Εκτενές αφιέρωμα στον Ιχθυογεννητικό Σταθμό Γιάλοβας Πυλίας και την εγκατάλειψη και απαξίωσή του πριν καν ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του, είχε η χθεσινή «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία».
Στο δημοσίευμα αποτυπώνονται με ιδιαίτερα καυστικό τρόπο οι λόγοι που οδήγησαν την κατασκευή του μεγαλύτερου ιχθυογεννητικού σταθμού της Ευρώπης για την παραγωγή φθηνού γόνου στην απαξίωση.
Το ιστορικό
Το 1988 προγραμματίστηκε και αποφασίστηκε από το Υπουργείο Γεωργίας η κατασκευή του Ιχθυογεννητικού Σταθμού Γιάλοβας Πυλίας.
Η πρώτη χωροθέτηση του έργου έγινε δίπλα στο παλάτι του ομηρικού βασιλιά Νέστορα και πάνω στον κόλπο της Βοϊδοκοιλιάς. Αυτό προκάλεσε τις αντιδράσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και την παρέμβαση της ίδιας της Μελίνας Μερκούρη. Το έργο «μετακινήθηκε» περίπου 4 - 5 χιλιόμετρα προς το Διβάρι.
Έγινε δημόσιος διαγωνισμός και την εκτέλεση του έργου ανέλαβε αρχικά η εταιρεία «Ποσειδών ΑΤΕ» και στη συνέχεια η «Μινωϊκή Τεχνική».Η εξέλιξη αυτή είχε αποτέλεσμα καθυστέρηση δύο χρόνων και, τελικά, περίπου το 1990 άρχισε η κατασκευή. Χρησιμοποιήθηκε νέα τεχνολογία και λόγω απαιτήσεων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σχετικά με την αρχιτεκτονική του κτηρίου ανέβηκε το κόστος.
Τον Ιούλιο του 1998 η Διεύθυνση Αλιείας του Υπουργείου Γεωργίας (επί υπουργίας Γ. Ανωμερίτη) αποφάσισε μονομερώς τη διάλυση της εργολαβίας χωρίς τη συναίνεση της Διεύθυνσης Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Διοίκησης Μεσσηνίας, που ήταν η διευθύνουσα Υπηρεσία του έργου και η οποία είχε διατυπώσει αντίθετη άποψη.Ο εργολάβος προσέφυγε κατά της απόφασης στο Διοικητικό Εφετείο Τρίπολης, όπου αρχικά δικαιώθηκε. Στη συνέχεια το Υπουργείο (επικεφαλής ήταν τότε ο Γ. Δρυς) προσέφυγε στο ΣτΕ πετυχαίνοντας την αναίρεση της απόφασης. Μια δεύτερη απόφαση του Εφετείου (αρ. 286/2004) επικύρωσε την απόφαση διαλύσεως και σήμερα εκκρεμεί αίτηση αναίρεσης του αναδόχου.
Για τον αδιέξοδο δικαστικό δρόμο, στον οποίο έχει εμπλακεί η υπόθεση, πριν από περίπου δύο μήνες (22 Απριλίου 2008) επισημαίνει σε ενημερωτικό σημείωμα, που στέλνει προσωπικά στον υπουργό Αλ. Κοντό, ο διευθυντής Τεχνικών Μελετών και Κατασκευών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, Θ. Δόλκας.
Δηλώσεις του δημάρχου Μεθώνης, Ηρακλή Μιχελή
Ο δήμαρχος Μεθώνης, Ηρακλής Μιχελής, ο οποίος το 2002 είχε στείλει κι επιστολή προς τον τότε πρωθυπουργό, Κώστα Σημίτη, δήλωσε χθες στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία»: «Αν εγώ ως δήμαρχος είχα πετάξει στον αέρα τόσα εκατομμύρια, θα με είχε καθίσει στο σκαμνί ο εισαγγελέας. Γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο με τους υπεύθυνους του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης;».
Η απάντηση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης
Ο Αλέξανδρος Κοντός δήλωσε στην «Κ.Ε» τα εξής: «Αναζητούμε μια νομική οδό, έτσι ώστε με διαφάνεια είτε από ιδιωτικούς Φορείς, είτε από το Δημόσιο να κατασκευαστεί το έργο. Η άποψή μου είναι πως ήταν εξαρχής ένα λάθος και πρέπει σήμερα να μελετήσουμε στον συγκεκριμένο χώρο τι άλλο μπορούμε να κάνουμε».
Επέμβαση ΣΕΕΔΔ
Για το θέμα της Γιάλοβας το Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης έχει σχηματίσει φάκελο. Από τα στοιχεία που συγκέντρωσαν αποκαλύπτεται το μέγεθος της διοικητικής αυθαιρεσίας και προχειρότητας. Προτείνουν, μάλιστα, στο Υπουργείο να προχωρήσει αμέσως στην παραλαβή και αξιοποίηση του σταθμού.
Νοροϊός Kawasaki «σαρώνει» την Ευρώπη: Εκτοξεύτηκαν τα κρούσματα
γαστρεντερίτιδας
Πριν από 34 δευτερόλεπτα