Η προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που συντάχθηκε από τους μελετητές και παραδόθηκε στις αρμόδιες υπηρεσίες, δείχνει πού θα περάσει η παράκαμψη των Φιλιατρών και εξηγεί το γιατί επελέγη η δυτική παράκαμψη και όχι η ανατολική.
Πρόκειται για δρόμο μήκους περίπου 5,3 χιλιομέτρων, που αποτελεί τμήμα του μελετώμενου έργου βελτίωσης Φιλιατρά - Γαργαλιάνοι στην εθνική οδό Κυπαρισσία - Φιλιατρά - Πύλος - Μεθώνη.
Οπως επισημαίνεται, «με το προς μελέτη τμήμα παρακάμπτεται η πόλη των Φιλιατρών από τα δυτικά, απαλλάσσοντας έτσι τον πολεοδομικό ιστό από τη διερχόμενη κυκλοφορία, εξασφαλίζοντας ασφαλέστερες και ταχύτερες μετακινήσεις επί της εθνικής οδού, καθώς και στην τοπική κυκλοφορία και εξυπηρέτηση του οικισμού. Ταυτόχρονα δεν παρεμποδίζει την επέκταση του οικισμού, η τάση της οποίας είναι προς ανατολικά, ενώ δίνει τη δυνατότητα και για αξιοποίηση της παραλιακής ζώνης, η οποία λόγω της μορφολογίας των ακτών σήμερα είναι εντελώς αναξιοποίητη».
Οσον αφορά τη χάραξη και τους κόμβους που θα φτιαχθούν, σημειώνεται:
Η αρχή της χάραξης της αρτηρίας βρίσκεται νότια της γέφυρας του Φιλιατρινού ρέματος, περί το 1ο χιλιόμετρο, ταυτίζεται περίπου με τη Χ.Θ. 11+650 της κατασκευασμένης εθνικής οδού Κυπαρισσίας - Φιλιατρών και συνεχίζει να ταυτίζεται μ’ αυτή για περίπου 100 μέτρα, οπότε διαχωρίζεται και αρχίζει να κινείται νοτιοδυτικά. Σ’ αυτή την περιοχή υλοποιείται και ο ανισόπεδος κόμβος εισόδου στην πόλη των Φιλιατρών (Κ1).Εν συνεχεία η όδευση συνεχίζει να κινείται νοτιοδυτικά διαμέσου γεωργικών εκτάσεων με καλλιέργειες, ελιές αρδευόμενες από γεωτρήσεις και κατά τόπους εγκαταστάσεις θερμοκηπίων πρώιμων κηπευτικών, μέχρι τη Χ.Θ. 1+500 όπου στρεφόμενη ακολουθεί διεύθυνση Βορρά - Νότου έως τη Χ.Θ. 2+350 περίπου. Σ’ αυτή την περιοχή αναπτύσσεται και ο ανισόπεδος κόμβος Κ2 που εξασφαλίζει την είσοδο - έξοδο από την πόλη των Φιλιατρών κεντρικά, αλλά και την κίνηση των οχημάτων προς την παραλία των Φιλιατρών. Στη συνέχεια η χάραξη ακολουθεί πορεία νοτιοανατολική έως τη Χ.Θ. 5+280 περίπου, οπότε και συναρμόζει με την υφιστάμενη οδό Κυπαρισσίας - Φιλιατρών - Πύλου. Εκεί προβλέπεται να κατασκευαστεί και ο ανισόπεδος κόμβος Κ3 ο οποίος θα έχει την ίδια μορφή με τον ανισόπεδο κόμβο Κ1».
Αναφέρεται ότι «για την αποκατάσταση του αποκοπτόμενου οδικού δικτύου και την πρόσβαση των παροδίων ιδιοκτησιών προβλέπεται η κατασκευή παράπλευρου οδικού δικτύου μήκους περίπου 3,3 χλμ., το οποίο θα αποκαταστήσει τις κινήσεις και τις προσβάσεις που αποκόπτονται από την κατασκευή της κύριας οδού».
Ο συνολικός προϋπολογισμός που συντάχθηκε με ενιαίο τιμολόγιο έργων οδοποιίας Μαΐου 2008, ανέρχεται στα 5,1 εκ. ευρώ.
Περιλαμβάνει τα κόστη για την κεντρική αρτηρία (2,6 εκ. ευρώ), των 3 κόμβων και του παράπλευρου οδικού δικτύου.
Για την επιλογή της δυτικής παράκαμψης, την εναλλακτική λύση 1 που επελέγη μεταξύ 3 εναλλακτικών λύσεων (να παραμείνει ως έχει ο δρόμος και ανατολική παράκαμψη, οι άλλες 2), σημειώνεται:
«Η ταχύτητα μελέτης είναι 90 χιλιόμετρα την ώρα. Η χάραξη στη λύση αυτή κινείται σε ηπιότερο εδαφικό ανάγλυφο και παρουσιάζει καλύτερα γεωμετρικά στοιχεία, λιγότερα χωματουργικά έργα με σχεδόν μηδενικά ορύγματα, μειώνοντας σημαντικά τις δυσμενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Επιπλέον κινείται σε περιοχή ελεύθερης δόμησης, με αποτέλεσμα να μη θίγονται κατοικίες και να ελαχιστοποιούνται τα προβλήματα απαλλοτριώσεων. Ακόμα δεν παρεμποδίζει τη μελλοντική επέκταση του οικισμού, η τάση της οποίας είναι προς την ανάντι περιοχή ανατολικά, ενώ παράλληλα διέρχεται σε μικρότερη απόσταση από το εμπορικό κέντρο του οικισμού, το οποίο βρίσκεται στη δυτική πλευρά του. Στη διέλευσή της διασταυρώνει μόνο δύο κύριες οδούς του υφιστάμενου οδικού δικτύου, και αυτές σε περιοχές ελεύθερης δόμησης.Εξασφαλίζει καλύτερη εξυπηρέτηση του οικισμού και καλύτερη σύνδεση της επαρχιακής οδού Φιλιατρά - Μαραθούπολη, μέσω του υφιστάμενου οδικού δικτύου στα δυτικά όρια του οικισμού. Τέλος, δίνει τη δυνατότητα άμεσης πρόσβασης και αξιοποίησης της παραλιακής ζώνης».