Παρασκευή, 25 Φεβρουαρίου 2011

Ερώτηση Νάντιας Γιαννακοπούλου για καταργήσεις - συγχωνεύσεις - συνενώσεις σχολείων


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

«Κριτήρια συγχωνεύσεων σχολείων»

Έχοντας ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση για τις επικείμενες καταργήσεις – συγχωνεύσεις σχολείων, το Υπουργείο Παιδείας μέσω των Διευθύνσεων Α’ θμιας και Β’ θμιας εκπαίδευσης έχει ανακοινώσει σχέδιο συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων σε κάποιες περιοχές της χώρας. Όπως ανακοινώνεται στον Τύπο, μέσα από...........................

άτυπες συνεννοήσεις μεταξύ των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης και των τοπικών Διευθυντών Εκπαίδευσης προωθείται σχέδιο συγχωνεύσεων - καταργήσεων σχολικών μονάδων με στόχο την εξοικονόμηση πόρων από τις λειτουργικές δαπάνες των μικρών και των μεσαίων σχολικών μονάδων.

Κάποια σχέδια, όπου αυτά έχουν ανακοινωθεί, και μια εντεινόμενη φημολογία σχετικά με τα υπό κατάργηση – συγχώνευση σχολεία, έχουν προκαλέσει αναστάτωση σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις δε συμφωνούν σε συνενώσεις – συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών μονάδων. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα επιχειρήματα που προβάλλονται είναι σχετικά, α) με τις προβλέψεις για αύξηση του αριθμού των μαθητών στο άμεσο μέλλον, β) με την αποτροπή εγκατάστασης νέων οικογενειών, γ) με την ανεπάρκεια των διατηρούμενων υποδομών να ενσωματώσουν τον αριθμό των υπό κατάργηση σχολείων, δ) με την εγκατάλειψη αξιόλογων κτιριακών υποδομών αν και φιλοξενούν ικανοποιητικό αριθμό μαθητών, ε) με το γεγονός ότι μαθητές σε ορισμένες περιπτώσεις καλούνται να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις, στ) με την κάλυψη του μεταφορικού κόστους των μαθητών κ.α.

Είναι γεγονός ότι η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας επιβάλει το «συμμάζεμα» των δημοσίων δαπανών και στο χώρο της παιδείας. Η ηγεσία του Υπουργείου βρίσκεται στη δύσκολη θέση να πάρει σκληρές, αλλά και γενναίες, αποφάσεις στα πλαίσια της περιστολής δαπανών. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει δεσμευτεί για την μέριμνα όσον αφορά τις τοπικές ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, τις χιλιομετρικές αποστάσεις μεταξύ των σχολείων, τις διδακτικές υποδομές, τα σχολεία σε δύσβατες και ορεινές περιοχές. Επιπλέον, τόσο το ζήτημα της περιστολής δαπανών, όσο και η δημιουργία του νέου πολυδύναμου σχολείου, του «ψηφιακού σχολείου», απαιτεί το σχηματισμό εστιών διαπαιδαγώγησης με πολλούς μαθητές και κεντρικό σχεδιασμό, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, την αξιοποίηση των υποδομών, την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας και την παιδαγωγική λειτουργία των σχολείων.

Σύμφωνα με κάποιες αρχικές πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν στον Τύπο, οι βασικές παράμετροι που θα συνυπολογίζονταν από το Υπουργείο είναι:

· Αντιστοιχία οργανικότητας και λειτουργικότητας των σχολικών μονάδων σε συνάρτηση με το μαθητικό δυναμικό και τη δυνατότητα ανάπτυξης και λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας.

· Η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού την τελευταία 5/ετία, ο ρυθμός αύξησης ή μείωσης και ο προσδοκώμενος αριθμός φοιτώντων μέχρι το 2013.

· Οι εγγραφές των μαθητών στην Α΄ τάξη κάθε τύπου σχολείου (Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου κ.λ.π.) λαμβάνοντας επίσης υπόψη και τη φοίτηση αδελφών σε αντίστοιχα σχολεία.

· Τα ανωτέρω ισχύουν και για τις περιπτώσεις ίδρυσης, προαγωγής ή υποβιβασμού Σχολικών Μονάδων.

Κατόπιν αυτών,

Ερωτάται η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

1. Ποια είναι τα ακριβή κριτήρια, σύμφωνα με τα οποία γίνεται ο σχεδιασμός για τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων;

2. Πότε θα βγει στη δημοσιότητα το σχέδιο αυτό; Όταν δημοσιευτεί, θα αποτελέσει βάση συζήτησης, θα επανεξεταστεί ή θα είναι οριστικό - τελικό;

Η ερωτώσα βουλευτής,

Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου