Την κοινωνική και οικονομική δυσπραγία που διαπιστώνουν τα τελευταία χρόνια αριθμοί και… στατιστικές για τη Μεσσηνία έρχεται να υπερθεματίσει μία ακόμη μελέτη που είδε το φως της δημοσιότητας και έχει ως θέμα την κατάσταση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο νομό.
Στο χάρτη των σχολικών επιδόσεων που συνέταξε ο αναπληρωτής καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Ηλίας Αθανασιάδης, βασιζόμενος σε στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για το σχολικό έτος 2005-2006, η Μεσσηνία βρίσκεται στην 1η ομάδα, τη χαμηλότερη, στις επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών της.Τα στοιχεία αναφέρονται στις επιδόσεις του μαθητικού πληθυσμού στη Β’ τάξη του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου αντίστοιχα, που θεωρείται η αντιπροσωπευτικότερη τάξη κάθε κύκλου εκπαίδευσης.
Σύμφωνα, λοιπόν, με αυτά, οι μαθητές και μαθήτριες του νομού βρίσκονται στους περισσότερους δείκτες μεταξύ του «μέτριου» και κάτω από αυτό. Εξαίρεση αποτελούν οι μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου, καθώς ο Νομός Μεσσηνίας βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα σε εθνικό επίπεδο μεταξύ αυτών με επίδοση «πολύ καλά» (36,7%).Σε ό,τι αφορά τη Β’ Ενιαίου Λυκείου, οι μαθητές του νομού βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα κατάταξης των νομών με μεγαλύτερο ποσοστό, από το σύνολο των μαθητών σε εθνικό επίπεδο, για την επίδοση «μέτρια» (49,1%). Όπως προαναφέραμε, στον πίνακα ταξινόμησης με βάση το σύνολο των επιδόσεων σε όλους τους νομούς για μαθητές και μαθήτριες, η Μεσσηνία βρίσκεται στην 1η ομάδα μαζί με τους Νομούς Θεσσαλονίκης, Ανατολικής Αττικής, Δωδεκανήσου, Λακωνίας, Χανίων, Κεφαλληνίας, Ευρυτανίας, Κυκλάδων και Δράμας, στην οποία παρατηρούνται οι χαμηλότερες επιδόσεις.Μεταξύ των συμπερασμάτων της έρευνας και ανεξάρτητα από τα κοινωνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά που εμφανίζονται σε τέτοιες περιπτώσεις, ο κ. Αθανασιάδης διαπιστώνει ότι οι πνευματικές παραδόσεις και η παραδοσιακή επιμονή στην αριστεία που εκδηλώνουν οι κοινωνίες ορισμένων νομών είναι παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό – όχι βεβαίως και καθοριστικό – ρόλο.
Στοιχεία της έρευναςΗ επεξεργασία των στοιχείων της ΕΣΥΕ από τον κ. Αθανασιάδη, η έρευνα του οποίου δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Σύγχρονη Εκπαίδευση» (τεύχος 154), κατέδειξε ότι οι Θεσσαλοί μαθητές και αυτοί της Δυτικής Μακεδονίας αριστεύουν στο σχολείο, κατέχοντας τα «πανελλαδικά βαθμολογικά πρωτεία» και σύμφωνα με τους αριθμούς, είναι οι πρωταθλητές των θρανίων.Τα παιδιά από την Καρδίτσα, τα Τρίκαλα, τη Λάρισα, την Καστοριά, τα Γρεβενά, μαζί με τους Χιώτες συνομηλίκους τους, έχουν βρει τη συνταγή της σχολικής επιτυχίας, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Σε γενικές γραμμές, πάντως, κυριαρχεί η μετριότητα, με κύριο χαρακτηριστικό ότι λίγο πριν το τέλος της 12χρονης σχολικής διαδρομής οι περισσότεροι Έλληνες μαθητές δεν καταφέρνουν να επιτύχουν μέσον όρο «πάνω από 16» – βαθμολογούνται από «μέτρια» έως απλώς «καλά» στη Β΄ Λυκείου.
Σύμφωνα, λοιπόν, με αυτά, οι μαθητές και μαθήτριες του νομού βρίσκονται στους περισσότερους δείκτες μεταξύ του «μέτριου» και κάτω από αυτό. Εξαίρεση αποτελούν οι μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου, καθώς ο Νομός Μεσσηνίας βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα σε εθνικό επίπεδο μεταξύ αυτών με επίδοση «πολύ καλά» (36,7%).Σε ό,τι αφορά τη Β’ Ενιαίου Λυκείου, οι μαθητές του νομού βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα κατάταξης των νομών με μεγαλύτερο ποσοστό, από το σύνολο των μαθητών σε εθνικό επίπεδο, για την επίδοση «μέτρια» (49,1%). Όπως προαναφέραμε, στον πίνακα ταξινόμησης με βάση το σύνολο των επιδόσεων σε όλους τους νομούς για μαθητές και μαθήτριες, η Μεσσηνία βρίσκεται στην 1η ομάδα μαζί με τους Νομούς Θεσσαλονίκης, Ανατολικής Αττικής, Δωδεκανήσου, Λακωνίας, Χανίων, Κεφαλληνίας, Ευρυτανίας, Κυκλάδων και Δράμας, στην οποία παρατηρούνται οι χαμηλότερες επιδόσεις.Μεταξύ των συμπερασμάτων της έρευνας και ανεξάρτητα από τα κοινωνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά που εμφανίζονται σε τέτοιες περιπτώσεις, ο κ. Αθανασιάδης διαπιστώνει ότι οι πνευματικές παραδόσεις και η παραδοσιακή επιμονή στην αριστεία που εκδηλώνουν οι κοινωνίες ορισμένων νομών είναι παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό – όχι βεβαίως και καθοριστικό – ρόλο.
Στοιχεία της έρευναςΗ επεξεργασία των στοιχείων της ΕΣΥΕ από τον κ. Αθανασιάδη, η έρευνα του οποίου δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Σύγχρονη Εκπαίδευση» (τεύχος 154), κατέδειξε ότι οι Θεσσαλοί μαθητές και αυτοί της Δυτικής Μακεδονίας αριστεύουν στο σχολείο, κατέχοντας τα «πανελλαδικά βαθμολογικά πρωτεία» και σύμφωνα με τους αριθμούς, είναι οι πρωταθλητές των θρανίων.Τα παιδιά από την Καρδίτσα, τα Τρίκαλα, τη Λάρισα, την Καστοριά, τα Γρεβενά, μαζί με τους Χιώτες συνομηλίκους τους, έχουν βρει τη συνταγή της σχολικής επιτυχίας, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Σε γενικές γραμμές, πάντως, κυριαρχεί η μετριότητα, με κύριο χαρακτηριστικό ότι λίγο πριν το τέλος της 12χρονης σχολικής διαδρομής οι περισσότεροι Έλληνες μαθητές δεν καταφέρνουν να επιτύχουν μέσον όρο «πάνω από 16» – βαθμολογούνται από «μέτρια» έως απλώς «καλά» στη Β΄ Λυκείου.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη