Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2010

Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης για την Ελλάδα του μέλλοντος




Νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης

Ο οδικός χάρτης για την ανασυγκρότηση της Ελλάδας


ΔΙΑΒΑΣΤΕ...........

Πρώτο πράσινο φως από τις Βρυξέλλες
«Κοινή η μοίρα των χωρών της ευρωζώνης» δήλωσε ο κ. Αλμούνια- στις 15 Φεβρουαρίου το επόμενο κρίσιμο ραντεβού


O υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, έστω και μετά πολλών βασάνων, «πήρε» χθες και προχθές ένα πρώτο δειλό «εύγε» από την πλευρά των Βρυξελλών, οι οποίες ωστόσο φρόντισαν να καταστήσουν σαφές ότι εφεξής αναμένουν από την Ελλάδα όχι μόνο δείγματα γραφής αλλά και συγκεκριμένες, νομοθετικές και μη, πράξεις.

Το «εύγε» που έλαβε ο έλληνας υπουργός από τους κοινοτικούς ιθύνοντες κκ. Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και Χοακίν Αλμούνια αφορούσε το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη χειραφέτηση της στατιστικής υπηρεσίας από το ελληνικό πολιτικό σύστημα. Ο υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε στο Εco/Fin ότι στο εγγύς μέλλον η ηγεσία της ελληνικής στατιστικής υπηρεσίας θα εγκρίνεται, με ενισχυμένη πλειοψηφία, από τη Βουλή των Ελλήνων στην οποία θα λογοδοτεί και ότι στο διοικητικό συμβούλιό της θα μετέχουν εκπρόσωποι ανεξάρτητων φορέων, ινστιτούτων, ενδεχομένως δε και της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας, εφόσον αυτή το επιθυμεί και είναι νομικώς εφικτό.

Το Συμβούλιο χαιρέτισε, σε σχετική ανακοίνωσή του, την πρωτοβουλία του έλληνα υπουργού, παράλληλα όμως- διά στόματος επιτρόπου Αλμούνια- φρόντισε να υπενθυμίσει στην Αθήνα ότι έχουν εντοπισθεί 14 «γκρίζες ζώνες» στο σύστημα επεξεργασίας και παραγωγής των ελληνικών στατιστικών στοιχείων, οι οποίες θα πρέπει τάχιστα να φωτισθούν με τη λήψη των αναγκαίων μέτρων.

Ο έλληνας υπουργός δεσμεύθηκε ότι αυτό θα συμβεί άμεσα αφού όπως δήλωσε προς τους δημοσιογράφους στόχος και επιθυμία του είναι εντός του 2010 να αρθούν όλες οι ενστάσεις της ΕΕ για την αξιοπιστία των ελληνικών στοιχείων. Ενστάσεις οι οποίες, όπως ανέφερε, πέραν όλων των άλλων δεινών που έχουν επισύρει, καθιστούν απωθητικούς τους ελληνικούς τίτλους στις διεθνείς αγορές. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε εξάλλου και ο επίτροπος κ. Αλμούνια ο οποίος σε δηλώσεις του προς τους δημοσιογράφους λίγο μετά τη λήξη των εργασιών του Εco/Fin παραδέχθηκε ότι λόγω της ελληνικής κατάστασης υπάρχει «νευρικότητα στις αγορές», η οποία, όπως σημείωσε, επηρεάζει και τις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης. Ο ισπανός επίτροπος δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η «η μοίρα μιας χώρας στη νομισματική ένωσηαποτελεί μοίρα και των υπολοίπων χωρών».

Μετά τις χθεσινές εξελίξεις το επόμενο «ραντεβού» του κ. Παπακωνσταντίνου με τους ομολόγους του έχει οριστεί για την Καθαρά Δευτέρα, 15 Φεβρουαρίου, στις Βρυξέλλες και σύμφωνα με όλες τις υπάρχουσες ενδείξεις θα είναι το πλέον κρίσιμο. Και αυτό διότι το Συμβούλιο του Φεβρουαρίου θα αποφασίσει επί της ουσίας για το τι μέλλει γενέσθαι με τα οικονομικά ζητήματα της Ελλάδας την ερχόμενη τριετία. Σ υγκεκριμένα, έπειτα από πρόταση της Επιτροπής, θα προσδιορίσει βάσει ποίων μέτρων και εντός ποίων χρονοδιαγραμμάτων θα ορθοποδήσει η ελληνική οικονομία και θα τα θέσει όλα, υπό μορφήν πακέτου, στην κρίση της Αθήνας. Η ελληνική κυβέρνηση θα λάβει προθεσμία τεσσάρων μηνών για να συντάξει αναλυτικές εκθέσεις οι οποίες θα εξηγούν λεπτομερώς τους τρόπους με τους οποίους θα ανταποκριθεί στις επιταγές των Βρυξελλών. Ετσι, καλώς εχόντων των πραγμάτων, η κυβέρνηση θα αναμένει τον Ιούνιο, οπότε αφενός μεν θα αξιολογηθεί από τις κοινοτικές υπηρεσίες, αν η συνολική ανταπόκριση της Ελλάδας στις επιταγές της ΕΕ είναι ικανοποιητική, αφετέρου δε, αν ο προϋπολογισμός για το 2010 εκτελείται κανονικά. Ως προς το 2011 και το 2012 το βέβαιο είναι ότι θα εφαρμοσθούν οι ίδιες γενικές κατευθύνσεις του προϋπολογισμού για το 2010, συν τις ριζικού χαρακτήρα αναμορφώσεις στο φορολογικό, στο ασφαλιστικό και στο συνταξιοδοτικό σύστημα, τις οποίες έχει ήδη δεσμευτεί ότι θα προωθήσει η κυβέρνηση.



Ικανοποίηση Παπακωνσταντίνου για τα συμπεράσματα του Ecofin


Την ικανοποίησή του, τόσο για την ανακοίνωση που εξέδωσε το Ecofin αναφορικά με το ζήτημα της αξιοπιστίας των ελληνικών στατιστικών στοιχείων, όσο και για την αποδοχή την οποία έτυχαν οι βασικοί άξονες του τριετούς προγράμματος οικονομικής σταθερότητας της Ελλάδας, εξέφρασε σήμερα από τις Βρυξέλλες, λίγο μετά το πέρας των εργασιών του Ecofin, ο υπουργός Γ. Παπακωνσταντίνου.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα στατιστικά στοιχεία, ο Γ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε ότι το Συμβούλιο με τη σημερινή του ανακοίνωση αφενός μεν αναγνωρίζει τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν, αφετέρου όμως καλωσορίζει τα πρώτα μέτρα που έχει λάβει η ελληνική κυβέρνηση προς την κατεύθυνση της επίλυσης αυτών των προβλημάτων.

«Πληρώνουμε την αναξιοπιστία των παρελθόντων ετών», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γ. Παπακωνσταντίνου, επισημαίνοντας ότι μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου η νέα κυβέρνηση δεν είχε άλλη επιλογή πέραν της κοινοποίησης στις Βρυξέλλες της πραγματικής οικονομικής κατάστασης της χώρας, της οποίας το δημοσιονομικό έλλειμμα υπερέβαινε το 12%.

Συνεχίζοντας ο υπουργός τόνισε ότι με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση θωρακίζεται το σύστημα παραγωγής στατιστικών στοιχείων στην Ελλάδα και τόνισε ότι η ηγεσία της στατιστικής υπηρεσίας θα εκλέγεται εφεξής, με ευρεία πλειοψηφία, από τη Βουλή των Ελλήνων. Τόνισε, επίσης, ότι στην ηγεσία της νέας στατιστικής υπηρεσίας θα μετέχουν εκπρόσωποι των τραπεζών, ανεξάρτητων φορέων, ενδεχομένως δε και εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας, εφόσον από νομικής απόψεως αυτό αποδειχτεί εφικτό.

