Τρίτη, 23 Μαρτίου 2010

Ημερίδα στην Κυπαρισσία - Κάτι αρχίζει να κινείται στην τουριστική ανάπτυξη!


Ιδιαιτέρως σημαντική και εξόχως θετική κρίνεται η ημερίδα για τον τουρισμό που πραγματοποιήθηκε προχθές το πρωί στην Κυπαρισσία, με την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι οι έχοντες εξουσία και αρμοδιότητες δε θα μείνουν μόνο στις διαπιστώσεις και τα λόγια, αλλά θα μπουν μπροστά στον κοινό αγώνα για την τουριστική ανάπτυξη της Τριφυλίας και ευρύτερα της Δυτικής Μεσσηνίας.
«Η Μεσσηνία είμαστε εμείς» ήταν..............

ο τίτλος της ημερίδας και, όντως, έτσι είναι! Όπως επισημάνθηκε από τους ομιλητές, όλοι, πολιτικοί, αυτοδιοικητικοί, επαγγελματίες και απλοί πολίτες – ιδιώτες πρέπει, καθένας από την πλευρά του και με τις δυνάμεις του, να συμβάλουν στην προσπάθεια για ανάδειξη και ανάπτυξη της περιοχής.
Σε πρώτη προτεραιότητα, όπως τονίστηκε, είναι να βγει η Μεσσηνία και η περιοχή από τη συγκοινωνιακή «απομόνωση», κάτι που με την υλοποίηση, όταν αυτή επιτευχθεί, των έργων των οδικών αξόνων από και προς το νομό μας, αλλά και εντός της Μεσσηνίας, θα γίνει. Παράλληλα, θα πρέπει να βελτιωθούν και να ενισχυθούν οι υποδομές και οι παρεχόμενες υπηρεσίες.
Το γεγονός ότι η περιοχή έχει μείνει «πίσω» στον τουρισμό, έχει και τα θετικά του. Με βάση τις εμπειρίες που έχουν αποκτηθεί από «παραδείγματα» άλλων περιοχών, θα αποφευχθούν λάθη, όπως η άναρχη και διάσπαρτη δόμηση, που στην πορεία του χρόνου είχαν τραγικά αποτελέσματα. Με σοβαρό και μελετημένο σχεδιασμό μπορεί να υπάρξει τουριστική ανάπτυξη, με σεβασμό στο περιβάλλον και την αισθητική!
Όπως τονίστηκε, η περιοχή έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Ιστορία, πολιτιστική κληρονομιά, φυσικό κάλλος, συνδυάζει αρμονικά βουνό και θάλασσα, δραστήριους επαγγελματίες και υπέροχο και φιλόξενο ανθρώπινο δυναμικό!
Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στη λειτουργία της ΠΟΤΑ, που δίνει άλλη αναπτυξιακή ώθηση για τον τουρισμό!
Η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων και Ιδιοκτητών Τουριστικών Καταλυμάτων Τριφυλίας Γεωργία Χριστοδούλου καλωσόρισε τους συμμετέχοντες «με την πιο θερμή Καλημέρα!», την «Καλημέρα» που είναι και το σύνθημα της νέας διαφημιστικής καμπάνιας του ΕΟΤ.
Την έναρξη των εργασιών κήρυξε η πρόεδρος της Ν.Ε.Τ.Π. Αντωνία Μπούζα και ακολούθως απηύθυναν σύντομο χαιρετισμό ο δήμαρχος Κυπαρισσίας Γιώργος Σαμπαζιώτης, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Κουσελάς και Νάντια Γιαννακοπούλου και ο νομάρχης Δημήτρης Δράκος.
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Ο πρόεδρος του ΕΟΤ Νικόλας Κανελλόπουλος, φανερά συγκινημένος από την παρουσία του στον τόπο καταγωγής του, σημείωσε πως η πρόσκληση να συμμετάσχει στην ημερίδα ήταν μια ευκαιρία να κάνει μια νοσταλγική επιστροφή στον τόπο καταγωγής και με τα συναισθήματα να τον πλημμυρίζουν, αναφέρθηκε στους γονείς του, που τους οφείλει τα πάντα, και στους παππούδες και τις γιαγιάδες του… «Για μένα η Κυπαρισσία είναι η προσωπική μου αναφορά, ό,τι με συντροφεύει ευχάριστα, και κάνω σήμερα ένα μικρό προσκύνημα στον τόπο καταγωγής μου…», είπε χαρακτηριστικά.
