Τετάρτη 13 Αυγούστου 2008

Καταγγέλλουν Δήμους, Νομαρχία και ΤΥΔΚ Μεσσηνίας για για κατάτμηση έργων!...




Αναφορά στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Καλαμάτας κατέθεσε πριν λίγες ημέρες ο Σύνδεσμος Πτυχιούχων Εργοληπτών Μεσσηνίας. Αυτή αφορά καταγγελίες για κατατμήσεις δημοσίων έργων προκειμένου να γίνονται απευθείας αναθέσεις και όχι διαγωνισμοί.

Ο Σύνδεσμος αναφέρει συγκεκριμένα παραδείγματα, ενώ από λίγο έως πολύ κάνει λόγο για «κύκλωμα», αφού βάζει στο «παιχνίδι» και την ΤΥΔΚ, λέγοντας ότι δέχεται «παραγγελίες» από Δήμους προκειμένου να συντάσσει μικρές μελέτες και να γίνονται αναθέσεις των έργων.

Πρόκειται, πάντως, για θέμα που έχει τεθεί πολλές φορές και απασχολήσει άλλες τόσες την επικαιρότητα, με δύο διαφορετικές διαστάσεις: η μεν πλευρά του τεχνικού κόσμου κάνει λόγο για επιλογή της συγκεκριμένης διαδικασίας λόγω σκοπιμοτήτων, η δε πλευρά των αυτοδιοικητικών μιλά για κέρδος χρόνου στην εκτέλεση των έργων.

Στην ουσία, οι εργολήπτες καταγγέλλουν ότι οι Δήμοι «παραγγέλνουν» μελέτες στην ΤΥΔΚ οι οποίες να μην ξεπερνούν το ποσό των 12.000 ευρώ, ώστε να μπορούν να κάνουν ανάθεση, ενώ χαρακτηρίζει ως παγιωμένη την κατάσταση η ΤΥΔΚ να υποκύπτει.
Τη διαδικασία ανάθεσης έργου χωρίς διαγωνισμό επιτρέπει «παραθυράκι» νόμου σε ειδικές περιπτώσεις, όπως της θεομηνίας, του σοβαρού επικείμενου κινδύνου ή όταν πρόκειται για μικρά έργα μέχρι 6.000 ευρώ.

Και Δήμοι και Νομαρχία


Αφορμή, αυτή τη φορά, για το Σύνδεσμο αποτέλεσε έντονη αντιπαράθεση σε βραδινό δελτίο ειδήσεων του τηλεοπτικού σταθμού «Best» μεταξύ πρώην και νυν δημοτικών παραγόντων του Δήμου Ανδανίας και οι αλληλοκατηγορίες για τις απ’ ευθείας αναθέσεις δημοσίων έργων.

Τη διαδικασία ανάθεσης έργου χωρίς διαγωνισμό επιτρέπει «παραθυράκι» νόμου, το οποίο, όμως, αναφέρει ότι μπορεί να γίνεται σε ειδικές περιπτώσεις, όπως της θεομηνίας, του σοβαρού επικείμενου κινδύνου ή όταν πρόκειται για μικρά έργα, το όριο προϋπολογισμού των οποίων έχει ορισθεί στα 6.000 ευρώ.

Είναι δε γνωστό ότι με τη διαδικασία της κατεπείγουσας ανάγκης ανατέθηκαν τα έργα που αφορούσαν στις πυρόπληκτες περιοχές και την αποκατάστασή τους.

Το θέμα αυτό θίγει, λοιπόν, στον εισαγγελέα ο Σύνδεσμος, υπογραμμίζοντας ότι οι φορείς ανάθεσης των εν λόγω έργων, Δήμοι αλλά και Νομαρχία, προχώρησαν σε αναθέσεις, δήθεν, για να μην περιμένουν τις 15 ημέρες που απαιτούνται για να δημοσιευθεί η δημοπρασία σε τοπική εφημερίδα. Στην ουσία, όμως, καθυστέρησαν δέκα μήνες, αφού τελικά έκαναν τις αναθέσεις τον Ιούνιο του 2008.

Ο τρόπος κατάτμησης


Αναλύοντας την τακτική που ακολουθούν οι Δήμοι, ο Σύνδεσμος εξηγεί στην αναφορά του στον εισαγγελέα ότι κάθε χρόνο καταρτίζουν έτσι το τεχνικό τους πρόγραμμα ώστε να προκύπτουν έργα των 6.000 ευρώ.

Και επειδή - σύμφωνα με το νόμο- οι κατατμήσεις απαγορεύονται, εφευρίσκουν τίτλους για τα έργα ώστε να είναι καλυμμένοι, να μη φαίνεται δηλαδή ότι είναι το ίδιο έργο και το έχουν κατατμήσει.

