Τον Ιούνιο φέτος ήταν 7,2% του ΑΕΠ, όσο συνολικά το 2008
Δραματική επιδείνωση του ελλείμματος του Κρατικού Προϋπολογισμού στο πρώτο εξάμηνο του 2009, αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, καθιστώντας ανέφικτη τη συγκράτηση του ελλείμματος Γενικής Κυβέρνησης στο 3,7% του ΑΕΠ, που είναι ο κυβερνητικός στόχος.
Το ταμιακό έλλειμμα εκτινάχθηκε σωρευτικά στο πρώτο εξάμηνο του 2009 στα...........
17,89 δισ. ευρώ ή στο 7,2% του ΑΕΠ. Στο αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2008, το ταμιακό έλλειμμα του προϋπολογισμού ήταν 8,03 δισ. ευρώ ή στο 3,3%, που σημαίνει ότι φέτος υπερδιπλασιάστηκε τόσο ως ποσό, καθώς αυξήθηκε κατά 122,7% όσο και ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Ταυτόχρονα προκύπτει ότι το ύψος του ταμιακού ελλείμματος ξεπέρασε στο τέλος Ιουνίου τον ετήσιο στόχο του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών ο οποίος τέθηκε με το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης στα 17,18 δισ. ευρώ, ενώ ήδη στο πρώτο εξάμηνο το έλλειμμα βρέθηκε στο 17,89 δισ. ευρώ.
Επίσης, ο στόχος της κυβέρνησης για το έλλειμμα σε δημοσιονομική βάση είναι το 5,7% του ΑΕΠ ή η συγκράτησή του στα 14,27 δισ. ευρώ, στο σύνολο του έτους. Για το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης ο στόχος παραμένει ακόμα στο 3,7% του ΑΕΠ.
Από τα στοιχεία της ΤτΕ προκύπτει επίσης ότι ο μήνας Ιούνιος ήταν ο χειρότερος μήνας των τελευταίων ετών για τις δημοσιονομικές του επιδόσεις, καθώς «άφησε» έλλειμμα ύψους 5,12 δισ. ευρώ, σχεδόν 2% του ΑΕΠ, όταν ο Ιούνιος του 2008 «άφησε» έλλειμμα ύψους 3 δισ. ευρώ.
Αναλυτικότερα το έλλειμμα κατά μήνα στο πρώτο εξάμηνο του 2009, είχε την ακόλουθη εξέλιξη:
- Τον Ιανουάριο ήταν 1,3 δισ. ευρώ.
- Το Φεβρουάριο περιορίστηκε σε 170 εκ. ευρώ.
- Το Μάρτιο αυξήθηκε στα 3,29 δισ. ευρώ.
- Τον Απρίλιο σε 4,39 δισ. ευρώ.
- Το Μάιο διαμορφώθηκε σε 3,61 δισ. ευρώ,
- Τον Ιούνιο εκτινάχθηκε σε 5,12 δισ. ευρώ.
Οι αιτίες
Στη διόγκωση του ελλείμματος στο πρώτο εξάμηνο, αλλά κυρίως τον μήνα Ιούνιο συνετέλεσαν:
- Οι εκλογικές δαπάνες, όχι τόσο το κόστος των εκλογών αλλά οι παροχές που καταβλήθηκαν πριν και αμέσως μετά τις ευρωεκλογές.
- Οι αυξήσεις των πρωτογενών δαπανών του προϋπολογισμού με εξαίρεση την εισοδηματική πολιτική που «πάγωσε» για μεγάλο αριθμό δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων.
- Η μείωση των εισπράξεων από το ΦΠΑ λόγω της συρρίκνωσης της οικονομικής δραστηριότητας και της κατανάλωσης.
- Η μείωση του φόρου εισοδήματος που κατέβαλαν οι επιχειρήσεις λόγω της μείωσης της κερδοφορίας τους το 2008.
