*Σημερινό δημοσίευμα της Εφημερίδας "ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ".
"Η δημοσιοποίηση των στοιχείων του κατηγορούμενου πρώην αξιωματικού της Ελληνικής Αστυνομίας για την υπόθεση της καλλιέργειας χασισόδεντρων και της παράνομης κατοχής εκρηκτικών υλών μας απαγορεύθηκε από τον αντιεισαγγελέα Πρωτοδικών Κυπαρισσίας, κ. Παντελή Μάτσικα, ύστερα από αίτηση που είχαμε καταθέσει προς αυτόν, από τις 9 Ιουλίου 2008, στηριζόμενοι σε γνωμοδότηση (5/2008) του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Στυλιανού Γκρόζου.
Τι αναφέρει η γνωμοδότηση του αντεισαγγελέα Αρείου Πάγου
Η γνωμοδότηση αυτή - στην οποία στηριχτήκαμε και αναφέραμε στην αίτησή μας, ώστε να ζητήσουμε την άδεια δημοσιοποίησης των φωτογραφιών με τα πλήρη χαρακτηριστικά του δράστη, καθώς και των προσωπικών του στοιχείων (όνομα - επώνυμο) από τον αντιεισαγγελέα Κυπαρισσίας - αναφέρει πώς είναι επιτρεπτή κατόπιν άδειας του αρμόδιου εισαγγελέα η δημοσιοποίηση ονομάτων, φωτογραφιών και άλλων στοιχείων, όσων συλλαμβάνονται για διάπραξη κακουργημάτων και πλημμελημάτων «κατά της ζωής, κατά της γενετήσιας ζωής, κατά της προσωπικής ελευθερίας, κατά της ιδιοκτησίας, κατά των περιουσιακών δικαιωμάτων, παραβάσεων της νομοθεσίας περί ναρκωτικών, επιβουλής της δημόσιας τάξης, ως και τελουμένων σε βάρος ανηλίκων θυμάτων».
Για τη δημοσιοποίηση των ονομάτων, υπογραμμίζει ο κ. Γκρόζος, απαιτείται η άδεια του αρμόδιου εισαγγελέα Πρωτοδικών ή Εφετών.
Η δημοσιοποίηση των ονομάτων κ.λπ., σύμφωνα με τον κ. Γκρόζο, δεν παραβιάζει το Σύνταγμα και τη νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου, των ανηλίκων και των ευάλωτων ή ανίσχυρων πληθυσμιακών ομάδων.
Η απάντηση του αντεισαγγελέα Κυπαρισσίας
Στην απάντησή του προς την εφημερίδα μας, χθες Δευτέρα 14 Ιουλίου 2008, ο αντεισαγγελέας Πρωτοδικών Κυπαρισσίας, κ. Παντελής Μάτσικας, ανέφερε αναλυτικά: «Δεν συντρέχουν οι όροι εφαρμογής του άρθρου 8 παράγραφος 3 του Νόμου 3625/2007, ήτοι η β’ περίπτωση ευχερέστερης πραγμάτωσης της αξίωσης της πολιτείας για το κολασμό του αδικήματος, δεδομένου ότι η πράξη είναι ομολογημένη και δεν υφίστανται καθόλου ενδείξεις συμμετοχής άλλων προσώπων των οποίων ενδεχομένως να διευκόλυνε την αποκάλυψη η δημοσιοποίηση των στοιχείων του κατηγορουμένου».
Ο Νόμος 3625/2007
Ο παραπάνω Νόμος προβλέπει μια σειρά από διατάξεις για την προστασία των ανηλίκων σε ένα σύνολο κατηγοριών, όπως ο σεξουαλικός τουρισμός, η παιδική πορνογραφία στο Διαδίκτυο, η διανομή και χρήση υλικού παιδικής πορνογραφίας, η προστασία της ιδιωτικής ζωής του ανηλίκου κ.λπ. Επίσης, ο Νόμος 3625/2007 που τροποποίησε τον Ν. 2472/1997, ορίσθηκε ότι σχετικά με τις ποινικές διώξεις ή καταδίκες ενός προσώπου, δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση, σε σχέση προς ορισμένα εγκλήματα, με διάταξη του εισαγγελέα Πρωτοδικών ή Εφετών (εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο).