Επί του θέματος αυτού, ο Επίτροπος Χ. Αλμούνια, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης που παραχώρησε σήμερα στις Βρυξέλλες, δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εντοπίσει 14 τομείς αναφορικά με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας (ΕΣΥΕ), στους οποίους χρειάζονται διορθωτικές παρεμβάσεις.

Ο υπουργός οικονομικών αναφέρθηκε, επίσης, στις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης οι οποίες αφορούν τη θεσμοθέτηση δύο σωμάτων τα οποία θα ασχολούνται με τον έλεγχο τόσο της κατάρτισης όσο και της εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού. Σε ό,τι αφορά το τριετές «πρόγραμμα σταθερότητας ανάπτυξης και ανασυγκρότησης» της οικονομίας, ο Γ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα τριετίας το οποίο είναι «εμπροσθοβαρές» (σ.σ. υπό την έννοια ότι τα δύο πρώτα χρόνια θα επιτευχθεί το μεγαλύτερο τμήμα της δημοσιονομικής προσαρμογής) και ότι υπάρχει πλήρης και λεπτομερής καταγραφή όλων των τομέων στους οποίους θα υπάρξουν παρεμβάσεις, καθώς και μετρίσιμες επιπτώσεις. Αναφέρθηκε, ιδιαίτερα, στις επικείμενες αλλαγές που θα υπάρξουν στο φορολογικό σύστημα της χώρας, στο ασφαλιστικό, στο σύστημα κατάρτισης του κρατικού προϋπολογισμού, καθώς και στη διοικητική μηχανή της χώρας, μέσω του Καλλικράτη. Ο Γ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε ότι οι πρώτες αντιδράσεις από την ΕΕ ήταν θετικές, τονίζοντας, ωστόσο, ότι από εδώ και στο εξής το μεγάλο πρόβλημα είναι η υλοποίηση του προγράμματος και η επίτευξη του καλύτερου δυνατού συντονισμού μεταξύ των υπουργείων.

Καταλήγοντας ο Γ. Παπακωνσταντίνου ανέφερε ότι τον επόμενο μήνα το Συμβούλιο θα παρουσιάσει υπό μορφή πακέτου στην Ελλάδα συνολικές συστάσεις τόσο για την υπέρβαση του ελλείμματος όσο και για το τριετές πρόγραμμα και τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των στατιστικών στοιχείων. Στη συνέχεια, η Ελλάδα θα έχει ένα τετράμηνο για να απαντήσει με λεπτομερή τρόπο πώς θα ανταποκριθεί στις συστάσεις των Βρυξελλών. Αυτό θα συμβεί τον Ιούνιο και στη συνέχεια, με βάση το άρθρο 126, παράγραφος 9 της Συνθήκης της Λισαβόνας (τέως Άρθρο 104, παράγραφος 9 της Συνθήκης του Μάαστριχτ), η Ελλάδα θα ελέγχεται δημοσιονομικά ανά δίμηνο.

Τέλος, ο υπουργός αναφερόμενος στο πότε θα αποκατασταθεί η αξιοπιστία των ελληνικών στοιχείων εξέφρασε την ελπίδα ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί τον Οκτώβριο, οπότε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ κοινοποιούν στις Βρυξέλλες, τα επίσημα στατιστικά στοιχεία τους και σημείωσε ότι όσο υπάρχει αυτή η εκκρεμότητα δημιουργείται κλίμα αβεβαιότητας στις διεθνείς αγορές. Τόνισε, ακόμη, ότι αυτός είναι και ένας από τους λόγους που δημιουργείται επισφάλεια κινδύνου στους ελληνικούς τίτλους.



Συμβούλιο ΕCOFIN

Το Συμβούλιο καλωσορίζει τη σειρά δράσεων που ανέλαβε η Ελληνική κυβέρνηση για την αναμόρφωση του εθνικού στατιστικού συστήματος , την ανεξαρτητοποίηση της εθνικής στατιστικής υπηρεσίας και τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την παραγωγή και κοινοποίηση των στατιστικών στοιχείων, αναφέρεται μεταξύ άλλων στο κείμενο των συμπερασμάτων που υιοθέτησε το Συμβούλιο υπουργών οικονομίας της ΕΕ για τα στατιστικά στοιχεία της Ελλάδας. Παράλληλα, στο ίδιο κείμενο, το Συμβούλιο αναφέρει ότι όλα τα ζητήματα που βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα και τα οποία αναδείχτηκαν στη πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ποιότητα και την αξιοπιστία των στατιστικών στοιχείων θα πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα και με επείγοντα χαρακτήρα καθώς , όπως επισημαίνεται, πρόκειται για ένα θέμα θεμελιώδους σημασίας στη διαδικασία της εποπτείας της οικονομικής πολιτικής στην ΕΕ και την οικονομική και νομισματική ένωση.

Στο πλαίσιο αυτό το Συμβούλιο καλεί επισταμένως την Ελλάδα να δράσει άμεσα ώστε τα ζητήματα μεθοδολογίας και τεχνικών διαδικασιών που δεν έχουν ακόμη διευθετηθεί να αποτελέσουν αντικείμενο προσεκτικής ανάλυσης. Ακόμη, το Συμβούλιο καλεί την ελληνική κυβέρνηση να αντιμετωπίσει αποφασιστικά τις ελλείψεις του διοικητικού μηχανισμού της στατιστικής υπηρεσίας προωθώντας «διαφανείς διαδικασίες μεταξύ των εμπλεκομένων θεσμικών οργάνων». Επίσης, το Συμβούλιο καλεί την Ελλάδα να προχωρήσει στις απαιτούμενες πρωτοβουλίες ώστε το ελληνικό στατιστικό σύστημα να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ΕΕ και να θεσπίσει έως το Φεβρουάριο του 2010 ένα πρόγραμμα δράσης που θα έχει ως στόχο να καλύψει τις ελλείψεις που έχουν διαπιστωθεί για τη συλλογή, επεξεργασία και κοινοποίηση των στατιστικών στοιχείων. Στο κείμενο συμπερασμάτων του Συμβουλίου, επισημαίνεται ότι το Συμβούλιο θα παρακολουθεί την εξέλιξη της κατάστασης σε αυτό το θέμα και πως θα το επανεξετάσει στην επόμενη σύνοδό του τον Φεβρουάριο.

Εξάλλου, στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Συμβουλίου ΕCOFIN ο αρμόδιος κοινοτικός επίτροπος Χοακίν Αλμούνια αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη συζήτηση που διεξήχθη για τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία και σημείωσε ότι η Επιτροπή συμφωνεί με τα συμπεράσματα για την Ελλάδα που ενέκρινε σήμερα ομόφωνα το Συμβούλιο.

Ακόμη, ο αρμόδιος επίτροπος επεσήμανε ότι στο επόμενο συμβούλιο των υπουργών Οικονομίας θα ληφθούν αποφάσεις για το σχέδιο δράσης για κάθε σημείο που αναγνωρίστηκε ως προβληματικό σχετικά με τη συλλογή και διαχείριση των ελληνικών στοιχείων. Συγκεκριμένα, 14 σημεία έχουν αναγνωριστεί ως αδύναμα από την Επιτροπή (και το Συμβούλιο) και χρήζουν άμεσης λήψης μέτρων, ανέφερε ο επίτροπος και εξέφρασε την ελπίδα οι σχετικές αποφάσεις να ληφθούν στο επόμενο ECOFIN. «Δεν αποκλείω στο εν λόγω σχέδιο δράσης να υπάρχουν και προτάσεις για μεταρρύθμιση και άλλων οργάνων, εκτός της στατιστικής υπηρεσίας, τα οποία σχετίζονται με τη διαχείριση και παρουσίαση των σχετικών δεδομένων», είπε ο αρμόδιος Επίτροπος.