- Τα λάθη στα έντυπα του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων, που καθυστερούν ακόμα την είσπραξή του, αλλά και ταλαιπωρούν χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων.
- Η μικρή ανταπόκριση στην περαίωση των εκκρεμών υποθέσεων της περιόδου 2000-2006.
- Η ακόμα λιγότερη ανταπόκριση στη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο.
- Η αύξηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, που είναι αναμενόμενη σε περιόδους οικονομικής κρίσης, καθώς οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας.
Επίσης η τάση προς τη φοροδιαφυγή ενισχύεται και από την αύξηση της φορολογίας, στην οποία προβαίνει η κυβέρνηση, μέσω έκτακτης εισφοράς, της έμμεσης φορολογίας, φορολογίας αυτοκινήτων κ.λπ.
Πώς προκύπτει το ταμιακό έλλειμμα
Διευκρινίζεται ότι το ταμιακό έλλειμμα (δανειακές ανάγκες) της κεντρικής κυβέρνησης, προκύπτει από την κίνηση των τραπεζικών λογαριασμών του Δημοσίου και του ΟΠΕΚΕΠΕ, στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Τα στοιχεία της κεντρικής κυβέρνησης σε δημοσιονομική, ταμιακή και εθνικολογιστική βάση είναι συγκρίσιμα μεταξύ τους, αλλά όχι με τα στοιχεία της γενικής κυβέρνησης, η οποία επιπλέον περιλαμβάνει τους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης και τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και σημαντικό αριθμό ΝΠΔΔ.
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, που από 3.9.2001 αντικατέστησε τη ΔΙΔΑΓΕΠ, καταβάλλει τις εισοδηματικές ενισχύσεις των αγροτών, στο πλαίσιο της ΚΑΠ μέσω λογαριασμού που τηρείται στην ΑΤΕ.
Επιπλέον, διευκρινίζει η ΤτΕ, τα ταμιακά στοιχεία καταγράφουν το σύνολο των ταμιακών ροών εντός του έτους, ενώ τα εθνικολογιστικά στοιχεία, σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εθνικών Λογαριασμών (ESA 95), καταρτίζονται με βάση το χρόνο γένεσης της υποχρέωσης ή δημιουργίας της απαίτησης, ανεξαρτήτως του χρόνου καταβολής ή είσπραξης του σχετικού ποσού.
Η ανησυχία, οι ελπίδες και οι σχεδιασμοί
Το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών αναμένει βελτίωση των εσόδων, από την πληρωμή των εκκαθαριστικών για το ΕΤΑΚ και τις αυξήσεις στη φορολογία καυσίμων και κινητών τηλεφώνων που έχει επιβάλει, ενώ μικρές ελπίδες τρέφει για την έκτακτη εισφορά, αφού μεγάλος αριθμός υπόχρεων, είτε καταθέτει προσφυγές είτε απλά δεν πληρώνει και περιμένει την ετυμηγορία των δικαστηρίων για τη συνταγματικότητα της διάταξης.
Αν μέχρι τον Σεπτέμβριο, η κατάσταση παραμείνει απελπιστική, τότε σε συνδυασμό και με τους εκλογικούς σχεδιασμούς, το ΥΠΟΙΟ θα καταφύγει σε νέα μέτρα, τόσο άμεσης απόδοσης, για το 2009, όσο και σε μέτρα που θα αποδώσουν το 2010.
Άλλωστε μέχρι τις 24 Οκτωβρίου, ο ΥΠΟΙΟ, Γιάννης Παπαθανασίου, θα πρέπει να παρουσιάσει στην Κομισιόν στοιχεία, που θα πείθουν τους τεχνοκράτες της Επιτροπής ότι είναι εφικτή η μείωση του ελλείμματος στο 3,7% του ΑΕΠ το 2009 και κάτω από το 3% του ΑΕΠ το 2010.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ - naftemporiki.gr
Υπουργείο Οικονομίας: Οι 5 προτεραιότητες για το 2025
Πριν από 8 δευτερόλεπτα