Σάββατο 6 Ιουνίου 2009

Tetris - 25 χρόνια


Το Tetris είναι ένα παιχνίδι που σχεδιάστηκε και προγραμματίστηκε από τον Ρώσο προγραμματιστή υπολογιστών, Alexey Pajitnov, τον Ιούνιο του 1985, σε συνεργασία με τους Dmitry Pavlovsky και Vadim Gerasimov.
Η ονομασία του προήλθε από το............

ελληνικό πρόθεμα «τέτρα-», καθώς όλα τα κομμάτια αποτελούνται από 4 τετράγωνα, και από το τένις, το αγαπημένο άθλημα του Pajitnov.
Το παιχνίδι, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών, εξαπλώθηκε μέσω δισκέτας σε όλες τις χώρες του σοβιετικού μπλοκ και αποδείχθηκε ιδιαίτερα «εθιστικό».

Όταν κάποια στιγμή η IBM PC έκδοση του παιχνιδιού έφτασε στην Βουδαπέστη, της Ουγγαρίας, ανακαλύφθηκε από μία βρετανική εταιρεία λογισμικού, την Andromeda. Οι υπεύθυνοι, και συγκεκριμένα ο πρόεδρος, Robert Stein, επιχείρησε να έλθει σε επαφή με τον Pajitnov, ούτως ώστε να εξασφαλιστούν τα δικαιώματα της έκδοσης του παιχνιδιού για ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Όμως, πριν ολοκληρωθεί η συμφωνία, τα δικαιώματα είχαν πωληθεί ήδη στην Spectrum HoloByte, και έτσι η Andromeda προσπάθησε να πάρει άδεια από τους Ούγγρους προγραμματιστές. Εν τω μεταξύ, προτού διευθετηθούν τα νομικά ζητήματα, η Spectrum HoloByte IBM PC έκδοση του Tetris διατέθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, το 1996, όπου και έγινε εξαιρετικά δημοφιλές.

Για τα Amiga και Atari ST, έγιναν διαθέσιμες δύο διαφορετικές εκδόσεις, της Spectrum HoloByte και της Mirrorsoft. Η έκδοση της Mirrorsoft δεν είχε κάποια γραφικά ως φόντο, ενώ εκείνη της HoloByte είχε σχετικά με τη Ρωσία, τα οποία άλλαζαν σε κάθε επίπεδο..

Το 1988, η Σοβιετική Ένωση ξεκίνησε να εμπορεύεται τα δικαιώματα του Tetris μέσω μίας οργάνωσης ονόματι Elektronorgtechnica (συντ: Elorg). Ο Pajitnov είχε παραχωρήσει τα δικαιώματά του στην κυβέρνηση της ΕΣΣΔ.. Η Elorg πάντως δεν είχε εισπράξει τίποτα απο την Andromeda, παρ’ότι η τελευταία παρείχε άδεια χρήσης δικαιωμάτων των οποίων δεν υπήρξε ποτέ κάτοχος.

Μέχρι το 1989, αρκετές εταιρείες ισχυρίζονταν ότι κατείχαν δικαιώματα δημιουργίας και εμπορίας του λογισμικού Tetris για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κονσόλες κ.τ.λ. Η Elorg, από την άλλη υποστήριζε ότι καμία από αυτές τις εταιρείες δεν ήταν νόμιμος κάτοχος των δικαιωμάτων δημιουργίας arcade έκδοσης του παιχνιδιού. Υπέγραψε συμφωνία παραχώρησης των δικαιωμάτων στα Atari Games και στη Nintendo. Η Nintendo δημιούργησε την έκδοση του Tetris για τα Famicom και Game Boy, τα οποία πούλησαν πάνω από 3 εκατομμύρια αντίτυπα. Πάντως, παρά την μεγάλη επιτυχία του παιχνιδιού, ο ίδιος ο δημιουργός του, Alexey Pajitnov, δεν κέρδισε πολλά.

Υπάρχουν διαφορετικού σχήματος tetrominoes, που αποτελούνται από 4 τετράγωνα, και πέφτουν στην οθόνη. Τα σχήματα των tetrominoes θυμίζουν τα γράμματα I, J, L, O, S, T και Z του λατινικού αλφαβήτου. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να δημιουργηθεί μία οριζόντια γραμμή χωρίς κενά, χρησιμοποιώντας τα tetrominoes, τα οποία μπορεί κανείς να μετακινήσει αλλά και να τα περιστρέψει κατά 90 μοίρες. Μόλις σχηματιστεί η οριζόντια γραμμή, εξαφανίζεται και όποιο κομμάτι βρίσκεται από πάνω κατεβαίνει. Καθώς προχωράει το παιχνίδι, αυξάνεται η ταχύτητα πτώσης των tetrominoes. Το παιχνίδι τελειώνει μόλις ο τοίχος των κομματιών φτάσει στην κορυφή της οθόνης