Η δημοσιοποίηση των ονομάτων ατόμων οι οποίοι διώκονται με την κατηγορία της κατοχής πορνογραφικού υλικού, είχε βασιστεί σε ένα άρθρο που προστέθηκε ως τροπολογία στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης που κατέθεσε στη Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο ο κ. Χατζηγάκης και με το οποίο κυρώθηκε το Προαιρετικό Πρωτόκολλο στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού σχετικά με την εμπορία παιδιών, την παιδική πορνεία και την παιδική πορνογραφία.
Ο κ. Χατζηγάκης μάλιστα είχε δηλώσει στη Βουλή τότε τα εξής: «Εν όψει τούτων, ζητούμε από τους εισαγγελείς Εφετών και Πρωτοδικών, σε περιπτώσεις όπως η ανωτέρω, να προβαίνουν κατ' εφαρμογή του ανωτέρω νόμου, στην έκδοση διατάξεως με την οποία να επιτρέπεται η δημοσιοποίηση των ονομάτων των εμπλεκομένων στα εγκλήματα που αναφέρει ο νόμος.Η κοινωνία μας και η κοινή γνώμη γενικότερα, έχει ανάγκη να προστατευθεί από ειδεχθή εγκλήματα που στρέφονται κυρίως εναντίον της».
Το σχετικό εδάφιο του νόμου 3625/2007 έχει ως εξής:
«Ειδικά για τα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση μόνον από την Εισαγγελική Αρχή για τα αδικήματα που αναφέρονται στο εδάφιο β' της παραγράφου 2 του άρθρου 3 με διάταξη του αρμόδιου εισαγγελέα Πρωτοδικών ή του εισαγγελέα Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο. Η δημοσιοποίηση αυτή αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου, των ανηλίκων, των ευάλωτων ή ανίσχυρων πληθυσμιακών ομάδων και προς ευχερέστερη πραγμάτωση της αξίωσης της Πολιτείας για τον κολασμό των παραπάνω αδικημάτων».
Όμως, η τελευταία πρόσφατη γνωμοδότηση (5/2008) του κ. Γκρόζου, στην οποία στηριχθήκαμε, αναφέρει πώς είναι επιτρεπτή κατόπιν άδειας του αρμόδιου εισαγγελέα η δημοσιοποίηση ονομάτων, φωτογραφιών και άλλων στοιχείων όσων συλλαμβάνονται για διάπραξη κακουργημάτων και πλημμελημάτων «κατά της ζωής, κατά της γενετήσιας ζωής, κατά της προσωπικής ελευθερίας, κατά της ιδιοκτησίας, κατά των περιουσιακών δικαιωμάτων, παραβάσεων της νομοθεσίας περί ναρκωτικών, επιβουλής της δημόσιας τάξης, ως και τελουμένων σε βάρος ανηλίκων θυμάτων».
Τα «παράθυρα» του Νόμου
Με τον συγκεκριμένο νόμο, όπως φαίνεται, είναι στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε εισαγγελέα να δοθεί η άδεια δημοσιοποίησης των πλήρη στοιχείων και φωτογραφιών του δράστη, καθώς ο νόμος αναφέρει τη φράση «δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση…».
Επίσης, ως αιτιολογία απόρριψης του αιτήματός μας παρουσιάζεται η ομολογία της πράξης από τον δράστη, καθώς και η έλλειψη ενδείξεων για συμμετοχή και άλλων προσώπων, των οποίων ενδεχομένως θα διευκόλυνε την αποκάλυψή τους η δημοσιοποίηση των στοιχείων του κατηγορουμένου.
Με λίγα λόγια, αν υπήρχαν ενδείξεις συνέργειας και αν ο δράστης δεν είχε ομολογήσει την πράξη του, θα μας δινόταν η δυνατότητα να δημοσιοποιήσουμε τα πλήρη στοιχεία και φωτογραφίες που έχουμε στην κατοχή μας. Πάντως, έχουμε ήδη δημοσιεύσει με καλυμμένο το πρόσωπο του δράστη φωτογραφίες, όπως προβλέπει ο Νόμος, στο φύλλο της Τετάρτης 9 Ιουλίου 2008.
