῖς ἡδοναῖς μὴ δουλεύσας», ἐσκλαβώθηκε μὲν κατὰ τὸ σῶμα, ἀλλὰ κατὰ τὴν ψυχὴ ἔμεινε ἀδούλωτος, ὁ ἀοίδιμος καὶ σώφρων, καὶ ἔτσι ἀξιώθηκε νὰ γίνει κυρίαρχος ὅλης τῆς Αἰγύπτου. «Ὁ Θεὸς γὰρ παρέχει τοῖς δούλοις αὐτοῦ στέφος ἄφθαρτον». Ἡ κατάρα ἔπειτα τῆς ἄκαρπης συκιᾶς, μᾶς λέει ν᾿ ἀποφεύγουμε τὸ πάθος καὶ νὰ κάνουμε ἔργα καὶ καρποὺς πνευματικούς, γιὰ νὰ μὴ μᾶς εὕρῃ ὁ Χριστὸς μὲ φύλλα μοναχὰ σὰν ἔρθει, καὶ μᾶς δείξει τὴ φωτιά, σὰν μοίρα ἀναπόφυγη τῶν ἀκάρπων μας δέντρων.

Τὴ Μεγάλη Τρίτη θ᾿ ἀκούσουμε: «τῆς τῶν δέκα παρθένων παραβολῆς μνείαν ποιούμεθα», δηλ. τῶν πέντε φρονίμων καὶ τῶν πέντε μωρῶν παρθένων, μὲ τὶς διδακτικὲς λαμπάδες τους. Μᾶς συμβουλεύει κ᾿ ἐδῶ μὲ ὕμνους ἐξαίσιους ἡ Ἐκκλησία μας, «νὰ σπουδάσωμεν νὰ ἀνάψωμεν τὰς νοητὰς λαμπάδας τῶν ψυχῶν μας, ὡς αἱ φρόνιμοι ἐκεῖναι παρθένοι. Διατί; Ἵνα μὲ τὸ λαμπρὸν φῶς τῶν λαμπάδων μας καὶ μὲ ὕμνους πνευματικούς, συναπαντήσωμεν τὸν ἀθάνατον νυμφίον τῶν ψυχῶν, δηλαδὴ τὸν Δεσπότην μας Ἰησοῦν Χριστόν, ὅστις θὰ ἔλθει ἐν τῇ συντελείᾳ τοῦ κόσμου, διὰ νὰ ἐμβάσει τὰς δρονίμους ψυχὰς μέσα εἰς τὸν οὐράνιον νυμφώνα τῆς ἀϊδίου τρυφῆς τεσ καὶ βασιλείας».

Τὴ Μεγάλη Τετάρτη: «τῆς ἀλειψάσης τὸν Κύριον μύρῳ πόρνης γυναικὸς μνείαν ποιεῖσθαι οἱ θειότατοι Πατέρες ἐθέσπισαν, ὅτι πρὸ τοῦ σωτηρίου Πάθους μικρὸν τοῦτο γέγονεν». Ποιὸς δὲν δακρύζει, ὅταν σκεφθεῖ ὅτι, ἐνῶ ὅλοι ἁμαρτάνουμε (καὶ πολλὲς φορὲς βαρύτερα ἀπὸ τὴν πόρνη) ὡστόσο δὲν ἀκολουθοῦμε τὸ παράδειγμά της, γιὰ νὰ σβήσουμε μὲ δάκρυα μετανοίας τὸ χειρόγραφο, ποὺ εἶναι φορτωμένο μὲ τὸ πλῆθος τῶν ἁμαρτιῶν μας.

Τὴ Μεγάλη Πέμπτη «ἑορτάζομεν τὸν Ἱερὸν Νιπτῆρα, τὸν Μυστικὸν Δεῖπνον, τὴν ὑπερφυᾶ προσευχὴν καὶ τὴν Προδοσίαν». Ἡ κυριαρχοῦσα μορφὴ – αἰώνιο σύμβολο σκότους συνειδήσεως καὶ παράδειγμα πρὸς ἀποφυγὴν – εἶναι ἡ προδοτικὴ ὄψη τοῦ Ἰούδα.