Κληθείς να δώσει ένα παράδειγμα σχετικά με τις δυνατότητες που θα διαθέτει η Eurostat σε περίπτωση που της αποδοθούν περισσότερες ελεγκτικές αρμοδιότητες, όπως θα ζητήσει η Επιτροπή, ο Χ. Αλμούνια αναφέρθηκε στην περίπτωση της Ελλάδας και την υποβολή των αναθεωρημένων στοιχείων για το δημοσιονομικό έλλειμμα τον Οκτώβριο του 2009. Ανέφερε συγκεκριμένα, ότι εάν η Eurostat διέθετε μεγαλύτερες ελεγκτικές αρμοδιότητες, θα μπορούσε να έχει ελέγξει τα νέα στοιχεία που υποβλήθηκαν, τα οποία αναθεωρούσαν στοιχεία που είχαν κατατεθεί μόλις 90 μέρες νωρίτερα από την προηγούμενη κυβέρνηση. «Με τις ενισχυμένες ελεγκτικές δυνατότητες, η Eurostat θα είναι σε θέση να ελέγχει, εάν υπάρχουν αμφιβολίες για τα στοιχεία των δημοσίων δαπανών που λαμβάνει, ανατρέχοντας στις πηγές των στοιχείων που υποβάλλονται. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι οποίες ευτυχώς δεν είναι πολλές, όταν έχουμε βάσιμες αμφιβολίες για την ακρίβεια των στοιχείων, θα μπορούμε να τα ελέγξουμε», εξήγησε ο Χ. Αλμούνια.

Σε ερώτηση για πιθανές επιπτώσεις της ελληνικής δημοσιονομικής κατάστασης σε άλλες χώρες, ο Επίτροπος απάντησε ότι σήμερα οι αρμόδιοι υπουργοί περιορίστηκαν στη συζήτηση περί των στατιστικών στοιχείων και συμπλήρωσε ότι τον επόμενο μήνα θα συζητηθούν οι συστάσεις για τη διόρθωση του υπερβολικού ελλείμματος της Ελλάδας και την εφαρμογή ενός νέου σχεδίου σταθερότητας.

Τέλος, ο Χ. Αλμούνια παραδέχθηκε ότι λόγω της ελληνικής κατάστασης υπάρχει «νευρικότητα στις αγορές», η οποία επηρεάζει και τις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως η «Η μοίρα μιας χώρας στη νομισματική ένωση, είναι η μοίρα και των υπολοίπων χωρών».


Πηγή: www.athina984.gr


Τους βασικούς στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης και το περίγραμμα των αλλαγών που σχεδιάζονται στην ελληνική οικονομία, παρουσίασαν στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ο Υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου και η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λ. Κατσέλη

Η μείωση του ελλείμματος στο 2,8% του ΑΕΠ έως το τέλος του 2012, είναι ο βασικός στόχος του τριετούς Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, το οποίο κατατέθηκε στην Βουλή και στις 15 Ιανουαρίου θα αποσταλεί στην Κομισιόν.

Ο Υπουργός Οικονομικών στην ομιλία του, αναφέρθηκε στη δραματική κατάσταση της οικονομίας, καθώς το 2009 συρρικνώθηκε κατά 1,2%, έναντι ανάπτυξης 2% το 2008.

Η ιδιωτική κατανάλωση υποχώρησε κατά 1,5% (έναντι αύξησης 2,3% το 2008), οι επενδύσεις μειώθηκαν κατά 20%, οι εξαγωγές κατά 16% και οι εισαγωγές κατά 25% περίπου.

«Στόχος για το 2010 είναι να υπάρξει μία σταθεροποίηση στο -0,3%, με προοπτική το 2012 ο ρυθμός ανάπτυξης να ανέλθει στο 1,9% και να επιταχυνθεί περαιτέρω στο 2,5% το 2013» είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου και πρόσθεσε ότι κύριοι στόχοι είναι: «η δημοσιονομική προσαρμογή με μια σειρά διαρθρωτικών μέτρων που μειώνουν τη σπατάλη και αυξάνουν δίκαια τα δημόσια έσοδα, η μετάβαση στο νέο αναπτυξιακό πρότυπο της πράσινης ανάπτυξης, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του πολίτη στο κράτος και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των διεθνών εταιρών στην Ελλάδα».

Για το έλλειμμα του προϋπολογισμού προβλέπεται η μείωση κατά 4% του ΑΕΠ το 2010, 3,1% το 2011 και 2,8% το 2012, ώστε στο τέλος του 2012 να έχει υποχωρήσει στο 2,8% του ΑΕΠ, από 12,7% το 2009. Περαιτέρω, το 2013 εκτιμάται ότι το έλλειμμα θα διαμορφωθεί στο 2% του ΑΕΠ.

Για το 2010, τα μέτρα είναι «ποσοτικοποιημένα», όπως άλλωστε ζήτησε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η μείωση 4% στο δημόσιο έλλειμμα αντιστοιχεί σε περικοπές δαπανών ή πρόσθετα έσοδα ύψους 10 δισ. ευρώ. Συνολικά, στην τριετία η προσαρμογή ανέρχεται στα 25 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά το δημόσιο χρέος, φέτος αναμένεται να ανέλθει στο 120% του ΑΕΠ, ενώ θα μείνει σταθερό στο 120,6% το 2011 και θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται από το 2012, ώστε το 2013 να έχει μειωθεί στο 113,4% του ΑΕΠ.

Επίσης, στο Πρόγραμμα Σταθερότητας προβλέπεται μείωση των δαπανών του δημοσίου (10% κατά μέσο όρο) και αύξηση των εσόδων, ενώ ειδική αναφορά έκανε ο υπουργός Οικονομικών στην αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος. Μεταξύ άλλων, ο κ. Παπακωνσταντίνου είπε ότι θα είναι υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων (από το 2011 για τα εισοδήματα του 2010).

Στα μέτρα που θα οδηγήσουν στην αύξηση των εσόδων, ο Γ. Παπακωνσταντίνου συμπεριέλαβε μεταξύ άλλων την ενιαία φορολογική κλίμακα, τον φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας, την αύξηση του ειδικού φόρου στα τσιγάρα και τα μέτρα για τη φοροδιαφυγή.

Μέσα στην επόμενη τριετία αναμένονται έσοδα ύψους 2,3% του ΑΕΠ από τις αποκρατικοποιήσεις και 2,8 δισ. ευρώ από το πακέτο στήριξης των τραπεζών.

Η αναστολή των προσλήψεων το 2010 (εκτός από Παιδεία, Υγεία και Σώματα Ασφαλείας), η μείωση συμβάσεων ορισμένου χρόνου, και η μείωση δαπανών για προμήθειες νοσοκομείων είναι ορισμένα ακόμα από τα μέτρα που θα οδηγήσουν σε ενίσχυση των εσόδων.

Η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λ. Κατσέλη, αναφέρθηκε στους αναπτυξιακούς στόχους της επόμενης τριετίας δίνοντας έμφαση στην αναθέρμανση της αγοράς και στην στήριξη της επιχειρηματικότητας και την δημιουργία ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου, την πράσινη ανάπτυξη.

Η Λ. Κατσέλη υπογράμμισε ότι το νέο παραγωγικό μοντέλο, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, θα επιτευχθούν με πολιτικές, που θα κινούνται σε πέντε άξονες:

- Αύξηση των δημοσίων επενδύσεων

- συγκράτηση των πληθωριστικών πιέσεων,

- ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και των ιδιωτικών επενδύσεων,

- προώθηση της εξωστρέφειας της οικονομίας και των εξαγωγών

- ενίσχυση του ανταγωνισμού και της εποπτείας στην αγορά.

Η Λ. Κατσέλη είπε, τέλος, ότι έχει ήδη ξεκινήσει η επεξεργασία του σχεδίου για το άνοιγμα των λεγόμενων κλειστών επαγγελμάτων.



Διαβάστε Περισσότερα...

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ». ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ.

Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε η Κυβέρνηση τις αρχές του νομοσχεδίου για τη νέα αρχιτεκτονική δομή της διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης...