Αναφέρει δε χαρακτηριστικά: «Βλέπουμε, λοιπόν, έργο 6.000 ευρώ με τίτλο π.χ. ‘Τσιμεντόστρωση δημοτικής οδού από οικία τάδε έως οικία τάδε’. Μετά βλέπουμε έργο πάλι 6.000 με τίτλο ‘Τσιμεντόστρωση δημοτικής οδού έμπροσθεν πλατείας τάδε Βόρειας γειτονιάς’ κ.ο.κ. Όμως, είναι ο ίδιος δρόμος και το ένα έργο είναι ακριβώς η συνέχεια του άλλου, γραμμένο όμως με τέτοιον τρόπο που μόνο όποιος είναι από εκεί μπορεί να καταλάβει πως είναι κατάτμηση. Απαγορεύεται να γίνει με τρία ή τέσσερα έργα των 6.000, αλλά πρέπει να γίνει με ένα έργο των 24.000 ευρώ και να βγει στη δημοπρασία. Χωρίς, λοιπόν, μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας ΤΥΔΚ (για τα έργα των 6.000 δε χρειάζεται μελέτη, γι’ αυτό και λένε ότι ο προϋπολογισμός τους είναι 6.000 και όχι 6.001 ευρώ, καθώς τότε θέλει μελέτη μηχανικού της ΤΥΔΚ), χωρίς επίβλεψη του αρμόδιου μηχανικού, αλλά μόνον με μία βεβαίωση ενός Δημοτικού Συμβούλου ότι το έργο έγινε, εκταμιεύουν από το Δημόσιο Ταμείο 6.000 ευρώ επί όσα τέτοια έργα έχουν «κατασκευάσει» στο Τεχνικό Πρόγραμμα. Τέτοια είναι ολόκληρη σχεδόν η χρηματοδότηση της ΣΑΤΑ, και όποιοι άλλοι πόροι καταφέρουν να περάσουν όπως οι ίδιοι πόροι, δηλ. νερό, έσοδα από τροχαία κ.λπ.»

Κατά παραγγελία


Σε ό,τι αφορά τα έργα με προϋπολογισμό έως 12.000 ευρώ, τα οποία χρειάζονται μελέτη, όμως, είναι στο όριο της επιτρεπομένης ανάθεσης (από 12.001 ευρώ χρειάζεται υποχρεωτικά δημοπρασία), ο Σύνδεσμος καταγγέλλει ότι οι Δήμοι φροντίζουν να εκπονούν μελέτες ύψους 12.000 ευρώ ώστε να πηγαίνουν σε ανάθεση χωρίς δημοπρασία. Στην ουσία, καταγγέλλει ότι οι Δήμοι «παραγγέλνουν» μελέτες στην ΤΥΔΚ οι οποίες να μην ξεπερνούν τις 12.000 ευρώ, ώστε να μπορούν να κάνουν ανάθεση, ενώ χαρακτηρίζει ως παγιωμένη την κατάσταση η ΤΥΔΚ να υποκύπτει. Μάλιστα, ο Σύνδεσμος Εργοληπτών εξηγεί ότι εάν ο προϋπολογισμός προκύψει τελικά μεγαλύτερος, τότε εκπονούνται δύο, τρεις ή τέσσερις μελέτες για το ίδιο στην ουσία έργο, δημιουργώντας στα χαρτιά τέσσερα έργα, έκαστο των 12.000, ενώ μετά ακολουθεί η ανάθεσή τους. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει την περίπτωση του Δήμου Λεύκτρου. Την ίδια ημέρα συντάχθηκαν από την ΤΥΔΚ πέντε μελέτες 12.000 ευρώ έκαστη για επίστρωση με σταμπωτό δάπεδο δημοτικών δρόμων, ξεχωριστά για Στούπα, Πύργο, Τραχήλα, Ρίγκλια και Νομιτσί, αντί για μία μελέτη που θα αφορούσε επίστρωση με σταμπωτό δάπεδο των δημοτικών διαμερισμάτων, ύψους 60.000 ευρώ. Αυτό- καταγγέλλει- έγινε επίτηδες προκειμένου να γίνουν αναθέσεις και, μάλιστα, επισημαίνει ο Σύνδεσμος χαρακτηριστικά: «Εάν την εποχή αυτή είχε συμβεί καμία φωτιά, τότε θα έλεγε φτιάχνω μία μελέτη 60.000 ευρώ και λόγω κατεπείγοντος δεν κάνω δημοπρασία, αλλά την αναθέτω. Επειδή, όμως, ήταν δύσκολο να το χαρακτηρίσει κατεπείγον το έργο, το έκοψε στα πέντε».



Πηγή, Εφημερίδα ¨ΘΑΡΡΟΣ¨ - Ρεπορτάζ Βίκυ Βετουλάκη