Τὴ Μεγάλη Παρασκευὴ «τὰ Ἅγια καὶ Σωτήρια καὶ Φρικτὰ Πάθη τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐπιτελοῦμεν».

Καὶ τὸ Μέγα Σάββατον «τὴν Θεόσωμον Ταφὴν καὶ τὴν εἰς ᾍδου κάθοδον τοῦ Κυρίου καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἑορτάζομεν».

Εἴπαμε, ὅτι πίσω ἀπὸ τὰ μαρτύριο καὶ τὸ Πάθος τῆς Σταυρώσεως, ὁ ὀρθόδοξος χριστιανὸς βλέπει πάντοτε τὸ γλυκὸ φῶς τῆς Ἀναστάσεως. Εἶναι αὐτὸ ποὺ τὸν ἐμποδίζει νὰ ἰδεῖ τὰ Πάθη μέσα σ᾿ ἕνα ζοφερὸ καὶ καταλυτικὸ σκοτάδι. Ὁ ὀρθόδοξος – καὶ ὁ Ἕλληνας ἰδιαίτερα, ποὺ πέρασε τόσα καὶ τόσα πάθη μέσα στὴ μακραίωνη πορεία τῆς ἱστορίας του – εἶναι ντυμένος μὲ τὸ ζεστὸ ἔνδυμα τῆς χαρμολύπης. Πάσχει καὶ ὑποφέρει, ἀλλὰ ὄχι μὲ ἀσυγκράτητο σαρκικὸ πόνο. Ἡ πνευματικὴ φιλοσοφία τοῦ Σταυροῦ, αὐτὲς τὶς ἡμέρες εἰδικώτερα, πρέπει νὰ εἶναι ὁ ἐπιούσιος ἄρτος μας, ὁ ἄρτος τῆς ζωῆς μας. Ἰδοὺ πῶς βλέπουν μερικοὶ ἀπὸ τοὺς ἁγίους Πατέρας τὸ Σταυρὸ καὶ τὸ μυστήριο τῆς Σταυρώσεως.

Ὁ ἀκάνθινος στέφανος φανέρωσε ὅτι ὁ Κύριος ἐξάλειψε τὴν κατάρα ποὺ ἔλαβε ἡ γῆ, νὰ βλαστάνει ἀγκάθια καὶ τριβόλια καὶ ὅτι ὁ Χριστὸς ἀφάνισε τὶς μέριμνες καὶ τὶς ὀδύνες τῆς παρούσης ζωῆς.

«Ἐξεδύθη τὰ ἱμάτια καὶ ἐνεδύθη τὴν πορφύραν, διὰ νὰ ἐκδύσει τοὺς δερματίνους χιτώνας τῆς νεκρώσεως, ὁποῦ ἐφόρεσεν ὁ Ἀδὰμ μετὰ τὴν παράβασιν. Κάλαμον ἔλαβεν ὁ Κύριος εἰς τὴν δεξιάν, ὡς σκῆπτρον, διὰ νὰ θανατώσει τὸν ἀρχαῖον ὄφιν καὶ δράκοντα· ἔλαβε κάλαμον, διὰ νὰ σβήσει τὸ χειρόγραφον τῶν ἁμαρτιῶν μας. Ἔλαβε τὸν κάλαμον διὰ νὰ ὑπογράψει βασιλικῶς, μὲ τὸ κόκκινον αἷμα του, τὸ γράμμα τῆς συγχωρήσεως τῶν ἁμαρτιῶν μας, καθότι καὶ οἱ βασιλεῖς μὲ κόκκινον κιννάβαρι ὑπογράφουσιν».

»Εἰς τὸ ξύλον ἐσταυρώθη, διὰ τὸ ξύλον τῆς γνώσεως. Ἔλαβε τὴν γεῦσιν τῆς χολῆς καὶ τοῦ ὄξους, διὰ τὴν γλυκείαν γεῦσιν τοῦ καρποῦ τοῦ ἀπηγορευμένου. Ἔλαβε τὰ καρφία διὰ νὰ καρφώσει τὴν ἁμαρτίαν. Ἅπλωσε τὰς χείρας εἰς τὸν Σταυρόν, διὰ νὰ ἰατρεύσει τὸ ἅπλωμα τῶν χειρῶν τοῦ Ἀδὰμ καὶ τῆς Εὔας, ὁποῦ ἐποίησαν εἰς τὸ ἀπηγορευμένον ξύλον, καὶ διὰ νὰ ἑνώσει τὰ μακρὰν διεστῶτα, ἀγγέλους καὶ ἀνθρώπους, οὐράνια καὶ ἐπίγεια. Ἔλαβε τὸν θάνατον, διὰ νὰ θανατώσει τὸν θάνατον. Ἐτάφη, διὰ νὰ μὴ στρεφώμεθα πλέον ἡμεῖς εἰς τὴν γῆν, ὡς τὸ πρότερον...».

»Ἐσκοτίσθησαν οἱ φωστῆρες, διὰ νὰ φανερώσουν ὅτι πενθοῦσι τὸν Σταυρωθέντα. Αἱ πέτραι ἐσχίσθησαν, διότι ἔπασχεν ἡ πέτρα τῆς ζωῆς. Εἰς τὸ ὕψος τοῦ Σταυροῦ ἀνέβη, διὰ τὸ πτῶμα ὁποῦ ἔπαθεν ὁ Ἀδάμ. Καὶ τελευταῖον ἀνέστη, διὰ τὴν ἰδικήν μας ἀνάστασιν!».

Ὤ! Εὐτυχισμένοι καὶ τρισμακάριοι, ὅσοι μπορέσουν ν᾿ ἀφήσουν τὶς βιοτικές τους μέριμνες αὐτὲς τὶς μέρες, κι ἀρχίσουν ἀπὸ τώρα, ἀπὸ αὐτὴ τὴν ὥρα κιόλας, τὴν εὐλογημένη πορεία δίπλα στὸν πορευόμενο πρὸς τὸ Πάθος Χριστό! «Δεῦτε οὖν καὶ ἡμεῖς, συμπορευθῶμεν αὐτῷ καὶ συσταυρωθῶμεν, καὶ νεκρωθῶμεν δι᾿ αὐτόν, ταῖς τοῦ βίου ἡδοναῖς», «ἵνα μὴ μείνωμεν ἔξω τοῦ νυμφῶνος Χριστοῦ».

Καθηγητὴς Παντελὴς Πᾶσχος

/users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/explanatory/pantelhs_pasxos_eisagwgh_megalh_ebdomada.htm


Διαβάστε Περισσότερα...

Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ


«Τὴ ἁγία καὶ μεγάλη Δευτέρα,
μνείαν ποιούμεθα τοῦ μακαρίου Ἰωσὴφ τοῦ Παγκάλου,
καὶ τῆς ὑπὸ τοῦ Κυρίου καταραθείσης καὶ ξηρανθείσης Συκῆς»

Κατά την Μ. Δευτέρα επιτελούμε ανάμνηση του ενάρετου Ιωσήφ (γιος του πατριάρχη Ιακώβ και δισέγγονο του Αβραάμ), ο οποίος είναι τύπος του Κυρίου Ιησού Χριστού.

Ο Ιωσήφ, αγαπητός γιος του πατέρα του, φθονήθηκε από τα αδέρφια του. Στην αρχή τον έριξαν σε ένα λάκκο, έπειτα όμως........................

πουλήθηκε από τα αδέρφια του αντί είκοσι χρυσών νομισμάτων στους εμπόρους. Αυτοί με τη σειρά τους τον πούλησαν στον Πετεφρή που ήταν αρχιμάγειρας του βασιλιά της Αιγύπτου.

Ο Ιωσήφ ήταν ωραιότατος νέος και γι’ αυτό η σύζυγος του Πετεφρή επιθύμησε να αμαρτήσει μαζί του. Αυτός αρνήθηκε και τότε αυτή τον συκοφάντησε στον άντρα της, ότι δήθεν ο Ιωσήφ της επιτέθηκε με ανήθικους σκοπούς. Ο Πετεφρής την πίστεψε και ο αθώος Ιωσήφ ρίχτηκε στην φυλακή.

