Κυριακή, 13 Φεβρουαρίου 2011

ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΟΔΥΣΣΕΑ ΒΟΥΔΟΥΡΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΥΚΑ



ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΟΔΥΣΣΕΑ ΒΟΥΔΟΥΡΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΣΤΙΣ 09/02/2010 ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ «ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΒΟΥΔΟΥΡΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, αγαπητοί συνάδελφοι, συζητάμε σήμερα ένα πάρα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο και πιστεύω ότι η σημαντικότητα αυτού του νομοσχεδίου μετράται και με το μέγεθος των αντιδράσεων που έχουν δημιουργηθεί. Θα ήθελα, λοιπόν, να σταθώ δυο λεπτά, πριν μιλήσω για το ίδιο το νομοσχέδιο, σ’ αυτές τις αντιδράσεις, οι οποίες πιστεύω ότι έχουν δύο βασικά χαρακτηριστικά.
Το πρώτο είναι ότι................................

αυτό το οποίο προβάλλεται ως αιτία των αντιδράσεων δεν είναι η πραγματική αιτία των αντιδράσεων. Παρακολούθησα εχθές ή προχθές, δεν θυμάμαι, τον Υπουργό κ. Κουτρουμάνη σε μία συζήτηση που είχε σε ένα κανάλι με τον εκπρόσωπο του Ιατρικού Συλλόγου. Μετά από λίγα λεπτά η συζήτηση – αντιπαράθεση κύλησε βέβαια στο θέμα το μισθολογικό, στις απολαβές των γιατρών που δημιουργούν αυτές τις κινητοποιήσεις. Αυτή είναι η πραγματική αιτία αυτών των αντιδράσεων.
Είναι κακό; Όχι βέβαια, δεν είναι κακό, είναι φυσιολογικό. Είναι φυσιολογικό κάποιοι επαγγελματίες να υπερασπίζονται τα δίκαια, τα νόμιμα αιτήματά τους.
Το θέμα είναι όμως, ότι θα ήταν πιο σωστό να συζητήσουμε πραγματικά γι’ αυτό το θέμα και όχι για το δήθεν αφανισμό του ιατρικού κλάδου. Και το πιο σημαντικό από όλα, το δεύτερο σημείο είναι ότι τα μέσα τα οποία χρησιμοποιούν αυτοί οι συνδικαλιστές, αυτοί οι γιατροί, δεν μπορεί να είναι αποδεκτά.
Υπάρχει μια αντιπαράθεση μεταξύ του Υπουργείου και των συνδικαλιστών γιατρών. Και θεωρώ λογικό μέσα σε αυτό το πλαίσιο της αντιπαράθεσης, έστω και αν είναι στα όρια της νομιμότητας αυτών των γιατρών, να υπάρχει κατάληψη στο Υπουργείο. Λογικό είναι.
Δεν είναι λογικό όμως, αυτοί οι γιατροί να παίρνουν όμηρο τους ασφαλισμένους. Υπάρχει μία αντιπαράθεση. Αυτοί οι συνδικαλιστές έχουν πάρει όμηρους τους ασφαλισμένους, τους έχουν βάλει το πιστόλι στον κρόταφο και λένε στο Υπουργείο «Θα κάνεις αυτό που σου λέω εγώ, αλλιώς θα πυροβολήσω και δεν θα πυροβολήσω μόνο τον ασφαλισμένο, θα πυροβολήσω και τον συνάδελφό μου, ο οποίος δεν ακολουθεί την ίδια τακτική». Αυτό είναι απαράδεκτο και δεν τιμά τον ιατρικό κλάδο και το πιο τραγικό είναι ότι δυστυχώς με αυτές οι ακρότητες καταλήγουν να χάνουν και το μέρος του δίκιου που έχουν αυτοί οι συνδικαλιστές, γιατί έχουν σε ένα μέρος δίκιο, αλλά με τον τρόπο με τον οποίο το χειρίζονται θα χάσουν και αυτό το δίκιο.
Έρχομαι τώρα στο θέμα του νομοσχεδίου. Προφανώς είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο βήμα. Άκουσα προσεκτικά τον κ. Λοβέρδο και δεν έχω να πω τίποτα διαφορετικό, συμφωνώ απολύτως, είναι μία κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, μία κίνηση η οποία θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Προφανώς είναι μέτρα τα οποία θα ευνοήσουν την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και πραγματικά επικροτώ και θα υπερψηφίσω το νομοσχέδιο.
Θέλω, όμως, κύριε Υπουργέ, ταυτόχρονα να κάνω κάποιες παρατηρήσεις, διότι η κριτική είναι μέρος της στήριξης. Έχω, λοιπόν, να πω δύο πράγματα.
Πρώτον, όσον αφορά τις προμήθειες δεν καταλαβαίνω καλά το άρθρο 12. Εάν αποφασίσουμε ότι οι προμήθειες πρέπει να είναι μέσα στο πλαίσιο ενός δημοσίου συστήματος, γιατί προεξοφλούμε ή τουλάχιστον προβλέπουμε την αποτυχία; Κι αν πιστεύουμε ότι θα πρέπει να είναι του ιδιωτικού τομέα, τότε πρέπει εξ αρχής να το υποστηρίξουμε. Εδώ πραγματικά υπάρχει για εμένα ένα ερωτηματικό.
Το δεύτερο σημείο αφορά τον ΕΟΠΥΥ. Για τον ΕΟΠΥΥ έχω τρεις παρατηρήσεις, τις είχα πει και στην Επιτροπή, θα τις πω κι εδώ, διότι πραγματικά έχω μείνει με αυτά τα ερωτήματα.
Το πρώτο είναι το εξής: Η βασική κριτική που κάναμε στο ΙΚΑ ήταν ότι το ΙΚΑ ήταν παροχέας υπηρεσιών και ταυτόχρονα ήταν αγοραστής υπηρεσιών υγείας. Ακριβώς αυτό το ίδιο θέμα αναπαράγουμε μέσα στον ΕΟΠΥΥ. Ειπώθηκε ότι υπάρχουν κάποιοι νομικοί λόγοι που δεν μας επιτρέπουν να διαχωρίσουμε αυτές τις δύο λειτουργίες. Δεν μπορώ να καταλάβω ποιοι νομικοί λόγοι δεν μπορούν να ρυθμιστούν με νόμους τους οποίους θα περάσουμε στη Βουλή.
Το δεύτερο είναι ότι βάζουμε σε διοικητικό πλαίσιο την πρωτοβάθμια και σε διαφορετικό πλαίσιο τη δευτεροβάθμια. Είναι η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια δύο διακριτά πράγματα, αλλά είναι τα δυο χέρια, τα οποία ελέγχονται από τον ίδιο εγκέφαλο. Εάν υπάρχει άλλος εγκέφαλος για το ένα χέρι και άλλος για το άλλο, το σύστημα δεν μπορεί να λειτουργήσει.
Το τρίτο είναι η διοικητική δομή και η περιφερειακή συγκρότηση, η οποία προβλέπεται για τον ΕΟΠΥΥ στη βάση των ΔΥΠΕ, ενώ πρόσφατα έχουμε ψηφίσει έναν νόμο, τον Καλλικράτη, ο οποίος θεσπίζει ότι η πρωτοβάθμια θα είναι σε επίπεδο δήμων και η δευτεροβάθμια σε επίπεδο περιφέρειας.
Αυτές τις παρατηρήσεις έχω να κάνω και θέλω να σας πω το εξής: Εχθές έκανα μία άσκηση, προσπάθησα να αποτυπώσω σε μία κόλλα χαρτί το οργανόγραμμα του καινούργιου συστήματος υγείας με τη διαμόρφωση του ΕΟΠΥΥ. Ομολογώ ότι δυσκολεύτηκα, κύριε Υπουργέ. Διότι, εδώ βλέπετε έχουμε τον ΕΟΠΥΥ, το ΕΣΥ είναι διακριτό, η πρωτοβάθμια είναι εν μέρει στον ΕΟΠΥΥ, εν μέρει στο ΕΣΥ, εν μέρει στα ΟΤΑ, εν μέρει στον ιδιωτικό τομέα. Ο ΕΟΠΥΥ έχει το συντονιστικό ρόλο οργανισμών που δεν του ανήκουν και όλο αυτό το σύστημα διαρθρώνεται σε τρία διαφορετικά περιφερειακά επίπεδα.
Το καταθέτω στα πρακτικά της Βουλής.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Οδυσσέας Βουδούρης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν οργανόγραμμα, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Και καταθέτω αυτό το οποίο θα θεωρούσα μια πολύ πιο απλή πρόταση. Να υπάρχει ένα επιτελείο, η κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου και να υπάρχουν δεκατρία περιφερειακά συστήματα υγείας στη βάση των καλλικρατικών περιφερειών, που να έχουν υπό την εποπτεία τους την αρμοδιότητά τους, την πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια κι επίσης τον ιδιωτικό τομέα.
Το καταθέτω και αυτό.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Οδυσσέας Βουδούρης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Κλείνω, λέγοντας δύο λόγια για το θέμα των συμβεβλημένων γιατρών. Σωστά προχωρήσατε και διευρύνατε τη δυνατότητα συνταγογράφησης για τους ασφαλισμένους του ΙΚΑ και σε γιατρούς συμβεβλημένους με άλλα ταμεία.

