Την λήψη μέτρων, για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που λειτουργούν σε πυρόπληκτες περιοχές, ζητούν τα Επιμελητήρια Μεσσηνίας, Αρκαδίας, Λακωνίας, Ηλείας, Αχαΐας και Ευβοίας. Σε επιστολή τους προς την υπουργό Οικονομίας Λούκα Κατσέλη τα Επιμελητήρια επισημαίνουν ότι τα μέτρα ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, που προβλέπονται σε σχέδιο που πρόκειται να δοθεί σε διαβούλευση, δεν καλύπτουν τις επιχειρήσεις των πυρόπληκτων περιοχών.
Η επιστολή έχει ως εξής:
Κυρία Υπουργέ,
Με το περιεχόμενο του Νομοσχεδίου, που παρουσιάσατε στο Υπουργικό Συμβούλιο και σύντομα θα θέσετε σε διαβούλευση σε μορφή προσχεδίου, συμφωνούμε σε μεγάλο βαθμό, διότι με τις προβλέψεις του ρυθμίζονται αρκετά θέματα, που απασχολούν την πραγματική οικονομία και τα οποία, με προηγούμενα έγγραφά μας, σας είχαμε επισημάνει.
Με τον τρόπο αυτό, επιβεβαιώνεται το ενδιαφέρον σας για τα προβλήματα της αγοράς αλλά και η ειλικρινής πρόθεσή σας να προχωρήσετε σε αποτελεσματικές ρυθμίσεις, για την βελτίωση της σημερινής κατάστασης, παρά το πρωτοφανές –κατά την τελευταία 25ετία- δημοσιονομικό περιβάλλον.
Διαπιστώνουμε, όμως, ότι τα μέτρα που εξαγγείλατε αφορούν -εύλογα- σε όλη τη χώρα και δεν καλύπτουν επαρκώς περιοχές, στις οποίες φυσικές καταστροφές οδήγησαν τις επιχειρήσεις σε αδιέξοδο και καταλυτική κρίση, πριν ακόμα εκδηλωθεί η παγκόσμια οικονομική κρίση και οι συνέπειές της. Για παράδειγμα, οι πυρόπληκτοι νομοί, οι οποίοι πέραν της καταστροφικής πυρκαγιάς, που τους έπληξε το 2007, είχαν να αντιμετωπίσουν και τις καταστροφές από τους σεισμούς του 2008 και τις πλημμύρες-χαλαζοπτώσεις των 2 τελευταίων ετών, που υπήρξαν αποτέλεσμα της απουσίας δασών για τη συγκράτηση των νερών και όλα αυτά ταυτόχρονα με την κρίση.
ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Κατά συνέπεια, οι επιχειρήσεις των εν λόγω νομών, στην πλειοψηφία τους ΜμΕ, δεν καλύπτονται από το μέτρο της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και της διετούς αναστολής τοκοχρεωλυτικών καταβολών, αφού αυτό αφορά σε οφειλές που έγιναν ληξιπρόθεσμες μετά την 01/01/2008, ενώ στους πυρόπληκτους Νομούς, οι οφειλές έγιναν ληξιπρόθεσμες και οι υποχρεώσεις πιεστικές ήδη μετά τον Αύγουστο του 2007.
Ας σημειωθεί, ότι οι όποιες ρυθμίσεις έγιναν αμέσως μετά τις καταστροφές ήσαν με αυστηρά τραπεζικά κριτήρια και, αν και ήσαν ευνοϊκές τότε, με την κρίση που επακολούθησε γίνονται και αυτές δυσβάστακτες .
Για το λόγο αυτό ζητάμε η ημερομηνία για την εφαρμογή των μέτρων αυτών να είναι για τους πυρόπληκτους Νομούς η 1η Αυγούστου 2007, αντί της 1ης Ιανουαρίου 2008. Επίσης να υπαχθούν σε νέα ρύθμιση οι δόσεις των πρώτων ρυθμίσεων του 2007 που καθίστανται απαιτητές από τις αρχές του 2010.
Η περίοδος χάριτος για τις υποχρεώσεις, που θα ρυθμιστούν, θα πρέπει να είναι τριετής αντί διετής και να ισχύσει τόσο για τις ενήμερες οφειλές, όσο και για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, καταγγελθείσες και μη καταγγελθείσες.
ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ
Οι θέσεις σας, ως προς το σύστημα «Τειρεσίας» κινούνται ασφαλώς προς τη σωστή κατεύθυνση και, ομολογουμένως, επιχειρούν για πρώτη φορά να αμβλύνουν ένα πρόβλημα, που καταδυναστεύει και έχει στο παρελθόν εξοντώσει κυριολεκτικά αρκετές επιχειρήσεις, που από τυχαία πολλές φορές γεγονότα, οδηγούνται στη λίστα αυτή.
Θα παρατηρήσουμε όμως ότι η προθεσμία για την παραμονή των επιχειρήσεων στη λίστα, μετά την εξόφληση ή αμνηστία, θα πρέπει να ελαχιστοποιηθεί, εξασφαλίζοντας έτσι στον κάθε πολίτη το δικαίωμα της δεύτερης ευκαιρίας, που επιβάλλει η αρχή της επιείκειας.
Η μακρά παραμονή των στοιχείων είναι και θα είναι πάντα, είτε επίσημα, είτε ανεπίσημα, ένα «άλλοθι» των Τραπεζών για την εφαρμογή καθαρά τραπεζικών κριτηρίων, που ωθούν εξουδετέρωση ακόμη και του πλεονεκτήματος της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, όταν αυτή παρέχεται. Εδώ θα πρέπει να θυμηθούμε ότι ‘η αποτυχία είναι η μητέρα της επιτυχίας’ (σύμφωνα με την λαϊκή σοφία).
Ακόμη:
Θεωρούμε πρωταρχικής σημασίας να εξετάσετε τα αιτήματα των Επιμελητηρίων των πυρόπληκτων νομών, που σας έχουμε ήδη υποβάλει (επιστολές μας με αριθ. πρωτ.: 10046/12-10-2009 και αριθ. πρωτ.: 10650/04-11-09).
Υπενθυμίζουμε ότι σημαντικής προτεραιότητας για τη ρευστότητα των εξαγωγικών τυποποιητικών επιχειρήσεων αποτελεί η ‘δημιουργία κρατικού Factoring’, μια πρόταση την οποία είχαμε υποβάλει και στην προηγούμενη Κυβέρνηση (επιστολή μας με αριθ. πρωτ. 8462/12-08-2009, την οποία και σας κοινοποιούμε). Η χρηματοδότηση του κρατικού factoring μπορεί ενδεχόμενα να γίνει με τα χρήματα που επιστρέφονται από τις Τράπεζες (28 δις), ή με κοινοτικούς πόρους (να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ) ή μέσω του ΤΕΜΠΜΕ σε συνδυασμό με την ασφάλιση στον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων.
Κυρία Υπουργέ,
Πεποίθησή μας είναι ότι στα θέματα της Οικονομίας θα πρέπει να αποφεύγεται παντελώς η άσκοπη αντιπαράθεση των κομμάτων και να διαμορφώνονται συναινέσεις και προς την κατεύθυνση αυτή κινούμεθα με επιμονή, ώστε η πεποίθηση αυτή να διαδοθεί και να υιοθετηθεί πρώτα-πρώτα στο τοπικό μας επίπεδο.
Είμαστε στη διάθεσή σας για περαιτέρω τεκμηρίωση και ανάλυση των απόψεων και προτάσεών μας, τις οποίες, ευελπιστούμε, ότι θα θεωρήσετε εύλογες και βάσιμες.
Επιμελητήρια πυρόπληκτων νομών
Αρκαδίας Πρόεδρος Ιωάννης Μπουντρουκάς
Αχαΐας Πρόεδρος Κων/νος Αντζουλάτος
Εύβοιας Πρόεδρος Παναγιώτης Σίμωσης
Ηλείας Πρόεδρος Άγγελος Αγγελόπουλος
Λακωνίας Πρόεδρος Κων/νος Πανδής
Μεσσηνίας Πρόεδρος Γιώργος Καραμπάτος
Για το Επιμελητήριο Μεσσηνίας
Γιώργος Καραμπάτος
Πρόεδρος
Πού βρίσκεται στο σώμα μας το «Δόξα Πατρί»;
Πριν από 40 δευτερόλεπτα