Πέμπτη, 9 Απριλίου 2009

Προσπάθεια σφετερισμού της ονομασίας "Καλαμάτα" - «Μαϊμού» λάδια σε Κίνα και ΗΠΑ!


Μετά την προσπάθεια σφετερισμού του ονόματος «Σητεία» από κινεζική εταιρεία, ήρθε η σειρά «αντιγραφής» της ονομασίας «Καλαμάτα», που επίσης παραπέμπει σε πολύ ποιοτικό ελαιόλαδο.

Σαν να μην έφτανε αυτό, προσπάθεια σφετερισμού της ονομασίας για το ελαιόλαδο «Καλαμάτα» παρουσιάστηκε και στις ΗΠΑ. Ο πρόεδρος της ΕΑΣ Μεσσηνίας Βασίλης Κοζομπόλης ανέφερε στο «Θ» ότι έφθασε στην Ένωση της Μεσσηνίας –που είναι ο δικαιούχος της Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης «Καλαμάτα» στο ελαιόλαδο- σχετική πληροφορία από την ΕΑΣ Σητείας, η οποία κρίνεται από την Ένωσή μας άκρως ανησυχητική, σε μια στιγμή που «πάει ν’ ανοίξει» η αγορά της Κίνας.
Ο κ. Κοζομπόλης επεσήμανε πως..................


«τα λάδια αυτά είναι υπόπτου προελεύσεως και ποιότητας και θα δυσφημήσουν το ποιοτικό μας ελαιόλαδο, το όνομα “Καλαμάτα”, που όπως φαίνεται είναι γνωστό, γίνεται γνωστό, άρα είναι εμπορικά ελκυστικό».

Στο παρελθόν η ΈAΣ παρενέβη στις γερμανικές Αρχές και απέτρεψε τη χρήση του ονόματος «Καλαμάτα» από τουρκική εταιρεία για τις ελιές της.




Μήνυμα από ΕΑΣ Σητείας
Η ενημέρωση της ΕΑΣ Μεσσηνίας προήλθε από την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών της Σητείας, που είναι παθούσα. Ο διευθυντής Εξαγωγών της Ένωσης Σητείας Μάριος Λυγκώνης απέστειλε προς τον κ. Κοζομπόλη ηλεκτρονικό μήνυμα, δεδομένου ότι οι δύο Ενώσεις διατηρούν άριστες σχέσεις, αναφέροντας τα εξής: «Θα γνωρίζετε τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την προσπάθεια σφετερισμού του εμπορικού μας σήματος από κινεζική εταιρεία. Ήδη έχει κατατεθεί η ένστασή μας μέσω του εκεί δικηγόρου μας. Έχουμε ήδη ενημερωθεί ότι δυστυχώς μια άλλη κρητική εταιρεία ελαιολάδου έχει ανακαλύψει ότι το εμπορικό της σήμα είναι ήδη κατοχυρωμένο στην Κίνα.
Αυτό το μήνυμα έρχεται σε συνέχεια τηλεφωνικής μας επικοινωνίας με πελάτη μας στην Κίνα, ο οποίος μας ενημέρωσε ότι στο Πεκίνο υπάρχουν δύο εταιρείες (…) οι οποίες τυποποιούν ελαιόλαδο κακής ποιότητας και τοποθετούν περιλαίμια στα μπουκάλια τα οποία πληροφορούν ότι το λάδι είναι «δήθεν» από την περιοχή της Καλαμάτας στην Ελλάδα.
Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση καθώς και συζήτηση για πιθανή μελλοντική σύμπραξη ώστε να αποφύγουμε, συλλογικά, παρόμοια φαινόμενα σφετερισμού».
Και στην Αμερική!
Πέραν αυτού, όμως, εντελώς συμπτωματικά ανάλογο πρόβλημα παρουσιάστηκε ταυτόχρονα στις ΗΠΑ και μάλιστα στη Νέα Υόρκη, καθώς η ΕΑΣ Μεσσηνίας πληροφορήθηκε ότι υπάρχει επιχείρηση που έχει ζητήσει έγκριση από τον Οργανισμό Αναγνώρισης Σημάτων των ΗΠΑ, ώστε να εμπορεύεται ελαιόλαδο με ετικέτα που φέρει την ονομασία «Καλαμάτα». Για το θέμα αυτό έχει ενημερωθεί και ο ελληνικός Οργανισμός Προώθησης Εξαγωγών. Η Ένωση θα κινηθεί για την προστασία της ονομασίας «Καλαμάτα» και σ’ αυτή την περίπτωση.

Είτε πειρατεία, είτε εκβιασμός
Επισημαίνεται πως η ΕΑΣ Σητείας είχε λάβει στο πρόσφατο παρελθόν ενημέρωση από την πρεσβεία μας στο Πεκίνο, όπου για το θέμα αναφέρονταν, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Επισημαίνουμε, όμως, ότι η διαδικασία προσφυγής εναντίον της απόφασης του Γραφείου Εμπορικών Σημάτων για την προσωρινή ή οριστική απονομή εμπορικού σήματος σε άλλο δικαιοδόχο, μπορεί να είναι μακροχρόνια και δαπανηρή, δεδομένων και των υψηλών αμοιβών των ενδιάμεσων/δικηγόρων των οποίων οι υπηρεσίες είναι απαραίτητες για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας.
Από την εμπειρία που διαθέτει το γραφείο μας από παρόμοιες περιπτώσεις η κινέζικη εταιρεία που αποπειράται να κατοχυρώσει ως δικό της το εμπορικό σήμα SITIA, ενδέχεται είτε να διαπράττει πειρατεία – αντιγραφή ελαιόλαδου το οποίο εμφανίζει ως Sitia και το διανέμει ήδη στην αγορά, είτε να έχει ως πρόθεση να εκβιάσει την εταιρεία σας ζητώντας χρηματικό αντάλλαγμα προκειμένου να σας μεταβιβάσει το (δικό σας) εμπορικό σήμα. (…)

Κίνδυνος για τη φήμη
Επισημαίνουμε ότι η κυκλοφορία ελαιόλαδου που φέρεται ως ελληνικό, με παραποιημένο εμπορικό σήμα ελληνικής εταιρείας, ενέχει πολλούς κινδύνους όχι μόνο για την ελληνική εταιρεία της οποίας το προϊόν αντιγράφεται αλλά και για το ελληνικό ελαιόλαδο, εν γένει, του οποίου η καλή φήμη ως ανώτατης ποιότητας ελαίου, διακυβεύεται και μπορεί να αμαυρωθεί, σε περίπτωση που το αγνώστου προέλευσης προϊόν δημιουργήσει προβλήματα στο καταναλωτικό κοινό».

Του Κώστα Κοντοθανάση - Εφημερίδα "ΘΑΡΡΟΣ"