Κάποτε όμως ο Φαραώ, ο βασιλιάς της Αιγύπτου, είδε ένα παράδοξο όνειρο και ζητούσε να βρει εξήγηση αυτού του ονείρου. Τότε του είπαν ότι στις φυλακές υπάρχει ένας Εβραίος νέος, που είχε άλλοτε εξηγήσει όνειρα συγκρατούμενων του. Ο Ιωσήφ, κατ’ εντολή του Φαραώ, οδηγήθηκε ενώπιόν του και με το φωτισμό του Θεού, εξήγησε το όνειρο του Φαραώ, λέγοντάς του ότι θα έρθουν για τη χώρα του επτά έτη εφορίας και επτά έτη ακαρπίας και πείνας.

Τότε ο Φαραώ, καταγοητευμένος από τη θεία σοφία του Ιωσήφ, τον ενδύει με βασιλική στολή, τον αναβιβάζει σε βασιλικό άρμα και τον καθιστά γενικό άρχοντα της Αιγύπτου.

Ο Ιωσήφ διαχειρίστηκε με θαυμαστή φρόνηση την εξουσία. Και αργότερα, όταν ήρθαν τα έτη της πείνας λόγω της ακαρπίας της γης, αυτός άνοιξε τις αποθήκες που είχε γεμίσει κατά τα πρώτα έτη και χόρτασε το λαό.

Θεωρήθηκε ο Ιωσήφ τύπος και προεικόνιση του Κυρίου, διότι και Αυτός, αγαπητός Υιός του Πατρός, φονεύθηκε από τους Ιουδαίους, πουλήθηκε από τον μαθητή Του και βασανίστηκε. Ρίχτηκε στον σκοτεινό τάφο, ακολούθως αναστήθηκε.

Επίσης κατά την Μ. Δευτέρα επιτελούμε ανάμνηση και της άκαρπης συκής, την οποία καταράστηκε ο Κύριος και ξεράθηκε.

Η συκή αυτή συμβολίζει τόσο την Συναγωγή των Εβραίων, η οποία δεν είχε πνευματικούς καρπούς και γι’ αυτό καταδικάστηκε από τον Κύριον, όσο και κάθε άνθρωπο στερούμενο πνευματικών καρπών, δηλαδή αρετών.

Η Εκκλησία, φέρνοντας ενώπιόν μας το παράδειγμα της συκής, θέλει να μας προτρέψει σε αγώνες πνευματικούς προς απόκτηση αρετών.

Η υμνογραφία της ημέρας είναι αφιερωμένη στα δύο ανώτερα θέματα (του Ιωσήφ και της συκής) και επί πλέον στο θέμα της ελεύσεως του Κυρίου προς το Πάθος.