Θα κλείσω λέγοντας δυο λόγια για το θέμα των συμβεβλημένων γιατρών:
Σωστά προχωρήσατε και διευρύνατε τη δυνατότητα συνταγογράφησης για τους ασφαλισμένους του Ι.Κ.Α. και σε γιατρούς συμβεβλημένους με άλλα ταμεία. Όμως, γιατί δεν κάνουμε και το επόμενο βήμα και αντί να διευρύνουμε τον αριθμό των ανθρώπων που βρίσκονται μέσα σ’ αυτό το κλειστό επάγγελμα του συμβεβλημένου γιατρού σε όλους τους γιατρούς, όλοι οι γιατροί υπό προϋποθέσεις να μπορούν να συνταγογραφούν για όλα τα ταμεία, εφόσον σέβονται την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, τον ιατρικό φάκελο και τις αμοιβές;
ΜΙΧΑΗΛ ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ (Υφυπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Σε πρώτη φάση, πάντως…
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΒΟΥΔΟΥΡΗΣ: Δεδομένου ότι μου μένουν μόνο δεκαπέντε δευτερόλεπτα, θα ήθελα να κλείσω λέγοντας πως νομίζω ότι αυτό που γίνεται είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό βήμα και θα το υπερψηφίσουμε. Δεν θα πρέπει να δειλιάσετε μπροστά στις αντιδράσεις. Όμως, παραμένουμε σε αναμονή για το μεγάλο νόμο-πλαίσιο, ο οποίος θα υλοποιήσει το όραμά μας για την υγεία.
Σας ευχαριστώ πολύ.



ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