Το πρόγραμμα «Καλλικράτης» επιφέρει ριζικές αλλαγές.
Οι βασικές από αυτές είναι:

* Δραστική μείωση -μέσω συγχωνεύσεων- των 1.034 ΟΤΑ που υπάρχουν σήμερα σε λιγότερους από 370 δήμους.
* Στη θέση των 76 Νομαρχιών δημιουργούνται 13 αιρετές περιφέρειες.
* Θεμελιώνεται η δευτεροβάθμια περιφερειακή αυτοδιοίκηση.
* Τα περίπου 6.000 Νομικά Πρόσωπα και Δημοτικές Επιχειρήσεις των Δήμων μειώνονται σε λιγότερα από 2.000.
* Θεμελιώνονται έως 7 Γενικές Διοικήσεις σε αντικατάσταση των 13 σημερινών κρατικών περιφερειών.

Βάσει του νομοσχεδίου, οι εκλογές για τους Δήμους και τις Περιφέρειες θα διεξαχθούν στις 14 Νοεμβρίου.

«Ριζοσπαστική δομική αλλαγή»

Ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση ριζοσπαστική δομική αλλαγή που βάζει νέα θεμέλια στη λειτουργία και τη δομή της πολιτείας.

Υπογράμμισε ότι η νέα αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης, ώστε στις 14 Νοεμβρίου του 2010 να διεξαχθούν οι δημοτικές εκλογές για τους νέους ισχυρούς δήμους και τις περιφέρειες.

Ξεκινά, όπως τόνισε, η υλοποίηση του μεγάλου οράματος του κόσμου της αυτοδιοίκησης, χαρακτηρίζοντας εξαιρετικά δύσκολο το έργο αυτό για το οποίο, υπογράμμισε, απαιτείται η συναίνεση όλων, την οποία η κυβέρνηση θα αναζητήσει.

Πρέπει να αφήσουμε στην άκρη όλες τις σκοπιμότητες, επισήμανε ο πρωθυπουργός και σημείωσε ότι όλοι οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους.


Ομιλία Υπουργού Εσωτερικών,


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, η Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό των πρωτοβουλιών μας για ένα αξιόπιστο και λειτουργικό κράτος στην υπηρεσία του πολίτη.

Για ένα κράτος που θεμελιώνεται:

Στην αξιοκρατία, όπως κατοχυρώνει χωρίς καμιά εξαίρεση ο νόμος των προσλήψεων, και

Στην απόλυτη διαφάνεια, όπως υποχρεωτικά θεσπίζεται με τη νομοθετική πρωτοβουλία για την ανάρτηση όλων των διοικητικών πράξεων στο διαδίκτυο.

Ένα κράτος που ανακτά την εμπιστοσύνη των πολιτών και πείθει ότι μπορεί να διαχειριστεί έντιμα και αποτελεσματικά τα χρήματα του ελληνικού λαού και να διευκολύνει την παραγωγή και τη δίκαιη διανομή του πλούτου.

Η Νέα Αρχιτεκτονική είναι μια πρωτόγνωρη Δομική αλλαγή, η απαρχή των μεγάλων αλλαγών του 2010.

Αφορά τα 2 επίπεδα Αυτοδιοίκησης και το επίπεδο της Αποκεντρωμένης Κρατικής Διοίκησης επίπεδα τα οποία πρώτη φορά προσεγγίζονται συνολικά και ενιαία.

Νέα Αρχιτεκτονική σημαίνει σχέδιο και μελέτη, σημαίνει στέρεη δόμηση, σημαίνει κανόνες λειτουργίας και επικοινωνίας σε τελική ανάλυση, συνεπάγεται τη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πολιτισμού.

Η Νέα Αρχιτεκτονική είναι μια Δομική αλλαγή σύμφωνη με τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις.

Μια Δομική αλλαγή στην οποία συνεισέφερε επιτροπή υψηλού επιστημονικού κύρους την οποία θέλω να ευχαριστήσω για την συμβολή της.

Στην επεξεργασία που πραγματοποιήσαμε ως Υπουργείο αξιοποιήσαμε τις επεξεργασιες του Ι.Τ.Α καθώς και τις αποφάσεις της ΕΝΑΕ και της ΚΕΔΚΕ τους οποίους επίσης θέλω να ευχαριστήσω.

Λυπάμαι για το γεγονός ότι δεν μπορώ να κάνω το ίδιο και για την προηγούμενη κυβέρνηση καθώς δεν είχε προχωρήσει σε καμία απολύτως επεξεργασία για αυτό το θέμα.

Κυρίες και κύριοι,

Αυτό που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα είναι μια δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση από τη μία και ένα αναπτυξιακό πρόβλημα από την άλλη. Ταυτόχρονα είναι αντιμέτωπη με μια απαξίωση του κράτους πρόνοιας, του πολιτικού συστήματος, μια γενικότερη κρίση θεσμών.

Η απάντηση στην πολύπλευρη κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα μπορεί να δοθεί μόνο μέσα από δομικές αλλαγές για τη ριζική ανασύνταξη του κράτους.

Για αυτό η Νέα Αρχιτεκτονική δεν αποτελεί μια αλλαγή που σχεδιάστηκε με τη λογική συμβιβαστικών διευθετήσεων ή προσωρινών λύσεων.

Ο σχεδιασμός της Νέας Αρχιτεκτονικής έγινε με το βλέμμα προσηλωμένο στο τι έχει ανάγκη η χώρα και ο πολίτης.

Είναι μια δομική αλλαγή με μόνιμο χαρακτήρα.

Γιατί είναι μια διαρθρωτική αλλαγή μόνιμου χαρακτήρα που συμβάλει στη Δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας αλλά ταυτόχρονα απελευθερώνει αναπτυξιακές δυνάμεις.

Κυρίες και κύριοι

Σήμερα θέτουμε το πολιτικό πλαίσιο της Νέας Αρχιτεκτονικής σε διαβούλευση με όλους τους πολίτες, με όλους τους φορείς, με όλες τις πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις.

Ξεκινούμε δηλαδή με το περιεχόμενο της Νέας Αρχιτεκτονικής, τα θεμελιώδη ζητήματα, την ουσία αυτής της Δομικής αλλαγής, τις κεντρικές της επιλογές.

Τα ζητήματα χωροθέτησης σε όλα τα επίπεδα θα ακολουθήσουν στη δεύτερη και τελευταία φάση της διαβούλευσης.

Ξεκαθαρίζουμε ότι είναι απόφασή μας τα κριτήρια, όπως αυτά θα οριστικοποιηθούν από τη διαβούλευση, να εφαρμοστούν ενιαία, χωρίς παρεκκλίσεις και εξαιρέσεις. Ομοειδείς Δήμοι θα αντιμετωπιστούν με ίδια πληθυσμιακά, κοινωνικά, οικονομικά, γεωγραφικά, λειτουργικά, χωροταξικά κριτήρια.





Η Νέα Αρχιτεκτονική θεμελιώνει μια νέα, εξορθολογισμένη δομή του κράτους:



- Γίνεται το θεσμικό όχημα για την αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας, προσανατολίζοντας τις κρατικές δομές και λειτουργίες στις ανάγκες της πράσινης ανάπτυξης,

- Αποσκοπεί στην εξοικονόμηση πόρων των φορολογούμενων πολιτών μέσω του περιορισμού του αριθμού των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων.

- Περιέχει σαφή και συνολική οριοθέτηση αρμοδιοτήτων και προβλέπει ολοκληρωμένη άσκηση δημοσίων πολιτικών σε κάθε επίπεδο. Για να είναι ξεκάθαρο σε κάθε πολίτη, για κάθε ανάγκη του, ποιος είναι αρμόδιος, τι πρέπει να κάνει, και να εξυπηρετείται σε ένα επίπεδο: είτε στο Δήμο, είτε στην Περιφέρεια είτε στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

- Οργανώνει την άσκηση της εξουσίας με όρους διεύρυνσης της συμμετοχής του πολίτη και εμβάθυνσης της δημοκρατίας, περιορισμού των εκλογικών δαπανών, αλλά και ανάδειξης του ρόλου της κοινωνίας των πολιτών, των κοινωνικών οργανώσεων και του εθελοντισμού,

- Αξιοποιεί τα νέα εργαλεία και τις νέες μεθόδους της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης

- Ενσωματώνει τις αρχές της διαφάνειας, της ανοιχτής διακυβέρνησης, της αξιολόγησης και της λογοδοσίας στη διοικητική λειτουργία αλλά και της αξιοκρατίας στην πρόσληψη του προσωπικού

- Ενισχύει την υπόσταση των ζωντανών κυττάρων της τοπικής κοινωνίας: του χωριού στην περιφέρεια και της γειτονιάς στην πόλη. Οι υπηρεσίες πηγαίνουν κοντά στον πολίτη, και αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ενίσχυση των Τοπικών Συμβουλίων.