Αυτός ο Νόμος, λοιπόν, για τον οποίο ο ίδιος ο υπουργός Δικαιοσύνης είπε πώς χρειάζεται, ώστε η κοινωνία μας και η κοινή γνώμη γενικότερα να προστατευθούν από ειδεχθή εγκλήματα, που στρέφονται κυρίως εναντίον της, έχει τις παραμέτρους του, που δυσκολεύουν ή ακόμα και γίνονται απαγορευτικοί για την πλήρη εφαρμογή του".
Τι αναφέρει η γνωμοδότηση του αντεισαγγελέα Αρείου Πάγου
Η γνωμοδότηση αυτή - στην οποία στηριχτήκαμε και αναφέραμε στην αίτησή μας, ώστε να ζητήσουμε την άδεια δημοσιοποίησης των φωτογραφιών με τα πλήρη χαρακτηριστικά του δράστη, καθώς και των προσωπικών του στοιχείων (όνομα - επώνυμο) από τον αντιεισαγγελέα Κυπαρισσίας - αναφέρει πώς είναι επιτρεπτή κατόπιν άδειας του αρμόδιου εισαγγελέα η δημοσιοποίηση ονομάτων, φωτογραφιών και άλλων στοιχείων, όσων συλλαμβάνονται για διάπραξη κακουργημάτων και πλημμελημάτων «κατά της ζωής, κατά της γενετήσιας ζωής, κατά της προσωπικής ελευθερίας, κατά της ιδιοκτησίας, κατά των περιουσιακών δικαιωμάτων, παραβάσεων της νομοθεσίας περί ναρκωτικών, επιβουλής της δημόσιας τάξης, ως και τελουμένων σε βάρος ανηλίκων θυμάτων».
Για τη δημοσιοποίηση των ονομάτων, υπογραμμίζει ο κ. Γκρόζος, απαιτείται η άδεια του αρμόδιου εισαγγελέα Πρωτοδικών ή Εφετών.
Η δημοσιοποίηση των ονομάτων κ.λπ., σύμφωνα με τον κ. Γκρόζο, δεν παραβιάζει το Σύνταγμα και τη νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου, των ανηλίκων και των ευάλωτων ή ανίσχυρων πληθυσμιακών ομάδων.
Η απάντηση του αντεισαγγελέα Κυπαρισσίας
Στην απάντησή του προς την εφημερίδα μας, χθες Δευτέρα 14 Ιουλίου 2008, ο αντεισαγγελέας Πρωτοδικών Κυπαρισσίας, κ. Παντελής Μάτσικας, ανέφερε αναλυτικά: «Δεν συντρέχουν οι όροι εφαρμογής του άρθρου 8 παράγραφος 3 του Νόμου 3625/2007, ήτοι η β’ περίπτωση ευχερέστερης πραγμάτωσης της αξίωσης της πολιτείας για το κολασμό του αδικήματος, δεδομένου ότι η πράξη είναι ομολογημένη και δεν υφίστανται καθόλου ενδείξεις συμμετοχής άλλων προσώπων των οποίων ενδεχομένως να διευκόλυνε την αποκάλυψη η δημοσιοποίηση των στοιχείων του κατηγορουμένου».
Ο Νόμος 3625/2007
Ο παραπάνω Νόμος προβλέπει μια σειρά από διατάξεις για την προστασία των ανηλίκων σε ένα σύνολο κατηγοριών, όπως ο σεξουαλικός τουρισμός, η παιδική πορνογραφία στο Διαδίκτυο, η διανομή και χρήση υλικού παιδικής πορνογραφίας, η προστασία της ιδιωτικής ζωής του ανηλίκου κ.λπ. Επίσης, ο Νόμος 3625/2007 που τροποποίησε τον Ν. 2472/1997, ορίσθηκε ότι σχετικά με τις ποινικές διώξεις ή καταδίκες ενός προσώπου, δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση, σε σχέση προς ορισμένα εγκλήματα, με διάταξη του εισαγγελέα Πρωτοδικών ή Εφετών (εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο).
Η δημοσιοποίηση των ονομάτων ατόμων οι οποίοι διώκονται με την κατηγορία της κατοχής πορνογραφικού υλικού, είχε βασιστεί σε ένα άρθρο που προστέθηκε ως τροπολογία στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης που κατέθεσε στη Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο ο κ. Χατζηγάκης και με το οποίο κυρώθηκε το Προαιρετικό Πρωτόκολλο στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού σχετικά με την εμπορία παιδιών, την παιδική πορνεία και την παιδική πορνογραφία.