Το θέμα που ανέπτυξε ο πρόεδρος του ΕΟΤ ήταν «Ο τουρισμός και η συμβολή του στην περιφερειακή ανάπτυξη», σημειώνοντας: […] Ίσως ζούμε τις δυσκολότερες στιγμές από τη μεταπολίτευση και ύστερα. Είναι στιγμές ευθύνης για όλους μας. Η προσπάθεια που καταβάλλεται συνολικά, από όλους τους παράγοντες της πολιτικής ηγεσίας, είναι πολύ σημαντική. Για αυτό το λόγο, παρ’ όλες τις δυσκολίες, είμαι αισιόδοξος και πιστεύω πως θα βγούμε πιο δυνατοί από αυτή την κρίση. Είμαι βέβαιος ότι ο τουρισμός μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά τη χώρα μας σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Να γίνει ο δικός μας δούρειος ίππος για την έξοδο από την κρίση. Ο τουρισμός ΜΠΟΡΕΙ και ΠΡΕΠΕΙ να αποτελεί εφαλτήριο και δικλείδα ασφαλείας για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και την προβολή μιας θετικής εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό. Άλλωστε, πρόκειται για το πιο αξιόπιστο και διατηρήσιμο συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτουμε. Για αυτό το λόγο, οφείλουμε σε αγαστή συνεργασία, όλοι οι παράγοντες, η πολιτική ηγεσία, οι θεσμικοί φορείς, η ιδιωτική πρωτοβουλία, να συστρατευτούμε, προκειμένου να καταστήσουμε την αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού, εθνικό στόχο. Είναι πρόδηλο ότι στον τομέα της εθνικής οικονομίας η αύξηση του τουριστικού προϊόντος διαχέεται σε όλη την επικράτεια της χώρας. Το χαρακτηριστικό δε πλεονέκτημα του τουρισμού, είναι ότι από τη φύση του διαχέεται, κυρίως, στην περιφέρεια, εάν εξαιρέσουμε τους μεγάλους αστικούς προορισμούς. Επηρεάζει δε και εμπλουτίζει όλη τη δομή του οικονομικού κυκλώματος. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι το σύνολο της προστιθέμενης αξίας που προσδιορίζεται άμεσα και έμμεσα από την τουριστική ζήτηση, κυμαίνεται περίπου στο 18% του ΑΕΠ.
Tα εισοδήματα που εισέρχονται στην περιφέρεια δεν περιορίζονται στο κατάλυμα και το εστιατόριο, μιας και ο τουρίστας για τις μέρες διαμονής του θα μετάσχει σε κάθε δραστηριότητα που μετέχουν όλοι οι πολίτες, ενισχύοντας και άλλα επαγγέλματα. Το ίδιο συμβαίνει και στην κατανάλωση των προϊόντων. Κερδισμένο δεν είναι μονάχα το εστιατόριο, που προσφέρει το φαγητό, αλλά και οι τοπικοί παραγωγοί που παρέχουν τις πρώτες ύλες.
Αντιλαμβάνεστε ότι η συμβολή του τουρισμού στην ευημερία των κατοίκων μιας περιοχής, της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτισμικής ανάπτυξης είναι δεδομένη.
Αυτή την ευημερία που μας προσφέρει ο τουρισμός οφείλουμε ο καθένας από την πλευρά του να τη διαφυλάξει και να την ενδυναμώσει. Είτε είναι η Πολιτεία, είτε είναι ο επιχειρηματίας, είτε ο εργαζόμενος, είτε είμαστε εμείς οι ίδιοι οι πολίτες...».
Ο διευθύνων σύμβουλος της TEMES A.E. Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος μίλησε με θέμα «Έχουμε όλοι μερίδιο, αλλά και ευθύνη για την επιτυχία», τονίζοντας: «Για να πετύχουμε, η υψηλή ποιότητα είναι μονόδρομος για την Ελλάδα, καθώς δεν μπορούμε να συναγωνιστούμε σε χαμηλές τιμές περιοχές, όπως, για παράδειγμα, η Αίγυπτος ή η Τουρκία.
Ο τουρισμός είναι μια συνολική ή, όπως λένε μερικοί, ολιστική εμπειρία - αυτό δημιουργούμε και πουλάμε εμπειρίες. Ξεκινά με τη διαφήμιση… Την πρώτη εντύπωση του πελάτη, όταν φτάνει στον τόπο μας… Συνέχεια οι υποδομές, οι ανωδομές και η εμπειρία ολοκληρώνεται με την επαφή με το έμψυχο δυναμικό.
Για να πετύχουμε, χρειάζεται σοβαρή προσπάθεια σ’ αυτά τα επίπεδα. Όσον αφορά στη διαφήμιση και προώθηση, πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι στο τι πουλάμε και αυτό να κρατήσουμε. Επίσης, δεν πρέπει να αλλάξει λογότυπο προορισμού τουλάχιστον για πέντε χρόνια…».
Σημείωσε ακόμη τη σχέση τουρισμού και τοπικών προϊόντων, που πρέπει να είναι ποιοτικά και τυποποιημένα, όπως το ελαιόλαδο. Έμφαση έδωσε και στις υποδομές, τους οδικούς άξονες, το αεροδρόμιο, τα λιμάνια, αλλά και στο εσωτερικό οδικό δίκτυο του νομού, σημειώνοντας πως «δεν έχουμε περιθώρια να καθυστερήσουμε άλλο».
Ο κ. Κωνσταντακόπουλος πρότεινε τη δημιουργία γραφείου στις Βρυξέλλες για την προώθηση του τουρισμού της περιοχής, καθώς και την ενημέρωση για ευρωπαϊκά προγράμματα που ενισχύουν την τουριστική ανάπτυξη!
Για το «Costa Navarino», είπε: «Νιώθουμε πίεση και ευθύνη από τις προσδοκίες που υπάρχουν. Τα πράγματα δε θα αλλάξουν από τη μια μέρα στην άλλη, θα πάρει 2-3 χρόνια για να εγκατασταθεί ο τουρισμός. Η σημαντικότερη προσφορά για τη Μεσσηνία θα είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας και της αναγνωρισιμότητας. Αυτά τα δύο θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της περιοχής και θα φέρουν και άλλους επενδυτές…».
Ο καθηγητής Αρχαιολογίας Πέτρος Θέμελης ανέπτυξε το θέμα «Πολιτισμός και Ανάπτυξη»: «Τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος εναποθέτουν τις ελπίδες τους στο σύγχρονο άνθρωπο να τα σώσει. Μόνο έτσι θα μπορέσουν εσαεί να παίζουν το ρόλο τους στο σύγχρονο κόσμο… Οι τοπικές κοινωνίες έχουν το δικαίωμα και την υποχρέωση να ενδιαφέρονται για το παρόν και το μέλλον του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Η συντήρηση και αναστήλωση της Αρχαίας Μεσσήνης προσφέρει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης ενός πολιτιστικού τουρισμού με προοδευτικά αυξανόμενη επισκεψιμότητα… Όλοι μαζί είμαστε συνυπεύθυνοι για τη λειτουργία και προστασία των αρχαιολογικών χώρων. Και πρέπει να έχουμε υπόψη ότι ο Πολιτισμός είναι κάτι που εξελίσσεται διαρκώς… Η υπόθεση της προστασίας νοσεί βαρύτατα. Προβάλλει επιτακτική η ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων! Η Πολιτεία πρέπει να αντιληφθεί ότι η πολιτιστική κληρονομιά έχει κόστος που βαρύνει την ίδια. Ήλθε η ώρα να επενδύσουμε, ως κράτος, σε μη ρυπογόνες δραστηριότητες, κατά κύριο λόγο στον Πολιτισμό… Θα πρέπει να εντοπισθούν προβλήματα του αρχαιολογικού τουρισμού και να αντιμετωπισθούν και η χώρα μας να προβάλει μια ολοκληρωμένη εικόνα του παρελθόντος και της εθνικής μας ταυτότητας. Κρίνεται αναγκαίο να μελετηθούν οι λόγοι ταραγμένων σχέσεων ανάμεσα στην αρχαιολογική κοινότητα και τις τοπικές κοινωνίες, με στόχο να αποκατασταθούν οι σχέσεις τους… Τελικά, όσο ο σύγχρονος άνθρωπος θα απομακρύνεται (μέσα στον ιστορικό χρόνο) από εκείνο το δέντρο του Πολιτισμού που μας κληροδότησε τα λαμπρά κατάλοιπα του παρελθόντος και όσο θα εξακολουθεί να ασελγεί πάνω σε αυτά προκλητικά και μεθοδευμένα σε καθημερινή βάση, τόσο θα συνειδητοποιεί την τραγική πραγματικότητα της αυτοκτονικής διαχείρισης της ζωής του…».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Imako Media S.A.» Πέτρος Κωστόπουλος με γλαφυρό τρόπο ανέπτυξε το θέμα ««Ποιοτικός τουρισμός: η Ελλάδα μέσα στο διεθνές περιβάλλον», τονίζοντας ότι το γεγονός πως η περιοχή είναι υποανάπτυκτη τουριστικά, έχει και τα θετικά του, ιδίως έτσι όπως αναπτύχθηκε «άναρχα» ο τουρισμός σε άλλες περιοχές! «[…]Ήρθε η ώρα που θα πληρώσουμε όλοι για τα εγκλήματα που έχουμε κάνει και ως πολίτες και ως πολιτικοί! Και θα την πληρώσει και ο τουρισμός, καθώς η Ελλάδα ποτέ δεν είχε συγκεκριμένη πολιτική στον τουρισμό. Ως Έλληνες έχουμε την ίδια μονότονη αρχιτεκτονική: Ένα δίπατο σπίτι με ταράτσα και κάγκελα! Θεωρούμε την Ελλάδα την καλύτερη χώρα του κόσμου, χωρίς να έχουμε κάτι συγκριτικό… Έχουμε μείνει σε ένα μοντέλο της δεκαετίας του ’70, οπότε το τσιμέντο έφτανε στη θάλασσα με μεγάλα ξενοδοχεία, με το να έρχονται γκρουπ από βόρειες χώρες… Αυτό το μοντέλο έχει πεθάνει όμως», τόνισε χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην ΠΟΤΑ, λέγοντας: «[…] Στη Μεσσηνία συμβαίνει κάτι δύσκολο και μεγαλειώδες. Αυτό που κάνει ο κ. Κωνσταντακόπουλος είναι το ένα κομμάτι από το μοντέλο που θα μπορούσε να αποτελέσει οδηγό της Ελλάδας για τις επόμενες δεκαετίες. Δείχνει το δρόμο πώς μπορεί να είναι το αύριο στον τουρισμό, ότι δε χρειάζεται να είναι κάτι “μεγάλο”, αλλά πώς μπορεί να είναι μεγάλο σε σπασμένα μικρά τμήματα. Στη Μεσσηνία πρέπει να στραφούμε σε έναν ποιοτικό τουρισμό, να προωθήσουμε την ιστορία μας και τον πολιτισμό μας! Ο τουρίστας, όταν θα φεύγει, να έχει εικόνες από τον τόπο που επισκέφθηκε και να τις κρατά μαζί του…».
Και πρόσθεσε: «Τουρισμός είναι η φωτογραφική μνήμη που θα έχει ο επισκέπτης μιας περιοχής…», ενώ εξήρε τα φανταστικά μέρη που διαθέτει, πλούσια, η Μεσσηνία, τα ποιοτικά προϊόντα και τους υπέροχους ανθρώπους!
Ο επιχειρηματίας, α’ αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας και πρόεδρος του Τοπικού Συμφώνου Ποιότητας, Κώστας Παπαδημητρίου, ανέπτυξε το θέμα «Η ποιότητα και η επίδρασή της στο μέλλον της τοπικής οικονομίας», τονίζοντας: «Η ποιότητα είναι το χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει το υλικό ή το άυλο από τα υπόλοιπα όμοιά του…». Αναφέρθηκε ακόμη σε μικρές αλλά σημαντικές λεπτομέρειες που μπορούν να κάνουν τη διαφορά, σύμφωνα και με το Τ.Σ.Π.
Ακολούθησαν ερωτήσεις και τοποθετήσεις, ενώ ο νομάρχης και ο δήμαρχος Κυπαρισσίας προσέφεραν αναμνηστικά δώρα και τοπικά προιόντα στους επίσημους προσκεκλημένους.
Στον προαύλιο χώρο της ημερίδας υπήρχαν περίπτερα των Δήμων της Τριφυλίας με ενημερωτικά φυλλάδια και προϊόντα επιχειρήσεων και συλλόγων.
Τις εργασίες της ημερίδας παρακολούθησαν, μεταξύ άλλων, οι αντινομάρχες Δημήτρης Καφαντάρης και Σωτήρης Παναγιωτόπουλος, οι δήμαρχοι Νέστορος Τάσος Τσορώνης, Γαργαλιάνων Σταύρος Καλοφωλιάς, Φιλιατρών Άλκης Ξύγκας, Αυλώνος Γιάννης Φιλντίσης, Ανδρούσας Μένης Παπαδόπουλος, ο επικεφαλής της «Ανατροπής» Χρήστος Μαλαπάνης, ο πρόεδρος της «Αναπτυξιακής» Χρίστος Ριζάς, ο πρόεδρος του ΟΠΑΝΑΜ Παναγιώτης Τσιμόγιαννης, νομαρχιακοί, δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι και πλήθος κόσμου.


Εφημερίδα "ΘΑΡΡΟΣ"