Για την συνολική αυτή παρέμβαση ήταν απαραίτητο ένα νέο όνομα.

Κι αυτό επειδή δεν προχωρούμε μόνο σε συνενώσεις, αλλά σε ριζικές δομικές αλλαγές στη λειτουργία της αυτοδιοίκησης.

Επειδή δεν μένουμε μόνο στους δήμους, αλλά ταυτόχρονα θεμελιώνουμε την περιφερειακή αυτοδιοίκηση.

Αλλά και επειδή, πέραν της αυτοδιοίκησης προχωρούμε στην θεμελίωση της Γενικής Διοίκησης ως ενότητας της κρατικής αποκεντρωμένης διοίκησης.

Όλα αυτά, συναντώνται σε έναν στόχο: να οικοδομήσουμε για τη χώρα και τους πολίτες ένα καλύτερο κράτος.

Αυτός ο στόχος, ένα καλό κράτος από τη μία, η λογική της Νέας Αρχιτεκτονικής από την άλλη, μας οδήγησε στη σύνδεση του συνολικού αυτού σχεδίου με το όνομα μιας εμβληματικής μορφής της αρχιτεκτονικής, του «Καλλικράτη».

Που, όπως γνωρίζετε, δεν θεωρείται μόνο ένας εκ των δύο αρχιτεκτόνων του Παρθενώνα, αλλά και των Μακρών Τειχών, που ένωσαν Αθήνα και Πειραιά.

Η διοικητική δομή που θεμελιώνουμε με το πρόγραμμα «Καλλικράτης» είναι απλή, ευδιάκριτη και στέρεη.

Θεμελιώνουμε τη δευτεροβάθμια περιφερειακή αυτοδιοίκηση.

Στη θέση των 76 Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου που σήμερα αποτελούν τις Νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις δημιουργούνται αιρετές περιφέρειες σε αριθμό ανάλογο των 13 κρατικών σημερινών περιφερειών

Προχωρούμε στην θεσμική, λειτουργική αλλά και ηθική επαναθεμελίωση των Δήμων.

Σύμφωνα με μία γενική προσέγγιση εφαρμογής των κριτηρίων που προτείνουμε από τους 1034 ΟΤΑ θεμελιώνονται λιγότεροι από 370 ισχυροί και αποτελεσματικοί Δήμοι.

Ταυτόχρονα από τα περίπου 6.000 Νομικά Πρόσωπα και Δημοτικές Επιχειρήσεις των Δήμων, προχωρούμε σε λιγότερα από 2000, καταργούνται δηλαδή περίπου 4000 Νομικά Πρόσωπα και Δημοτικές Επιχειρήσεις των Δήμων.

Τέλος προχωρούμε στη θεμελίωση έως 7 Γενικών Διοικήσεων που αντικαθιστούν τις 13 σημερινές κρατικές περιφέρειες ως τις αποκεντρωμένες κρατικές οντότητες την ύπαρξη των οποίων επιβάλει το Σύνταγμα.



Ξεκινούμε από το επίπεδο της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης

- Προχωρούμε στη θεμελίωση της αιρετής περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Εισάγεται έτσι ο θεσμός του αιρετού περιφερειάρχη, καθιερώνεται ο θεσμός του Αντιπεριφερειάρχη, θεματικού και τοπικού, η Περιφερειακή Εκτελεστική Επιτροπή.



Η περιφερειακή αυτοδιοίκηση:

Καθίσταται το θεσμικό όχημα της πράσινης ανάπτυξης και αναλαμβάνει τον ενιαίο στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιφέρειας, η οποία πρέπει να βασίζεται στη συμμετοχή του πολίτη, και τη διαχείριση των ΠΕΠ του ΕΣΠΑ.

Επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση όλων των περιφερειακών προβλημάτων, π.χ. τη διαχείριση ζητημάτων, όπως του περιφερειακού σχεδιασμού για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων.



Ειδικά στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζονται με ειδικές ρυθμίσεις τα ζητήματα Μητροπολιτικού χαρακτήρα.



Στο επίπεδο της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης επαναθεμελιώνουμε ισχυρούς, αποτελεσματικούς Δήμους στην υπηρεσία του πολίτη



Η επείγουσα ανάγκη αυτής της δομικής αλλαγής, προκύπτει ανάγλυφα από ορισμένα αδιαμφισβήτητα, και πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα:

1. Μόνο 213 Δήμοι από 1034 απέκτησαν την πιστοποίηση ότι έχουν τη διαχειριστική επάρκεια για την υλοποίηση έργων του ΕΣΠΑ ,

2. Το 44%, δηλαδή 500 Δήμοι της χώρας, λειτουργούν το πολύ με ένα μηχανικό, 250 Δήμοι δεν έχουν ούτε ένα οικονομολόγο να εργάζεται σε αυτούς, ενώ 500 Δήμοι έχουν 1-2 οικονομολόγους. Δεν συζητούμε για την απουσία νομικών που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ορθή και νομότυπη λειτουργία τους.

Στην Αττική των 4 εκατομμυρίων και τη Θεσσαλονίκη του 1 εκατομμυρίου επιβιώνουν ακόμα 20 κοινότητες καθώς και αρκετοί μικροί και αδύναμοι Δήμοι.

Υπάρχει ειδική πρόβλεψη για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Νησιωτικών και Ορεινών περιοχών. Οι νησιωτικοί Δήμοι της χώρας αποτελούν αυτή τη στιγμή το 25% των σημερινών. Η ιδιαιτερότητά τους προκύπτει όχι μόνο από τη γεωγραφική τους ασυνέχεια αλλά και από τη μεγάλη περιοδική αυξομείωση του πληθυσμού τους.

Γενική αρχή διασφαλίζουμε ότι δεν θα υπάρξει περιοχή, γειτονιά, χωριό η οποία δεν θα απολαμβάνει τους πόρους που απορρέουν από τις ανάγκες. Θεσμοθετούμε την υποχρεωτική κατανομή των πόρων βάση ξεκάθαρων γεωγραφικών, πληθυσμιακών, οικονομικών κριτηρίων.

Στο επίπεδο της αποκεντρωμένης κρατικής διοίκησης οι Γενικές Διοικήσεις διατηρούν όσες αρμοδιότητες προβλέπονται ρητά στο Σύνταγμα ότι δεν μπορούν να παραχωρηθούν στην Αυτοδιοίκηση αλλά και ευαίσθητες αρμοδιότητες όπως της Μετανάστευσης.



Κυρίες και κύριοι,

Ένα ακόμα ζήτημα κρίσιμης σημασίας:

Οι ΟΤΑ κατηγορούνται συχνά, άλλες φορές δικαιολογημένα άλλες φορές όχι, ως εστίες διαφθοράς.

Αλλάζει συνολικά ο τρόπος ελέγχου.

Στόχος να διασφαλίσει την απόλυτη διαφάνεια, τη βεβαιότητα στον πολίτη ότι η διαχείριση των πόρων του γίνεται έντιμα.

Ταυτόχρονα απαλλάσσεται η αυτοδιοίκηση από περιττούς ελέγχους που προκαλούν εν τέλει γραφειοκρατικά βάρη στη λειτουργία τους.

Θεσπίζεται η υποχρεωτική ανάρτηση στο διαδίκτυο όλων των διοικητικών αποφάσεων και πράξεων αυτοδιοικητικών οργάνων και οργάνων διοίκησης φορέων, οι οποίες δεν θα ισχύουν εάν δεν έχουν δημοσιευθεί.