Ευαγγελική περικοπή

«Πρωῒας δὲ ἐπανάγων εἰς τὴν πόλιν ἐπείνασε· 19 καὶ ἰδὼν συκῆν μίαν ἐπὶ τῆς ὁδοῦ ἦλθεν ἐπ' αὐτήν, καὶ οὐδὲν εὗρεν ἐν αὐτῇ εἰ μὴ φύλλα μόνον, καὶ λέγει αὐτῇ· Μηκέτι ἐκ σοῦ καρπὸς γένηται εἰς τὸν αἰῶνα. καὶ ἐξηράνθη παραχρῆμα ἡ συκῆ. 20 καὶ ἰδόντες οἱ μαθηταὶ ἐθαύμασαν λέγοντες· Πῶς παραχρῆμα ἐξηράνθη ἡ συκῆ; 21 ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν ἔχητε πίστιν καὶ μὴ διακριθῆτε, οὐ μόνον τὸ τῆς συκῆς ποιήσετε, ἀλλὰ κἂν τῷ ὄρει τούτῳ εἴπητε, ἂρθητι καὶ βλήθητι εἰς τὴν θάλασσαν, γενήσεται· 22 καὶ πάντα ὅσα ἐὰν αἰτήσητε ἐν τῇ προσευχῇ πιστεύοντες, λήψεσθε. 23 Καὶ ἐλθόντι αὐτῷ εἰς τὸ ἱερὸν προσῆλθον αὐτῷ διδάσκοντι οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ πρεσβύτεροι τοῦ λαοῦ λέγοντες· Ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιεῖς; καὶ τίς σοι ἔδωκεν τὴν ἐξουσίαν ταύτην; 24 ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Ἐρωτήσω ὑμᾶς κἀγὼ λόγον ἕνα, ὃν ἐὰν εἴπητέ μοι, κἀγὼ ὑμῖν ἐρῶ ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιῶ. 25 τὸ βάπτισμα τὸ Ἰωάννου πόθεν ἦν, ἐξ οὐρανοῦ ἢ ἐξ ἀνθρώπων; οἱ δὲ διελογίζοντο παρ' ἑαυτοῖς λέγοντες· Ἐὰν εἴπωμεν, ἐξ οὐρανοῦ, ἐρεῖ ἡμῖν, διατὶ οὖν οὐκ ἐπιστεύσατε αὐτῷ· 26 ἐὰν δὲ εἴπωμεν, ἐξ ἀνθρώπων, φοβούμεθα τὸν ὄχλον, πάντες γὰρ ἔχουσι τὸν Ἰωάννην ὡς προφήτην. 27 καὶ ἀποκριθέντες τῷ Ἰησοῦ εἶπον· Οὐκ οἴδαμεν. ἔφη αὐτοῖς καὶ αὐτός· Οὐδὲ ἐγὼ λέγω ὑμῖν ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιῶ. 28 Τί δὲ ὑμῖν δοκεῖ; ἄνθρωπος τις εἶχε τέκνα δύο, καὶ προσελθὼν τῷ πρώτῳ εἶπεν· τέκνον, ὕπαγε σήμερον ἐργάζου ἐν τῷ ἀμπελῶνί μου. 29 ὁ δὲ ἀποκριθεὶς εἶπεν· οὐ θέλω· ὕστερον δὲ μεταμεληθεὶς ἀπῆλθε. 30 καὶ προσελθὼν τῷ δευτέρῳ εἶπεν ὡσαύτως. ὁ δὲ ἀποκριθεὶς εἶπεν· ἐγώ, κύριε· καὶ οὐκ ἀπῆλθε. 31 τίς ἐκ τῶν δύο ἐποίησε τὸ θέλημα τοῦ πατρός; λέγουσιν αὐτῷ· Ὁ πρῶτος. λέγει αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι οἱ τελῶναι καὶ αἱ πόρναι προάγουσιν ὑμᾶς εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ. 32 ἦλθε γὰρ πρὸς ὑμᾶς Ἰωάννης ἐν ὁδῷ δικαιοσύνης, καὶ οὐκ ἐπιστεύσατε αὐτῷ· οἱ δὲ τελῶναι καὶ αἱ πόρναι ἐπίστευσαν αὐτῷ· ὑμεῖς δὲ ἰδόντες οὐδὲ μετεμελήθητε ὕστερον τοῦ πιστεῦσαι αὐτῷ. 33 Ἄλλην παραβολὴν ἀκούσατε. ἄνθρωπος τις ἦν οἰκοδεσπότης, ὅστις ἐφύτευσεν ἀμπελῶνα καὶ φραγμὸν αὐτῷ περιέθηκε καὶ ὤρυξεν ἐν αὐτῷ ληνὸν καὶ ᾠκοδόμησεν πύργον, καὶ ἐξέδοτο αὐτὸν γεωργοῖς, καὶ ἀπεδήμησεν. 34 ὅτε δὲ ἤγγισεν ὁ καιρὸς τῶν καρπῶν, ἀπέστειλε τοὺς δούλους αὐτοῦ πρὸς τοὺς γεωργοὺς λαβεῖν τοὺς καρποὺς αὐτοῦ. 35 καὶ λαβόντες οἱ γεωργοὶ τοὺς δούλους αὐτοῦ ὃν μὲν ἔδειραν, ὃν δὲ ἀπέκτειναν, ὃν δὲ ἐλιθοβόλησαν. 36 πάλιν ἀπέστειλεν ἄλλους δούλους πλείονας τῶν πρώτων, καὶ ἐποίησαν αὐτοῖς ὡσαύτως. 37 ὕστερον δὲ ἀπέστειλε πρὸς αὐτοὺς τὸν υἱὸν αὐτοῦ λέγων· ἐντραπήσονται τὸν υἱόν μου. 38 οἱ δὲ γεωργοὶ ἰδόντες τὸν υἱὸν εἶπον ἐν ἑαυτοῖς· οὗτός ἐστιν ὁ κληρονόμος· δεῦτε ἀποκτείνωμεν αὐτὸν καὶ κατάσχωμεν τὴν κληρονομίαν αὐτοῦ. 39 καὶ λαβόντες αὐτὸν ἐξέβαλον ἔξω τοῦ ἀμπελῶνος καὶ ἀπέκτειναν. 40 ὅταν οὖν ἔλθῃ ὁ κύριος τοῦ ἀμπελῶνος, τί ποιήσει τοῖς γεωργοῖς ἐκείνοις; 41 λέγουσιν αὐτῷ· Κακοὺς κακῶς ἀπολέσει αὐτούς, καὶ τὸν ἀμπελῶνα ἐκδώσεται ἄλλοις γεωργοῖς, οἵτινες ἀποδώσουσιν αὐτῷ τοὺς καρποὺς ἐν τοῖς καιροῖς αὐτῶν. 42 λέγει αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· Οὐδέποτε ἀνέγνωτε ἐν ταῖς γραφαῖς, λίθον ὃν ἀπεδοκίμασαν οἱ οἰκοδομοῦντες, οὗτος ἐγενήθη εἰς κεφαλὴν γωνίας· παρὰ Κυρίου ἐγένετο αὕτη, καὶ ἔστι θαυμαστὴ ἐν ὀφθαλμοῖς ἡμῶν; 43 διὰ τοῦτο λέγω ὑμῖν ὅτι ἀρθήσεται ἀφ' ὑμῶν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ καὶ δοθήσεται ἔθνει ποιοῦντι τοὺς καρποὺς αὐτῆς·»

Απολυτίκιον. Ήχος πλ. δ΄

«Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται ἐν τῷ μέσῳ τῆς νυκτός,
καὶ μακάριος ὁ δοῦλος, ὃν εὑρήσει γρηγοροῦντα,
ἀνάξιος δὲ πάλιν, ὃν εὑρήσει ῥαθυμοῦντα.
Βλέπε οὖν ψυχή μου, μὴ τῶ ὕπνω κατενεχθής,
ἵνα μῄ τῶ θανάτω παραδοθής,
καὶ τῆς βασιλείας ἔξω κλεισθής,
ἀλλὰ ἀνάνηψον κράζουσα.
Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος εἶ ὁ Θεός,
διὰ τῆς Θεοτόκου ἐλέησον ἡμᾶς».

Μετάφρασις

«Ο Χριστός, ο Νυμφίος (της Εκκλησίας)
να, έρχεται ξαφνικά μέσα στην νύχτα.
Μακάριος αυτός που αγρυπνεί και τον περιμένει.
Αντίθετα, είναι ανάξιος εκείνος
που θα τον εύρει ράθυμο και αμελή.
Πρόσεχε, λοιπόν, ψυχή μου,
μη τυχόν και καταληφθείς από τον (πνευματικό) ύπνο,
για να μην παραδοθείς στον πνευματικό θάνατο,
Κι έτσι κλειστείς έξω από την (ουράνια) βασιλεία.
αλλά φρόντισε να συνέλθεις και φώναξε δυνατά:
Άγιος, άγιος, άγιος είσαι Εσύ ο Θεός μας.
δια της Θεοτόκου ελέησέ μας»

xfe.gr



Διαβάστε Περισσότερα...