Ο κ. Χατζηγάκης μάλιστα είχε δηλώσει στη Βουλή τότε τα εξής: «Εν όψει τούτων, ζητούμε από τους εισαγγελείς Εφετών και Πρωτοδικών, σε περιπτώσεις όπως η ανωτέρω, να προβαίνουν κατ' εφαρμογή του ανωτέρω νόμου, στην έκδοση διατάξεως με την οποία να επιτρέπεται η δημοσιοποίηση των ονομάτων των εμπλεκομένων στα εγκλήματα που αναφέρει ο νόμος.Η κοινωνία μας και η κοινή γνώμη γενικότερα, έχει ανάγκη να προστατευθεί από ειδεχθή εγκλήματα που στρέφονται κυρίως εναντίον της».
Το σχετικό εδάφιο του νόμου 3625/2007 έχει ως εξής:
«Ειδικά για τα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση μόνον από την Εισαγγελική Αρχή για τα αδικήματα που αναφέρονται στο εδάφιο β' της παραγράφου 2 του άρθρου 3 με διάταξη του αρμόδιου εισαγγελέα Πρωτοδικών ή του εισαγγελέα Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο. Η δημοσιοποίηση αυτή αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου, των ανηλίκων, των ευάλωτων ή ανίσχυρων πληθυσμιακών ομάδων και προς ευχερέστερη πραγμάτωση της αξίωσης της Πολιτείας για τον κολασμό των παραπάνω αδικημάτων».
Όμως, η τελευταία πρόσφατη γνωμοδότηση (5/2008) του κ. Γκρόζου, στην οποία στηριχθήκαμε, αναφέρει πώς είναι επιτρεπτή κατόπιν άδειας του αρμόδιου εισαγγελέα η δημοσιοποίηση ονομάτων, φωτογραφιών και άλλων στοιχείων όσων συλλαμβάνονται για διάπραξη κακουργημάτων και πλημμελημάτων «κατά της ζωής, κατά της γενετήσιας ζωής, κατά της προσωπικής ελευθερίας, κατά της ιδιοκτησίας, κατά των περιουσιακών δικαιωμάτων, παραβάσεων της νομοθεσίας περί ναρκωτικών, επιβουλής της δημόσιας τάξης, ως και τελουμένων σε βάρος ανηλίκων θυμάτων».
Τα «παράθυρα» του Νόμου
Με τον συγκεκριμένο νόμο, όπως φαίνεται, είναι στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε εισαγγελέα να δοθεί η άδεια δημοσιοποίησης των πλήρη στοιχείων και φωτογραφιών του δράστη, καθώς ο νόμος αναφέρει τη φράση «δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση…».
Επίσης, ως αιτιολογία απόρριψης του αιτήματός μας παρουσιάζεται η ομολογία της πράξης από τον δράστη, καθώς και η έλλειψη ενδείξεων για συμμετοχή και άλλων προσώπων, των οποίων ενδεχομένως θα διευκόλυνε την αποκάλυψή τους η δημοσιοποίηση των στοιχείων του κατηγορουμένου.
Με λίγα λόγια, αν υπήρχαν ενδείξεις συνέργειας και αν ο δράστης δεν είχε ομολογήσει την πράξη του, θα μας δινόταν η δυνατότητα να δημοσιοποιήσουμε τα πλήρη στοιχεία και φωτογραφίες που έχουμε στην κατοχή μας. Πάντως, έχουμε ήδη δημοσιεύσει με καλυμμένο το πρόσωπο του δράστη φωτογραφίες, όπως προβλέπει ο Νόμος, στο φύλλο της Τετάρτης 9 Ιουλίου 2008.
Αυτός ο Νόμος, λοιπόν, για τον οποίο ο ίδιος ο υπουργός Δικαιοσύνης είπε πώς χρειάζεται, ώστε η κοινωνία μας και η κοινή γνώμη γενικότερα να προστατευθούν από ειδεχθή εγκλήματα, που στρέφονται κυρίως εναντίον της, έχει τις παραμέτρους του, που δυσκολεύουν ή ακόμα και γίνονται απαγορευτικοί για την πλήρη εφαρμογή του".