Καθιερώνουμε Ειδική Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας των Ο.Τ.Α.

Καθιερώνουμε τον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε όλους τους ΟΤΑ, τους Δήμους και τις Περιφέρειες. Κάθε δαπάνη θα ελέγχεται προληπτικά πριν από την εκτέλεσή της.

Τίθενται προϋποθέσεις, όρια και περιορισμοί στη δυνατότητα των Δήμων να συνάπτουν δάνεια καθώς και διαδικασίες ελέγχου στο δανεισμό.

Εφαρμόζεται σε όλους τους Δήμους το διπλογραφικό σύστημα με στόχο την εφαρμογή αναλυτικής λογιστικής.

Κυρίες και κύριοι,

Με τη Νέα Αρχιτεκτονική, η μεταφορά και ανακατανομή αρμοδιοτήτων στην αυτοδιοίκηση, αυτονόητο είναι ότι συνοδεύεται από το αντίστοιχο ανθρώπινο δυναμικό και τους αναγκαίους πόρους.

Οι πόροι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έως τώρα βασίζονταν κυρίως στο φόρο εισοδήματος και τα Τέλη Κυκλοφορίας.

Πλέον προχωράμε στην σύνδεση των πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με το ΦΠΑ.

Είναι μια κρίσιμη απόφαση που ενισχύει ουσιαστικά τα οικονομικά των ΟΤΑ. Ταυτόχρονα όμως καθιστά σύμμαχο την αυτοδιοίκηση, τις δυνάμεις που δραστηριοποιούνται γύρω από αυτή, και τις τοπικές κοινωνίες στη μεγάλη εθνική προσπάθεια της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.

Επιπλέον:

- σε παράλληλη διαβούλευση με τη φορολογική μεταρρύθμιση, προχωρούμε, στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του Συντάγματος, στον εξοπλισμό των δήμων και των περιφερειών με επαρκείς οικονομικούς πόρους,

- ταυτόχρονα, εξορθολογίζεται στη βάση διαφανών, αντικειμενικών και αδιάβλητων κριτηρίων, το σύνολο των χρηματοδοτήσεων της κεντρικής διοίκησης προς την αυτοδιοίκηση. Ήδη για πρώτη φορά το Υπουργείο, στα τέλη Δεκεμβρίου, προχώρησε στην κατανομή των σχετικών κονδυλίων με αντικειμενικά κριτήρια μετά από συνεννόηση με τα θεσμικά όργανα της Αυτοδιοίκησης δείχνοντας την βούληση της κυβέρνησης. Μπαίνει οριστικό τέλος στην πελατειακή κατανομή κονδυλίων με στόχο τη χειραγώγηση της αυτοδιοίκησης και τον εξαναγκασμό της σε σχέσεις υποτέλειας προς την κυβέρνηση.



Για τη μετάβαση στη Νέα Αρχιτεκτονική είναι απαραίτητο ένα επιχειρησιακό πρόγραμμα στήριξης, το οποίο διαρθρώνεται σε 3 πυλώνες:



- Το πρόγραμμα Διοικητική Μεταρρύθμιση, οι πόροι του ΕΣΠΑ που έχει στη διαχείρισή του το Υπουργείο ύψους 650 εκατομμυρίων περίπου, αναθεωρείται για να προσαρμοστεί στις ανάγκες της Νέας Αρχιτεκτονικής.

- Τη χρηματοδότηση του κόστους για την πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού (μηχανικοί, οικονομολόγοι, νομικοί κτλ) που είναι απαραίτητο για την προβλεπόμενη στελέχωση των υπηρεσιών των ΟΤΑ και το οποίο παραμένει στους Ο.Τ.Α. για τουλάχιστον 10 χρόνια.

- Την καθιέρωση ενός μεγάλου αναπτυξιακού προγράμματος τουλάχιστον ισοδύναμου του σημερινού προγράμματος για την αυτοδιοίκηση.

Κυρίες και κύριοι,



Η Νέα Αρχιτεκτονική έχει στο επίκεντρο τον πολίτη.



Γι αυτό μέτρο για την αξιολόγηση της επιτυχίας της είναι η αναβάθμιση της καθημερινότητάς του.



- Ο δημότης, η κάθε επιχείρηση, ο κάθε επαγγελματίας, σε κάθε επίπεδο αυτοδιοίκησης δικαιούται όχι μόνο να έχει πρόσβαση στη διοίκηση, αλλά και έναν αποτελεσματικό διαμεσολαβητή, όταν ταλαιπωρείται. Για αυτό θεσπίζουμε το Συνήγορο του Δημότη και της Επιχείρησης σε κάθε Δήμο και σε κάθε Περιφέρεια. Ο Συνήγορος είναι πρόσωπο υψηλού κύρους, εκλεγμένος από αυξημένη πλειοψηφία, με ορισμένη θητεία και υπό τον έλεγχο του Συνηγόρου του Πολίτη.

- Αξιοποιούμε τις δυνατότητές της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

- Για την εξυπηρέτηση του πολίτη ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των δημοτικών ΚΕΠ, με τη δημιουργία μικρών, αποτελεσματικών «Δημοτικών e - ΚΕΠ», σε κάθε γειτονιά ή χωριό ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης, με τα οποία παρέχονται οι βασικές υπηρεσίες της δημοτικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης όσο το δυνατόν εγγύτερα στο πολίτη.

- Με την εισαγωγή της έξυπνης «κάρτας του Δημότη», ξεκινά η υλοποίηση της «κάρτας του πολίτη». Με αυτή περνούν οι Δήμοι στην αυτόματη εξυπηρέτηση (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών), αλλά και διευκολύνεται η συμμετοχή σε δημοκρατικές διαδικασίες (π.χ. τοπικά δημοψηφίσματα).

- Οι δήμοι εξοπλιζόμενοι με τις απαραίτητες υποδομές (μηχανήματα αυτόματης εξυπηρέτησης - «δημοτικά ΑΤΜ»), που θα εγκατασταθούν στα δημοτικά e - ΚΕΠ θα έχουν τη δυνατότητα αυτόματης εξυπηρέτησης 24 ώρες το 24ώρο, 365 μέρες το χρόνο.

- Ταυτόχρονα αξιοποιούνται νέοι θεσμοί στήριξης του πολίτη, όπως η «διοικητική βοήθεια στο σπίτι» με την οποία μπορεί να εξυπηρετούνται όσοι δημότες το έχουν ανάγκη. Για το σκοπό αυτό εισάγεται ο θεσμός του δημοτικού ανταποκριτή, δηλ. πολυδύναμου υπαλλήλου για την εξυπηρέτηση των κατοίκων με αξιοποίηση και των νέων τεχνολογιών.

- Αναβαθμίζεται ο ρόλος των Τοπικών Συμβουλίων σε πόρους και αρμοδιότητες, για να έχουν οι πολίτες άμεση αποφασιστική συμμετοχή σε ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα σε επίπεδο γειτονιάς και χωριού.



Κυρίες και κύριοι,

Οι πολίτες ζητούν λύσεις που πηγαίνουν κατευθείαν στον πυρήνα του προβλήματος της χώρας και δίνουν προοπτικές ανάπτυξης.

Λύσεις που πείθουν ότι έχουν πάντα στο επίκεντρο τον πολίτη.

Αυτή είναι η εντολή που η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου έλαβε στις 4 Οκτωβρίου, αυτή είναι η πυξίδα μας.

Έχουμε επίγνωση της ευρύτατης συναίνεσης αλλά και της αποφασιστικότητας που απαιτείται σε μια τέτοια δομική αλλαγή.

Δέσμευσή μας είναι να ενσωματώσουμε κάθε συμβολή που εμπλουτίζει, βελτιώνει και αναβαθμίζει τη Νέα Αρχιτεκτονική που προτείνουμε.

Το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και το επιχειρησιακό πρόγραμμα στήριξής του θα ψηφιστεί το αργότερο το Μάιο και οι εκλογές της αυτοδιοίκησης της 14ης Νοεμβρίου 2010 θα γίνουν για τους νέους ισχυρούς δήμους και την περιφερειακή αυτοδιοίκηση.

Η Νέα Αρχιτεκτονική όμως, δεν αφορά τις επόμενες εκλογές αλλά τις επόμενες γενιές. Όλοι οφείλουμε να αναλάβουμε τις ευθύνες μας ώστε, ενώνοντας τις προσπάθειές μας, να φέρουμε σε πέρας κατά το καλύτερο τρόπο αυτό τον εθνικό στόχο.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΚΑΙ ΛΑΒΕΤΕ ΜΕΡΟΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ

http://www.opengov.gr/ypes/



Διαβάστε Περισσότερα...

100 (και κάτι) ημέρες Κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ...



Συμπληρώθηκαν 100 (και κάτι) ημέρες, από τότε που ο Ελληνικός λαός ανέθεσε, με ισχυρή εντολή, στο ΠΑΣΟΚ και στον Πρόεδρό του, τον Γιώργο Παπανδρέου, να κυβερνήσει τη χώρα.

Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώθηκε Συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού στο Ζάππειο κατά τη διάρκεια της οποίας ο κ. Παπανδρέου παρουσίασε τον απολογισμό του κυβερνητικού έργου τις πρώτες 100 ημέρες της κυβέρνησης...

Οι αντιδράσεις των Κομμάτων της Αντιπολίτευσης...

«Το 2010 είναι η χρονιά των μεγάλων ιστορικών αλλαγών, πάντα με επίκεντρο τον πολίτη, πάντα με γνώμονα την κοινωνική δικαιοσύνη, την εξυπηρέτηση του συμφέροντος των πολλών και όχι των λίγων» τόνισε ο Πρωθυπουργός, Γιώργος Α. Παπανδρέου, σε εφ' όλης της ύλης συνέντευξη τύπου στο Ζάππειο, όπου παρουσίασε τον απολογισμό του κυβερνητικού έργου τις πρώτες 100 ημέρες της κυβέρνησης.

«Απαιτείται τόλμη, αποφασιστικότητα για τις μεγάλες ανατροπές» είπε ο Γιώργος Α. Παπανδρέου προσδιορίζοντας την οικονομία, το κράτος και τον τρόπο διοίκησης της χώρας ως πεδία των ανατροπών που έχει ανάγκη η χώρα, ενώ κάλεσε τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις και όλους τους πολίτες σε ένα Δημοκρατικό Μέτωπο Ανατροπών και Αλλαγών για την ανασυγκρότηση της χώρας.

Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε «μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να κάνουμε την κρίση ευκαιρία» και εξέφρασε την πεποίθηση ότι η χώρα και ο ελληνισμός, θα αποδείξουμε σε όλους, πρώτα απ' όλα στους ίδιους τους εαυτούς μας, ότι μπορούμε να αλλάξουμε.

«Είναι η ώρα να αναλάβουμε τις δικές μας ευθύνες, ώστε να γίνουμε κυρίαρχοι της δικής μας , πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής, τύχης και πορείας του έθνους. Να βασιστούμε όλο και περισσότερο στις δικές μας δυνάμεις και όχι σε δανεικές δυνάμεις» είπε ο Γιώργος Α. Παπανδρέου, απαντώντας στις όποιες πιέσεις διεθνών παραγόντων, ενώ απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο είτε εξόδου της χώρας από την ευρωζώνη, είτε προσφυγής στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Ο Πρωθυπουργός έκανε έναν απολογισμό του κυβερνητικού έργου, επισημαίνοντας ότι ήδη «κάναμε μεγάλες αλλαγές δίνοντας παράλληλη μάχη στο μέτωπο της οικονομίας, για να αντιμετωπίσουμε την κρίσιμη εθνική απειλή της οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης, αλλά και να ανατάξουμε την οικονομία. Δώσαμε μάχη και εντός και εκτός Ελλάδας για να ανταπεξέλθουμε σε κινδύνους που απειλούσαν τη χώρα, να πείσουμε ότι είμαστε αξιόπιστοι με ένα υπεύθυνο σχέδιο διεξόδου από τη σημερινή κρίση».

Υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση παρά τις δυσκολίες στάθηκε συνεπής στις βασικές προεκλογικές της δεσμεύσεις που αφορούσαν την ανάταξη της οικονομίας, την αναθέρμανση της αγοράς, της στήριξη των ασθενέστερων ομάδων και του κοινωνικού κράτους με πρώτο το νόμο για την χορήγηση του επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης. Επεσήμανε ότι έχει αναληφθεί «μια πρωτοφανής προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης για να αποτραπεί η απειλή της δημοσιονομικής εκτροπής» και πρόσθεσε ότι «αντί να ρίξουμε το βάρος της δημοσιονομικής εξυγίανσης σε αυτούς που δεν φταίνε, δηλαδή τους ασθενέστερους και να συνεχίσουμε τη χλιδή, τη σπατάλη, το μικρό ή μεγάλο φαγοπότι στο κράτος από διάφορα τρωκτικά, κάναμε τη ρήξη με αυτές τις αντιλήψεις, νοικοκυρεύουμε το κράτος, κάνουμε έναν βαθύτατο δημοκρατικό εκσυγχρονισμό του κράτους προστατεύοντας παράλληλα τα συμφέροντα και τα δικαιώματα του πολίτη».

Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου αναφερόμενος σε λάθη και παραλείψεις της κυβέρνησης είπε χαρακτηριστικά ότι «θα ήταν αστείο να ισχυριστούμε ότι μέσα σε 100 μέρες έχουμε λύσει όλα τα προβλήματα. Θα ήταν επίσης λάθος να πούμε ότι δεν κάναμε και λάθη. Μόνο όταν δεν κινείσαι δεν κάνεις λάθη. Όμως κάνεις το μέγα σφάλμα να μένεις στάσιμος και τελικά να σε ξεπερνούν τα ίδια τα γεγονότα και αυτό έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση» και πρόσθεσε: «με δεδομένο ότι έχουμε ακόμα μπροστά μας έναν μακρύ και δύσκολο δρόμο, θα είμαστε όλο και καλύτεροι με τις προτροπές όχι μόνο τις δικές σας αλλά και του ίδιου του πολίτη».

Προσδιόρισε ως μέτωπα αλλαγών το 2010 το νέο φορολογικό νομοσχέδιο για τον δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής, το νέο εκλογικό σύστημα που θα αντιμετωπίσει κατ' αρχήν τις παθογένειες του πολιτικού συστήματος, τη νέα αρχιτεκτονική στην Αυτοδιοίκηση και στην Περιφερειακή Διοίκηση.

Κατέστησε σαφές ότι η κυβέρνηση δεν θα υποκύψει σε αντιστάσεις και πιέσεις συμφερόντων. «Πάντα υπάρχουν οι αντιστάσεις, αλλού υπάρχουν παρασιτικά κατεστημένα που κατάφεραν με την πίεση που ασκούσαν να σταματούν την πρόοδο, να καθηλώνουν τη χώρα στο τέλμα. Ο τόπος μας έχει πληρώσει αυτές τις καθυστερήσεις, τις υποχωρήσεις και την αδράνεια. Είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε εκείνα για τα οποία πίστεψαν σε μας και μας εξέλεξαν οι Έλληνες και οι Ελληνίδες. Οι πολίτες μας εξέλεξαν για να κάνουμε μεγάλες ανατροπές, τις αναγκαίες ανατροπές που έχει ανάγκη ο τόπος και να σπάσουμε αντιλήψεις και πρακτικές του παρελθόντος».

Ο Πρωθυπουργός απηύθυνε ένα προσκλητήριο συστράτευσης και συμμετοχής όλων των πολιτών στην μεγάλη προσπάθεια για την ανασυγκρότηση της χώρας λέγοντας χαρακτηριστικά: «Είμαι βέβαιος ότι στο τέλος της 4ετίας όχι μόνο θα έχουμε εκπληρώσει τις προσδοκίες όσων μας ψήφισαν στις εκλογές, αλλά θα έχει επιτευχθεί ο στόχος να κάνουμε περήφανους όλους τους Έλληνες για την πατρίδα. Καλώ λοιπόν σήμερα όλους σε ένα δημοκρατικό μέτωπο ανατροπών για μια δημοκρατική ανασυγκρότηση της χώρας που θα εξασφαλίζει τη δική μας κυριαρχία, τη δική μας δυνατότητα αντί να πληρώνουμε αμαρτίες και να κουβαλάμε βάρη του παρελθόντος να μπορούμε να επενδύουμε στο μέλλον της χώρας, στην ανάπτυξη, στην ευημερία, στο κοινωνικό κράτος, σε ένα κράτος ευνομίας».


Δήλωση Σαμαρά

«Το πρόβλημα δεν είναι οι πρώτες 100 μέρες που χάθηκαν αλλά οι μέρες που έρχονται», δήλωσε ο κ. Σαμαράς, μετά τη συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο πρωθυπουργός για τις 100 πρώτες ημέρες διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ.

Ο κ. Σαμαράς είπε ότι ο ελληνικός λαός θυμάται τι ακριβώς υποσχέθηκε το ΠΑΣΟΚ προεκλογικά και «δεν χρειάζεται να δείξουμε πόσο γρήγορα διαψεύστηκαν οι υποσχέσεις τους». Συμπλήρωσε ότι «φροντίζει και αυτοδιαψεύδεται καθημερινά η ίδια η κυβέρνηση», η οποία, είπε, δεν είχε το παραμικρό σχέδιο.

«Το αποδεικνύουν καθημερινά οι υπουργοί του που αλληλοδιαψεύδονται και όταν νομίζουν ότι συμφωνούν μεταξύ τους, τότε ακυρώνονται από τον ίδιο τον κοινοβουλευτικό τους εκπρόσωπο», συνέχισε ο κ. Σαμαράς.

Επίσης ανέφερε ότι «είναι δύσκολο να κάνεις αντιπολίτευση σε μια κυβέρνηση που αντιπολιτεύεται τόσο θεαματικά τον ίδιο τον εαυτό της και δείχνει τέτοια ανεξάντλητη εφευρετικότητα να αυτοαναιρείται κάθε μέρα αποσύροντας το πρωί τροπολογίες που υποβάλει το βράδυ, όπως έγινε σήμερα με το απίστευτο φιάσκο της τροπολογίας για τις γονικές παροχές».

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης δήλωσε ότι στο ΠΑΣΟΚ υποσχέθηκαν αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και τώρα ετοιμάζουν δραστικές περικοπές με τη φορολόγηση των επιδομάτων τους, ότι υποσχέθηκαν να μην αυξήσουν τους φόρους και ήδη εξαγγέλλουν φοροεπιδρομή, ότι υποσχέθηκαν να νοικοκυρέψουν τη δημόσια διοίκηση και ακόμα δεν έχουν τελειώσει με τους διορισμούς γενικών γραμματέων και με αρμοδιότητες υφυπουργών και ότι κινδυνεύει η Ελλάδα να χάσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από τα ΕΣΠΑ που έχουν μείνει στη μέση και δεν μπορούν να εισπραχθούν.

Ακόμη, ο κ. Σαμαράς πρόσθεσε ότι το ΠΑΣΟΚ υποσχέθηκε να μειώσει τα δημόσια ελλείμματα και «έχουν χάσει τον έλεγχο ενώ μέχρι τώρα φόρτωναν στη διακυβέρνηση της ΝΔ τη δική τους ανικανότητα».

Είπε ότι η κυβέρνηση δανείζεται με διπλάσια βραχυπρόθεσμα επιτόκια απ' ότι δανειζόταν πριν λίγους μήνες η ΝΔ και πως το πρόβλημα δεν είναι οι υποσχέσεις του ΠΑΣΟΚ που διαψεύστηκαν. «Είναι η ακυβερνησία που εγκαθιδρύθηκε» συνέχισε, επισημαίνοντας πως όλο και περισσότερο το ΠΑΣΟΚ θυμίζει το χειρότερο παλιό εαυτό του.

Παράλληλα, ανέφερε πως η ΝΔ βρίσκεται σε πορεία αναγέννησης και ανασυγκρότησης και «το πρόβλημά μας δεν είναι απλά να κερδίσουμε τις επόμενες εκλογές αλλά να δώσουμε από τώρα ελπίδα, κατεύθυνση και προοπτική σε μια χώρα που διαπιστώνει όλο και περισσότερο ότι γίνεται ακυβέρνητη Πολιτεία».

«Το πρόβλημά μας δεν είναι να αποτύχει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αυτό το καταφέρνει από μόνη της. Το πρόβλημά μας είναι να στηρίξουμε την Ελλάδα, την οικονομία της, την κοινωνική συνοχή της, την ασφάλειά της, το ηθικό των καθημερινών ανθρώπων και στην πορεία αυτή θέλουμε μαζί μας όλους τους Έλληνες», κατέληξε.


Αιχμηρά τα σχόλια από ΚΚΕ, ΛΑΟΣ, ΣΥΡΙΖΑ

Δριμύτατη επίθεση με σκωπτικά σχόλια για τον απολογισμό έργου των 100 πρώτων ημερών της διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ εξαπέλυσαν ΚΚΕ, ΛΑΟΣ, ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου.

Η γ.γ. του ΚΚΕ κ. Παπαρήγα προέβλεψε ακόμη πιο δύσκολες ημέρες για τους εργαζομένους, κάνοντας αναφορά σε επερχόμενο «τυφώνα» που θα πλήξει τις ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες τους επόμενους μήνες. «Οι 100 μέρες δεν είναι τίποτα όπως θα είναι 365 μέρες, όπου κάθε μέρα θα παίρνεται από ένα μέτρο εκμετάλλευσης και καταλήστευσης των εργαζομένων», είπε. Αναφέρθηκε επίσης στην εκδήλωση προς τιμήν του κ. Λ. Κύρκου προκειμένου να τονίσει ότι προετοιμάζεται κλίμα συναίνεσης που, όπως είπε, ως μόνο αποτέλεσμα θα έχει «νέες μεγάλες απώλειες για τον λαό».

Σε πολύ υψηλούς τόνους κινήθηκε και ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ κ. Κωστής Αΐβαλιώτης: «Αν η “καλή μέρα από το πρωί φαίνεται”, τότε οι πρώτες 100 μέρες του ΠΑΣΟΚ προμηνύουν “χαμηλό βαρομετρικό” και “καταιγίδες”. Ας πάψουν επιτέλους τα δύο μεγάλα κόμματα να ρίχνουν ευθύνες το ένα στο άλλο για την κατάντια και να κοιτάξουμε όλοι μαζί να βγάλουμε τον τόπο από το τέλμα, ώστε να πάψουν οι Ελληνες να είναι δακτυλοδεικτούμενοι σ’ όλη την Ευρώπη», δήλωσε. Για ανακολουθία λόγων και πράξεων κατηγόρησε την κυβέρνηση ο ΣΥΝ. «Αυτό που κατάφερε η κυβέρνηση στις 100 πρώτες μέρες της ήταν να διανύσει σε αρκετά σύντομο χρονικό διάστημα μια μεγάλη απόσταση ανάμεσα σε αυτά που διακήρυττε προεκλογικά και αυτά που εφαρμόζει σήμερα». Ο ΣΥΝ κάνει λόγο και για «εικόνα αφωνίας» και παθητικής στάσης απέναντι στα κελεύσματα των ευρωπαϊκών κύκλων και χρηματαγορών. «Η κυβέρνηση σε ένα πράγμα διαφέρει από την προηγούμενη, στην επικοινωνιακή εφευρετικότητά της», καταλήγει η ανακοίνωση του ΣΥΝ.



Διαβάστε Περισσότερα...